Gå til innhold

ProTools, velge Mac eller PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

javel, jeg regner med at du har erfaring fra ProTools på på PC og Mac. Jeg har vært og lett liltt på nettet, det jeg finner ut er at de fleste anbefaler Mac til bruk sammen med ProTools. Vi har ikke bestemt enda hva vi skal kjøpe, og jeg mangler grunnlag for å vurdere dette da jeg ikke har prøvd ProTools. Håper bare på at vi får velgt den beste løsningen slik at vi skal få dette til å fungere best mulig.

Lenke til kommentar

Drop Pro Tools (svunnen tid, overpriset kjip software, og halvbra ad/da konvertere, og mange andre gode grunner), men kjøp Mac og Logic Platinum 6.0, + et bra audio interface (Motu, M-audio e.l.).

Du får et MYE bedre software, er kompatibel med resten av den proffe verden (inkl. Pro Tools brukere), og sparer 200 000,- spenn.

Vil du fortsatt gå for PC (mange gode grunner til det, billigere og masse cracket software som flyter på nettet), så gå for Cubase SX, eller Nuendo.

Grunnen til at jeg anbefaler Mac og Logic er fordi jeg har jobbet på både mac og pc, og cubase og logic (og pro tools for den saks skyld), og Logic har flere proffe brukere, og de har sluttet å produsere software for PC (de er kjøpt av apple, men det vet du sikkert :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at Logic kan benyttes som frontend til Pro Tools ? De jeg har snakket med mener stort sett det samme; Pro Tools er overpriset, vanskelig og bruke osv, men ved å benytte Logic som frontend får man i både pose & sekk.

Selv holder det med SX til meg :)

Lenke til kommentar

Mac har vært mest brukt til Pro Tools, men Pc kommer for fullt. Grunnen er pc koster mindre en Mac. Pro Tools er kongen i audio produksjon så det si at det halv bra tyder på at man vet ikke hva man snakker om.

 

Pro Tools er ikke avhenging av en super rask Pc eller Mac , viss det står

at lydkortet søtter 64 kanal eller 128 med eller uten plugins så gjør Pro Tools det. Software og Hardware er laget for hverandre.

Du kan bruke Pro Tools hardware til Logic, Sonar & Cubase.

Digi 002 virker veldig bra litt dyr men du får mye bra software.

 

Jeg hadde sjekket ut disse linkene. http://www.carillondirect.com

http://www.computermusic.co.uk

 

:)

Lenke til kommentar

En PT-rigg er absolutt IKKE nødvendig til et hjemmestudio. Det har ingen hensikt å blåse 200.000 kr kun på sequenseren med medfølgende hardware. Da anbefales heller en PC (evt. Mac hvis du vil) med Sonar eller Cubase, et par RME Hammerfall DSP lydkort, og noen Creamware Pulsar II kort. Dette får du til langt under halvparten av prisen for en PT-rigg, og kan heller bruke pengene på noe fornuftig som bedre mikrofoner og pre.amps.

 

Men PT er liksom studio-standarden, så skal du starte profesjonelt studio så gå for PT. Men da har du vel såpass peiling at du ikke farter her og spørr... :wink:

Lenke til kommentar
Pro Tools koster ikke nødvendig 200 000kr, du kan starter med Digi 001 da får du software i tillegg. Det koster rundt 7-8000 brukt eller 12-13000 nytt, det kan også brukes sammen med Cubase,Logic eller Sonar.

Men blir ikke poenget litt borte med PT hardware når man kjører annen sequenser? Kan forstå det for folk som har kjøpt Digi 001/Digi 002 og ikke liker PT (MIDI er f.eks. helt jævlig i PT). Men skal man først investere, så ville ikke jeg kjøpt PT-hardware for å bruke en annen sequenser. Invester heller i noen RME Hammerfall kort... :wink:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei, jeg har også lurt på hva som er best til protools. PC eller MAC. Jeg spurte på forumet på www.digidesign.com. Der sa de fleste at allenstein maskinen var best.. En PC som er godkjent av digidesign, som lager protools.

Jeg eier en Dgi002rack med Protools LE til PC, slik ser den ut:

 

Microsoft Windows XP Home Edition

 

Chieftec BX Tower m/dør Sort

Kabinett m/360W BX-03B-B-B P4 / AMD

 

Asus K8V DELUXE Hovedkort Socket 754

K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz

Socket 754, 1 MB cache, BOXED

 

Thermaltake Venus 12 CPU-Vifte

A1744 Socket 754/940-AMD Opteron/AMD 64

 

Corsair PC3200 DDR-DIMM 1024MB ECC REG

64Meg x 4, CAS 2.5, "Low Profile"

 

Seagate Barracuda 7200.7 200GB 8MB

IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...