Gå til innhold

Våpenhold


bMay

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære, som forøvrig er fra Nederland, ønsker å backpacke i den norske ødemark.

Vi har snakket om at et våpen kan være greit å ha med for sikkerheten skyld. Og om nødvendig jakt. Har lest meg frem på nettet at for å jakte på en ha jegerprøven. Men må man ha denne hvis en vil eie/leie ett våpen, og ikke bruke våpenet til jakt?

Og min kommende samboer har en del år med militær erfaring fra Nederland, trenger han da eventuelt å ta den norske jegerprøven for å ha våpen/jakte? Han kan ikke norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gaffa teip,kniv og en stokk fungerer bra på det meste norge har å tilby av vilt =) vist en kniv ikke er stor nokk så kan du jo kjøpe en machete eller 2 =)trenger ingen ting for luft våpen heller men de er ikke å anbefale vist du ikke bare vil få noen(noe) sint.

 

 

hagle og bolt rifle er lov vis beståt jegerprøve og du får kjøpetilatelse fra policen.

 

prøven koster ca 1k-2k du må å ha våpenskap på boltet til veggen eller så må det ha en vekt på 300+kg

 

 

 

btw selvforsvar er ulovlig i norge :thumbdown: søk opp våpenloven du. lovdata.net eller var det .no?

Lenke til kommentar

Jeg og min kjære, som forøvrig er fra Nederland, ønsker å backpacke i den norske ødemark.

Vi har snakket om at et våpen kan være greit å ha med for sikkerheten skyld. Og om nødvendig jakt. Har lest meg frem på nettet at for å jakte på en ha jegerprøven. Men må man ha denne hvis en vil eie/leie ett våpen, og ikke bruke våpenet til jakt?

Og min kommende samboer har en del år med militær erfaring fra Nederland, trenger han da eventuelt å ta den norske jegerprøven for å ha våpen/jakte? Han kan ikke norsk.

 

Man trenger IKKE jegerprøven for å eie våpen. For å eie våpen må man delta aktivt i skyteklubb. Og ha et visst antall registrerte, organiserte skytinger hvert år. Da kan man søke politiet om tillatelse til å anskaffe våpen. Søknaden må begrunnes og type våpen må oppgis.

 

Når det kommer til jakt, så MÅ man ha jegerprøven og jaktlisens for å drive med jakt i Norge.

 

Oppbevaring av våpen og nærmere og mer nøyaktig informasjon finner du i følgende lovverk:

http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html

Lenke til kommentar

Jeg og min kjære, som forøvrig er fra Nederland, ønsker å backpacke i den norske ødemark.

Vi har snakket om at et våpen kan være greit å ha med for sikkerheten skyld. Og om nødvendig jakt. Har lest meg frem på nettet at for å jakte på en ha jegerprøven. Men må man ha denne hvis en vil eie/leie ett våpen, og ikke bruke våpenet til jakt?

Og min kommende samboer har en del år med militær erfaring fra Nederland, trenger han da eventuelt å ta den norske jegerprøven for å ha våpen/jakte? Han kan ikke norsk.

 

Man trenger IKKE jegerprøven for å eie våpen. For å eie våpen må man delta aktivt i skyteklubb. Og ha et visst antall registrerte, organiserte skytinger hvert år. Da kan man søke politiet om tillatelse til å anskaffe våpen. Søknaden må begrunnes og type våpen må oppgis.

 

Når det kommer til jakt, så MÅ man ha jegerprøven og jaktlisens for å drive med jakt i Norge.

 

Oppbevaring av våpen og nærmere og mer nøyaktig informasjon finner du i følgende lovverk:

http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html

 

Våpen som kjøpes uten jegerprøven har du egentlig bare på lån av staten... skal du 'eie' våpen uten jegerprøven må du være AKTIV i en skyteklubb så så mange ganger i året. vist du ikke er aktiv kan politi komme hjem til deg å ta våpenet uten noen forklaring...

Lenke til kommentar

Jeg og min kjære, som forøvrig er fra Nederland, ønsker å backpacke i den norske ødemark.

Vi har snakket om at et våpen kan være greit å ha med for sikkerheten skyld. Og om nødvendig jakt. Har lest meg frem på nettet at for å jakte på en ha jegerprøven. Men må man ha denne hvis en vil eie/leie ett våpen, og ikke bruke våpenet til jakt?

Og min kommende samboer har en del år med militær erfaring fra Nederland, trenger han da eventuelt å ta den norske jegerprøven for å ha våpen/jakte? Han kan ikke norsk.

 

Med unntak av Svalbard finnes det liten ingen grunn til å ha med seg våpen for selvforsvar på tur i norge.

 

At han har vært i militæret har ingenting å si, hva man kan om våpen er helt irrelevant. Det er hva man skal med våpenet som betyr noe. Man skal ha gyldig grunn, i praksis vil det si jakt eller konkuranseskyting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva er det dere er redde for i norsk natur? Illsinte lemen og hoggorm? Ved normal aktsomhet er det vel meget liten grunn til å ha med seg våpen "for sikkerhets skyld". Et lite tips til: ikke pirk for mye på moskus og lignende.

 

Den aller enkleste måten å eie våpen her til lands er nok jegerprøven. Men da må man som tidligere sagt ha våpenskap.

Lenke til kommentar

Får du bruk for våpen i de Norske skoger så har du klart å rote deg borti noe som svært få har klart før deg.. Bjørn og Ulv er vel det du kan møte av farlige skapninger, men det er jo ikke akkurat store mengder av disse. Ikke har de for vane å angripe folk heller.

 

Skal du ha med våpen for å skaffe mat så hjelper det ikke bare med jegerprøven. Du må også innhente tillatelse fra grunneiere. Og så er det jo ikke mange mnd i løpet av året det er lov å jakte i det hele tatt. Ikke sommerstid hvertfall.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...