Gå til innhold

4G til Trondheim, Bergen og Stavanger


Anbefalte innlegg

Oslo og omegn har nå fått utbygd over 50 LTE basestasjoner. Netcom har så langt ikke kommentert status for de andre byene, men henviser til tidligere pressemelding hvor de lovte at Trondheim, Bergen og Stavanger skulle åpne sine 4G-nett før Julen 2010.

 

Mange lurer på om Netcom holder det de lover, så inntil videre får vi bare vente og se.

 

Har noen tilleggsinfo kan dere poste det her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

I følge NetComs dekningskart finnes det ikke LTE i Trondheim i det hele tatt så langt, så jeg regner med at de fungerer, men at de bare ikke oppdaterer sitt kart før det er lansert. Tror jeg skal prøve å få lånt meg et modem til noen før jeg kjøper det, så får jeg sjekket hvor bra det er også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bor du i Oslo, SVG, TRD, BGO? Hvis man surfer rett under senderen - og den har tre sektorer - vil den da velge den sektoren som gir flest -db eller den som har mest kappasitet?

Alle sektorer har de samme radioressursene... Du mener selvsagt celle. Husk at flere parametere avgjør kvaliteten på radiogrensesnittet, interferensnivåer blant annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er modemet i hus og jeg har fått prøvd litt. Måtte sende ekstra bekreftelse på bestillingen siden det ikke er offisiell 4G dekning her i Stavanger

 

Får 4G tilkobling, men ressursene til senderen her ser ikke ut til å være oppgradert enda.

 

Nedlastning: 13 MBit/s

Opplastning: 1 Mbit/s.

 

EDIT:

Disse resultatene skyldes tydeligvis dårlig dekning...

Etter å ha flyttet meg rundt i leiligheten oppnådde jeg 40-50 mbit/s ned, 5-10 mbit/s opp.

 

Enten skyldes dette at senderne på taket ikke er satt i drift, eller så tyder det på at man ikke oppnår god dekning rett under senderen (strålingen er jo rettet bort fra bygget, ikke ned i bygget...).

Endret av oleanl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig spent på hvordan det blir i praksis når 4G tar litt mer av og får mange brukere.

Foreløpig så gruser det jo ADSL-linjen min :p

Håper bare at strupegrensene de har per dags dato revurderes.

Slik de står nå så er det hovedproblemet som hindrer det i å være et alternativ til "vanlig" bredbånd IMO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...