Gå til innhold

Telenor ADSL + Zyxel P2602HWT - bridge uten passord?


Anbefalte innlegg

Har nylig fått inn 5mb ADSL fra Telenor. I god tid før oppkoblingsdatoen mottok jeg et brev med informasjon samt et brukernavn og en e-postadresse. Passordet skulle i følge dette brevet sendes i eget brev.

 

Dagen før oppkobling ringer montøren meg og ber meg sørge for at modemet er tilkoblet når han gjør sitt i sentralen. Jeg forteller at jeg ikke har mottatt noe brev med passord, men han sier at han uansett får sett om det er forbindelse inn i huset mitt så lenge modemet er tilkoblet.

 

Når jeg kommer hjem fra jobb lyser "dsl" og "internet" lampene på modemet, og jeg har faktisk en oppegående adsl-linje uten at modemet er konfigurert med brukernavn og passord. Her står det "DHCP" og "routing" i oppsettet.

 

Problemet er bare at jeg ønsker å bruke modemet i bridge, og en WRT54GL med DD-WRT som ruter. Hvis jeg ikke husker feil må man legge inn brukernavn og passord og velge "pppoe" i DD-WRT samt sette modemet i bridge for å få dette til å fungere, noe som kan bli vanskelig uten passord...det er noen få virkedager siden oppkoblingsdatoen, og brev med passord er fremdeles ikke mottatt.

 

Er det sannsynlig at Telenor har gjort en feil og at jeg SKAL ha ha passord tilsendt? Hvis ikke, finnes det en måte å sette opp utstyret som beskrevet over uten passordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nylig fått inn 5mb ADSL fra Telenor. I god tid før oppkoblingsdatoen mottok jeg et brev med informasjon samt et brukernavn og en e-postadresse. Passordet skulle i følge dette brevet sendes i eget brev.

 

Dagen før oppkobling ringer montøren meg og ber meg sørge for at modemet er tilkoblet når han gjør sitt i sentralen. Jeg forteller at jeg ikke har mottatt noe brev med passord, men han sier at han uansett får sett om det er forbindelse inn i huset mitt så lenge modemet er tilkoblet.

 

Når jeg kommer hjem fra jobb lyser "dsl" og "internet" lampene på modemet, og jeg har faktisk en oppegående adsl-linje uten at modemet er konfigurert med brukernavn og passord. Her står det "DHCP" og "routing" i oppsettet.

 

Problemet er bare at jeg ønsker å bruke modemet i bridge, og en WRT54GL med DD-WRT som ruter. Hvis jeg ikke husker feil må man legge inn brukernavn og passord og velge "pppoe" i DD-WRT samt sette modemet i bridge for å få dette til å fungere, noe som kan bli vanskelig uten passord...det er noen få virkedager siden oppkoblingsdatoen, og brev med passord er fremdeles ikke mottatt.

 

Er det sannsynlig at Telenor har gjort en feil og at jeg SKAL ha ha passord tilsendt? Hvis ikke, finnes det en måte å sette opp utstyret som beskrevet over uten passordet?

 

 

Du trenger brukernavn (som er email adressen din fra telenor) samt et passord. Ring telenor og få tilsendt passord på et mobilnr som er registrert på ditt navn.

 

Velg bridge i modem oppsett , restart modem , og sett inn ppoe på wrt54gl din. :)

 

B

Lenke til kommentar

Ser ut som vi trodde feil begge to. Får ikke logget på med pppoe fra hverken Linksys eller Zyxel. Zyxel`en logger seg på kun når encapsulation står til DHCP, og som sagt ikke med pppoe og bruker/passord lagt inn. Setter jeg modemet i bridge og setter nettverkskabel rett i pc får denne ip og jeg kommer på nett. Dermed later det til at den opprinnelige planen ikke vil fungere. Ser at adsl mode i Zyxel`en står som "ADSL2PLUS". Vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

 

Uansett burde det vel gå an å kjøre modemet i bridge og sette wan til dhcp på Linksys`en? Noen som vet om brannmur og diverse andre features blir koblet ut i modemet når det står i bridge?

Lenke til kommentar

Ettersom Telenor migrerer fra PPPoE til DHCP, så er det nok riktig at du er kommet på DHCP.

Ikke alle sentraler støtter dette enda, men ser ut som du er koblet til en sentral som er migrert.

 

Når det gjelder modemet ditt, så har dette en autoconfig som gjør at du ikke trenger å taste noe manuelt inn i modemet ditt for å komme på nett, men dersom du f.eks skal sette opp modemet i bridge og en router i PPPoE (dersom du hadde vært på PPPoE) så hadde du trengt det.

 

Du er derimot på DHCP, og løsningen er - som du har kommet frem til selv - sette modemet i bridge og kjøre router som vanlig.

Zyxel routeren er litt "vanskelig" når det gjelder konfigurasjon, mye dilldall som er på unødvendig i osv.

 

Når du setter modemet i bridge skal den normalt sett skru av firewall og DHCP av seg selv, men om du i etterkant ha måttet ha skru av dette manuelt er det nok riktig.

Når det gjelder stabilitet etter dette er det vel mye avhenging av routeren din :)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei!

 

jeg fikk et Zyxel-modem fra Telenor i går, siden SpeedTouch'en tok kvelden.

har en Linksys-router som jeg brukte i bridge med SpeedTouch-modemet, men får det fankern ikke til med Zyxel'en.

 

dersom Zyxel står slik den gjør default (DHCP), og Linksys'en også står i DHCP, så er jeg på nett. kan derimot glemme å spille noe som helst som krever port forwarding etc.

 

planen er å bruke Zyxel i bridge, og overlate alt annet til Linksys-routeren.

på status står det ADSL2PLUS, dette er vel DHCP i stedet for PPPoE.

 

hvordan er fremgangsmåten for å brokoble svineriet?

har forsøkt å sette Zyxel'en i Bridge/DHCP, men uten hell.

tar imot alle forslag med stor takk!

 

mvh Marius

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært stabilt så langt med ett unntak. Jeg skrur av strømmen til ruter og modem om natta, og når jeg startet opp igjen for et par dager siden fikk ikke ruteren ip. Restartet alt uten endring. Imidlertid fikk PC ip(ekstern) når jeg koblet direkte til modemet.

 

Etter å ha kjørt en reset på modemet fungerte det som det skulle igjen. Vet ikke hvorfor dette skjedde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...