Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc`en slår seg av i boot, etter 2-15 sekunder. hvorfor?


Anbefalte innlegg

Kan starte i fra starten, I går:

Jeg spillet Bad company 2, plutselig skrudde begge skjermene mine seg av, men etter 10 skunder gikk dem på igjen, et par timer senere skjedde det igjen, jeg tenkte ikke noe over det egentlig, trodde gjerne det var litt dårlig kontakt i dvi kabelen eller noe.

 

Men i dag, så spillet jeg også Bad company 2, hadde spillet i 10 minutter, også slo begge skjermene seg av, mens lyden klikket helt, skjermene gikk ikke på igjen, de sto bare i dvale modus, jeg trykker av datan for å restarte, når jeg skal ta maskinen på igjen, så går det alt mellom 2 og 15 skunder, før datan skrur seg av igjen! :S

 

Jeg har tatt ut BEGGE skjermkortene, lydkortet, prøvd med bare en og null ram brikker, prøvd å ta ut kabel på cd-rom, ingen ting funker!

 

Hvorfor ikke tro? Strømforsyningen er en tja 2-3 måneder gammel 750watt PSU og skal tåle SLI og alt.

 

Jeg så at CPU vifta hang kun på 3 av 4 skruer, men vifta går jo rundt, men tok ut vifta og kjente på CPU, da var den så varm at du nesten brant deg, jeg kunne ikke holde lenge fingeren min der, fordi den var glovarm. Kan dette være problemet?

 

Håper noen vet, blir så forbanna når Datamaskinen ikke vil virke, er som sakt bare 2-3 måneder siden jeg bytta den forbanna strømforsyningen også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At viften til CPU'en er festet til 3 av 4 skruer er absolutt ikke en bra ting. Det skal være god kontakt mellom CPU-viften og CPU'en... Det er også en grunn til at det er kjøle-gel mellom CPU'en og vifta for å få optimal kontakt.

 

Dårlig kjøling av CPU'en medfører et veldig ustabilt system hvor maskinen kan henge seg eller slå seg helt av når CPU'en er blitt for varm. Det skal være tilstrekkelig kjøling til CPU'en og i kabinettet, så det er også viktig med vedlikehold av systemet ved å støvsuge alle vifter/filtre og innvendig i kabinettet en gang iblandt.

Lenke til kommentar

Er det vifta eller kjøleren som ikke er festet ordentlig? Jeg ser at du skriver at du har kjent på CPU, men dette er jo ikke så lett uten å fjerne kjøleren. Har du hatt på kjølepasta? Har du skjekket temperatur i IDLE og LOAD?

 

Jeg vil ikke anbefale å støvsuge i PC'n, da det fort oppstår statisk elektrisitet på den måten.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, men jeg vil jo tro at CPU viften har vært festet slik siden jeg kjøpte pc`en (brukt i januar) i og med jeg aldri har rørt den før(altså CPU og CPU vifta), Så vil det ikke være veldig rart om det skal først nå mange måneder senere bli et problem? og har CPU noe med at skjermene plutselig gikk i dvale uten at data maskinen slo seg av? var først når jeg slo den fysisk av og ville slå den på igjen at problemet begynnte.

 

Men jeg skrudde CPU vifte helt av når jeg kjente på cpu ja, og den var varm!

 

Hvor mye kjølepasta skal der forresten værre? det var et meget tynt lag som lå der nå i alle fall, forsvinner denne etterhvert? eller skal det bare være et lite tynt lag mellom vifte og toppen på cpu?

 

Takker for svar :)

 

Kan jo ta med litt spec:

Hovedkort: Asus PN5-e SLI

Skjermkort: 2x8800GTS

CPU: Intell Quade to dueo (Q6600) 2.4Ghz

Strømforsyning: 750Watt SLI ready

Kabinett: Antec Nine hundred (er jo ganske mange vifter inni dette kabinette)

Endret av Høybusk
Lenke til kommentar

Jeg ser at du har et SLI system med 2 skjermkort. Jeg ville ha gjort følgende:

 

1. Bestilt kjøle-pasta (koster nesten ingenting). Er ikke sikker, men det kan være at det gamle laget med kjøle-pasta ikke er nok eller blitt dårlig etter å ha reagert med oksygen i 2 måneder (CPU'en er festet med bare 3 av 4 skruer).

 

2. Tatt ut CPU-viften og kjøleribben og rengjort de og festet de til ordentlig.

 

3. Sjekke om skjermkortene er defekt og eventuelt hvilket. Start PC'en med kun 1 skjermkort om gangen for å se om systemet blir stabilt eller om viften til skjermkortet sviver.

Lenke til kommentar

Men jeg skrudde CPU vifte helt av når jeg kjente på cpu ja, og den var varm!

 

Hvor mye kjølepasta skal der forresten værre? det var et meget tynt lag som lå der nå i alle fall, forsvinner denne etterhvert? eller skal det bare være et lite tynt lag mellom vifte og toppen på cpu?

Kjølepasta kjøler ikke i seg selv, men er der for å danne god kontakt mellom kjøleribbe og CPU. Siden du har tatt av kjøleribben du bytte kjølepasta. Fjern all gammel kjølepasta (bruk f.eks. isopropanol til å rense med). Kun et ekstremt tynt lag med ny kjølepasta før kjøleribben settes på igjen. For tykt lag vil ha motsatt effekt. Sjekk også kjøleribben for støv når du har den av. Rengjør skikkelig. Ta også en titt på grafikkkortene og fjern alt støv som hindrer luften å komme til kjøleribber etc.

Lenke til kommentar

Men jeg skrudde CPU vifte helt av når jeg kjente på cpu ja, og den var varm!

 

Hvor mye kjølepasta skal der forresten værre? det var et meget tynt lag som lå der nå i alle fall, forsvinner denne etterhvert? eller skal det bare være et lite tynt lag mellom vifte og toppen på cpu?

Kjølepasta kjøler ikke i seg selv, men er der for å danne god kontakt mellom kjøleribbe og CPU. Siden du har tatt av kjøleribben du bytte kjølepasta. Fjern all gammel kjølepasta (bruk f.eks. isopropanol til å rense med). Kun et ekstremt tynt lag med ny kjølepasta før kjøleribben settes på igjen. For tykt lag vil ha motsatt effekt. Sjekk også kjøleribben for støv når du har den av. Rengjør skikkelig. Ta også en titt på grafikkkortene og fjern alt støv som hindrer luften å komme til kjøleribber etc.

Grafikk kort tviler jeg på er problemet, prøvde å kjøre med begge som kun et om gangen ( altså begge alene) og kjøre uten skjermkort, likevell slo den seg av.

 

Så bør vell kanskje få meg ny CPU vifte? Fordi den jeg har nå vil ikke feste seg bedre.

 

Er det noen som har et tips om en grei CPU vifte til en billig penge?

 

Takker for svar så langt :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått bestilt ny kjøler i alle fall:

 

Zalman CNPS9700 NT

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802

 

Arctic Silver ArtiClean 1&2

Renser og klargjør termiske overflater

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193

 

og litt skikkelig kjølepasta forhåpentligvis

 

Akasa 455 Kjølepasta

5 gram. High performance, spreader card

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611373

 

Så håper jeg problemet løser seg nå.

 

Har prøvd også å koble ut ALT, harddiskker og alt, og bare kjørt med strøm til hovedkort og til CPU, samme problemet enda, Men som noen sa så er vell kjølepasta som er fra før øddelagt nå, og igjen CPU viften kan ikke festes skikkelig.

 

Men kommer til bake når jeg har fått montert å testet mitt nye kjøp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...