Gå til innhold

Koble subwoofer til forsterker


Anbefalte innlegg

Frem til i går har jeg hatt min XTZ 99 W12 koblet til min forsterkers subwoofer-utgang ved hjelp av en RCA-kabel (2 plugger inn på suben på line in L/R og 1 plugg inn på forsterkerens subwoofer-utgang). Problemet er at jeg var så uheldig å dulte borti pluggen inn på forsterkeren mens den stod i slik at inngangsporten fikk seg en belastning den tydeligvis ikke tålte (den virker kanskje litt løsere enn de andre portene, men ikke noe man legger merke til hvis man ikke vet om det). Når jeg nå skrur på subwooferen brommer den ganske høyt uten at forsterkeren står på. Tar jeg ut kabelen inn på forsterkeren slutter denne bromminga. Jeg regner derfor med at det har oppstått en eller annen form for dårlig kontakt eller kortslutning i forsterkerens subwooferutgang(?).

 

Spørsmålet mitt blir da om jeg er nødt til å strekke nye kabler fra forsterkerens fremre høyttalerutganger til subwooferens speaker in og om noen har noen feilsøkingstips som eventuelt kan løse problemet/bromminga? Har ikke turt å skru på forsterkeren og kjøre lyd ut på subwooferen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er litt hendig burde det være en relativt smal sak å lodde pluggen ordentlig på plass igjen. Det er nok desverre ingen andre måter å hente ut sub-signalet, men om forsterkeren har pre-out kan du koble den til på utgangene for fronthøytalerne. Det er ikke optimalt, men bedre enn ingenting.

 

Du mister også muligheten for å stille delingsfrekvens på høytalere og sub.

 

Jeg vet ikke hva du mener med fremre høytalerutganger, kan du være mer spesifik?

Lenke til kommentar

Det står i manualen til subwooferen at man kan koble vanlige høyttalerkabler fra forsterkeren til subwooferen. Subwooferen har flere ulike innganger og tilkoblinger. Så jeg vil tro subwooferen har egne filtre o.l.

 

Ja, jeg kan skru den opp og lodde men det vil ta litt tid da dette ikke er en forsterker med noen få inn- og utganger. Den har en haug med inn- og utganger og det vil ta tid å komme til loddepunktene. Hvis selve inngangspluggen er skadet må jo denne også byttes (bestilles).

 

Pre-out har den for alle kanalene ja. Det var det jeg brukte helt til jeg tydeligvis skadet pluggen for subwoofer ut.

 

Så, det jeg egentlig lurer på er om noen vet hva som har skjedd og hvorfor bromminga oppstår. Dårlig kontakt? Kortslutning? Loddingene? Selve inngangspluggen på forsrerkeren?

Lenke til kommentar

Det er ikke kortslutting i pluggen inn på forsterkeren etter det jeg kunne finne ut. Testet med multimeter. I tillegg prøvde jeg å sette kabelen inn i en annen pre-out uten at forsterkeren var på for å se om det kom bromming da og det gjorde det... hm... kan det har skjedd noe med kabelen mon tro? Skrudde også på forsterkeren og kjørte på med musikk. Bromminga var der fortsatt samtidig som den spilte av fra musikken. Hørtes ikke bra ut :p

Lenke til kommentar

Er en slik jeg har: http://www.jenving.se/pictures/y-link-rca_400.jpg

 

Har ikke flere av de liggende men mulig jeg har en Y-splitter slik at jeg kan bruke en 2 RCA til 2 RCA kabel.

 

Uansett, jeg forstår bare mindre og mindre. Virker nesten som at når kabelen blir koblet til noe i andre enden nå blir det bromming uansett hva jeg kobler den til. Akkurat som at kabelen virker som en antenne for mottak av støy... Må se om jeg ikke får testa en annen kabel ja.

Lenke til kommentar

Aha, takk for informasjonen :) Testa med en annen 2 RCA til 2 RCA kabel jeg hadde liggende og det blir fortsatt bromming. Prøvde også å sette kabelen i dekoderen min sin RCA-ut uten at den stod på og da kom det også bromming. Så da har det vel skjedd noe svært festlig med subwooferen min tilfeldigvis den dagen jeg trodde jeg ødela utgangen på forsterkeren... den har aldri vært slik før og jeg har ikke hatt den på mens jeg har koblet noe.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om flere av de xtz'ene som plutselig "går lei" av en strømkurs og begynner å brumme, jeg aner ikke hva det kommer av, men det har blitt løst ved å skifte kurs :)

 

Jeg aner ikke hva man burde gjøre, av og til kan det hjelpe å bare bytte skjøteledning, eller flytte den en stikkontakt bort (om du har en dobbel stikkontakt, prøv å bytt skjøteledningen over til den andre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...