Gå til innhold

Unngå/utsette førstegangstjeneste


Kattzor

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Når jeg var på sesjon fikk jeg utsatt førstegangstjenesten til lærlingstiden min var over. Jeg fikk fagbrevet mitt i Juli,og har siden da vært arbeidsledig. Nå har jeg endelig blitt kalt inn til mitt første jobbintervju og har gledet meg hinsides til å komme ut i arbeid og flytte hjemmefra etc.

Men samtidig har jeg også nå fått innkalling til førstegangstjeneste i Januar 2011. Jeg har absolutt ingen intensjoner om å kaste bort et år av livet mitt i Indre Troms, men jeg var frisk som en fisk og ble tjenestedyktig på sesjon. Jeg prøvde å gjøre det så klart som mulig at jeg ikke ville inn når jeg var på sesjon,men nå har de jævla sadistene likevel kalt meg inn :realmad: .

Jeg var dog forberedt på at det kunne skje, og har til nå tenkt at siste utvei får bli siviltjeneste, men det blir jo minst like bortkastet som et år i militæret. Det beste ville være å slippe det hele, men jeg har som sagt ikke noen helseproblemer eller lignende jeg kan få fritak for.

Konsulenten min annbefalte å søke om utsettelse, men på hvilket grunnlag? Jeg bor hjemme, har ingen helseproblemer, ugift, uten lån og er for øyeblikket arbeidsledig.

Er det noen som har noen råd for hva jeg kan gjøre for å slippe/få utsettelse?

 

Jeg mener forresten ikke å bashe militæret så mye som det kanskje virker som. Flere venner og bekjente har fått mange gode erfaringer og opplevelser i militæret, og jeg tviler ikke på at mange får oppleve opplevelser for livet, og har det kjempebra. Men jeg kjenner meg selv bedre enn noen andre, og jeg VET at militæret ikke er noe for meg, og at jeg ikke er noe for militæret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si jeg har dannet meg et ganske godt intrykk av hvordan det er egentlig. En av mine beste venner har nettop dimma fra garden, og jeg ble gjevnlig oppdatert om hvordan han hadde det,hva de gjorde osv. under tjenesten. Jeg har også en kompis som nettop har dimma fra samme leiren jeg skal til (han stortrivdes forresten) som har fortalt litt om hvordan det er der. Jeg føler ikke at jeg må prøve det et år før jeg kan gjøre meg opp en mening om jeg liker det eller ikke.

Jeg tror forsvaret er veldig givende og lærerikt for mange, men ikke alle. Selv føler jeg at jeg ville fått lite ut av et år i forsvaret.

Er det noen jeg kan ringe til og prate med i forsvaret? Altså ikke en oberst som mener det ikke blir mann av deg før du har vært et år i forsvaret og at "disiplin har du bare godt av", men heller noen som kan forstå situasjonen min og gi meg noen råd om hvilke muligheter jeg har osv?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Nå er både tjenesten, hverdagen og opplegget rundt ganske varierende fra sted til sted. Om man bedømmer forsvaret utifra hva en velferdsassistent sier kontra hva en marinejeger sier, får man nok vidt forskjellige meninger.

 

Men har du hørt fra en som har vært på samme sted så...

 

Skal du ringe noen så anbefales vernepliktsverket. 03003 er nummeret. De kan svare på de fleste spørsmål eller i det minste sende deg i riktig retning.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...