Gå til innhold

Grang, Grann eller Grand Hotel?


JLord

Grand Hotel uttale  

17 stemmer

  1. 1. Hva er korrekt uttale for Grand Hotel i Norge?

    • Grang Hotell
      2
    • Grand Hotell
      7
    • Grann Hotell
      8


Anbefalte innlegg

I forbindelse med Obama besøket i oslo i fjor publiserte nrk.no artikkelen "«GranG» eller «GraNN»?". Artikkelen finner du HER

 

Mitt syn er som følger:

 

Ordet Grand skal uttales Grand, med d på slutten, dette er den korrekte norske uttalen av det Engelske navnet..

 

At navnet stammer fra Frankrike er bare tullball. Da hotell i "Grand hotel" skrives på den engelske måten "hotel" og ikke med apostrof som det gjøres på fransk.

 

Videre føyer jeg meg inn med de over, Grand Canyon, Grand Prix, Grand Marquise... Hvorfor sier vi ikke GRANG her?

 

En forklaring kan være at Grang uttalen rett og slett stammer fra da Norge var i union med Danmark. Grang kan rett og slett være et resultat av at ordet Grand på dansk kan høres ut som noe tilnærmet "Grang", pga de bløte konsonanter selv om d faktisk også er en bløt konsonant.

 

En uttale av et annet ord som antagelig henger igjen fra danskene er ordet "ferdig", hvor d'en hos noen blir stum, deriblandt hos kongen. Ordet blir da uttalt "færig".

 

Kom gjerne med deres synspunkter og stem :)

Endret av JLord
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Jeg uttaler det GraNNveit vel egentlig ikke hvorfor, tror det er fordi det er lettest å uttale, latskap rett og slett...

GraNN og GraNG er jo forsåvidt like lett å uttale, men siden jeg ikke ser mer enn en G, så blir det GraNN.

Jeg sier vel også GraNN Canyon osv. også nr jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spennende..

 

Et tema som faktisk interesserer meg veldig..

 

Det av den grunn at jeg faktisk har jobbet her på Grand Hotel de siste 6 årene..

 

Selv sier jeg GraNN Hotel, og irriterer meg over de som sier GraNG (for det er faktisk en del som gjør det her også, for det synes jeg høres helt høl i huet)..

 

Snakket akkurat med en annen her som mente at det spørsmålet hadde vært oppe til språkrådet, hvorpå de bestemte at det skulle uttales GraNN, med trykk på N-en.. men, 100 % sikker var han ikke..

 

Så, for min egen del: GraNN > Grand (og "ikke i hele tatt" til slutt) GraNG.

 

:)

Lenke til kommentar

Kjempe gøy med info fra en insider:) og artig at språkrådet også mener i de baner. Har alltid ment at g-endingen er feil, men aldri skjønt opphavet. Går god for både Grann og Grand uttalene selv, om d'en er stum eller ikke blir litt valgfritt synes jeg.

 

Er mulig det kan være en slags snobbete slang også, som har fått spire og gro opp igjennom tidene?

 

(Har forresten 2års cv fra Thon-kjeden, hehe :p Hotel Arena, Opera og Munch)

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...