Gå til innhold

Hvilket økonomi program bruker dere? Hvorfor?


stigzy

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld!

 

Jeg er en som liker og ha god kontroll over mine inntekter og utgifter. For og få dette så finnes det ganske mange programmer som kan hjelpe deg. Jeg ser selv student og er derfor nødt til og ha kontroll.

 

jeg bruker et program som heter MoneyWell. som er laget av NoThirst. Dette programmet lar deg lage en oversikt over dine kontoer, de forskjellige "buckets"(Det vil si de forskjellige utgiftene), månedsrapport osv.. Var en ren tilfeldighet at jeg kom over dette, og testet trail utgaver. Den var begrenset til 200 transaksjoner, noe som er ganske mye egentlig. MoneyWell er ganske lett og lære seg, er veldig brukervennlig og ser stilig ut.

 

Link til hjemmesiden :)

 

Hadde vært litt interessant og visst hva dere andre bruker og om dere har noen tips hvis dere bruker moneywell? :)

Endret av stigzy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditto, Aksjebloggeren.(Litt OT: Digger bloggen din btw.!) Excel er utrolig greit! Du kan tilpasse alt til ditt behov! :)

 

Har også prøvd Quicken Essentials, men det ble liksom ikke helt rett. Siden det ser ut som du Stigzy var så fornøyd med Moneywell så må vel nesten dette prøves ut! :)

 

Veldig hyggelig å høre ;)

 

Og så nyskjerrig og økonomiinteressert som jeg er, så kommer jeg nok til å teste Moneywell jeg også, bare for å se hva det er.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et program på min iPhone som heter PocketMoney. Her har jeg oversikt over alle mine forskjellige konti, noe som er veldig praktisk. Man kan også legge til eventuelle kredittkort, slik at en til enhver tid vet hvor mye som er tilgjengelig på disse.

 

Liker at programmet viser hvor mye du har nå, og hvor mye du har etter at regninger som ligger inne til forfall er betalt. Og siden programmet er på telefonen min, har jeg det alltid med meg, og det er lett å oppdatere umiddelbart etter at jeg har foretatt en transaksjon.

 

PocketMoney finnes også til PC/Mac/Linux, jeg har kun testet for iPhone. Anbefales av meg.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Microsoft Money 2007 som jeg fant i en bukt. De har vel sluttet å selge det tror jeg, men det gjør nytten for meg.

 

Kunne sikkert ha laget meg et regneark som gjør samme nytten, men det har jeg ikke giddet siden Money har det jeg trenger.

 

GnuCash er sikkert et annet greit alternativ for de som skal sette i gang.

Lenke til kommentar

Kan og nevne at skandiabanken har en greie som gjør at man kan tilknytte alle overføringer/kortbruk til ønskede poster. Sikkert ikke så avansert som noen av programmene, men iom at det ligger rett i banken så får man med alt man gjør i den banken. Mener jeg har hørt at andre banker og har/holder på å utvikle en lignende tjeneste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Excel er tingen. Bl.a. skandiabanken lar deg laste ned kontoutskrifta til Excel. Har laget meg et oppsett som jeg kopierer hver måneds utskrift inn i. Sammenligningsformler i et 'matrise' oppsett kategoriserer hver linje i kontoutskrift ihht et eget kategoriseringsark; f.eks. Mat - Der har du Ica, Rema, Bunnpris etc. Har en rekke naturlige budsjetteringskategorier. Har også en funksjon som sjekker om linja i kontoutskrifta havner i flere kategorier. f.eks. COOP OBS, og COOP OBS BYGG vil havne i både Mat og Hus/Hjem. Noen kjappe korrigeringer av dobbelføringer og overføringer mellom egne konto.

 

Noen minutters jobbing hver måned(eller sjeldnere) gir komplett oversikt over hele løpende økonomi. Og en netto pr måned. Dette har jeg også linket mot budsjetteringsarket jeg bruker så bruk kan sammenlignes og kommenteres hvorfor det ikke ble som det skulle bli..

 

Sett deg ned og lag noen formler :-)

Lenke til kommentar

Kan og nevne at skandiabanken har en greie som gjør at man kan tilknytte alle overføringer/kortbruk til ønskede poster. Sikkert ikke så avansert som noen av programmene, men iom at det ligger rett i banken så får man med alt man gjør i den banken. Mener jeg har hørt at andre banker og har/holder på å utvikle en lignende tjeneste.

 

Dette har vel de fleste bankene?

 

DnB og Fokus har også dette. En enkel funksjon i nettbanken som etter at du har satt det opp, vil automatisk sortere ut alle transaksjonenene på de kontoene du ønsker.

Lenke til kommentar

Dere som burker regneark, har dere prøvd noen programmer før? :-P

Ja. Jeg ville heller sett på det andre veien: hvis man har lært seg å jobbe effektiv i Excel er det liten grunn til å gå for en standardløsning når man kjapt kan sette opp noe som er skreddersydd eget behov.

 

De gangene jeg bruker noe er det Excel som gjelder, men i det daglige føler jeg knapt behov for å bokføre hver minste flaske rødvin, flybillett eller bok.

Lenke til kommentar

Excel er tingen. Bl.a. skandiabanken lar deg laste ned kontoutskrifta til Excel. Har laget meg et oppsett som jeg kopierer hver måneds utskrift inn i. Sammenligningsformler i et 'matrise' oppsett kategoriserer hver linje i kontoutskrift ihht et eget kategoriseringsark; f.eks. Mat - Der har du Ica, Rema, Bunnpris etc. Har en rekke naturlige budsjetteringskategorier. Har også en funksjon som sjekker om linja i kontoutskrifta havner i flere kategorier. f.eks. COOP OBS, og COOP OBS BYGG vil havne i både Mat og Hus/Hjem. Noen kjappe korrigeringer av dobbelføringer og overføringer mellom egne konto.

 

Noen minutters jobbing hver måned(eller sjeldnere) gir komplett oversikt over hele løpende økonomi. Og en netto pr måned. Dette har jeg også linket mot budsjetteringsarket jeg bruker så bruk kan sammenlignes og kommenteres hvorfor det ikke ble som det skulle bli..

 

Sett deg ned og lag noen formler :-)

 

Må si dette hørtes bra ut. Kan si at jeg sitter kanskje litt lengre og skriver inn hver transaksjon. Det vil si jeg får med meg kvitteringen for det jeg har handlet og så fører den inn på programmet, men exel måten hørtes mer lettvindt ut :) Det jeg kanskje sutret med var å finne de forskjellige formlene og oppsett som er brukbart for exel. Valgte derfor å kjøpe et program som også ser litt stilig ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...