Gå til innhold

ND-filter vurdering - bra, pris?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man får tak i Hoya HMC ND8 filtere for 58mm fra ca 250 kr i norske nettbutikker (Netshop, Dustin, Scandinavian Photo). Fotovideo.no driver generelt med 100 % overprising av filtere - så langt jeg kan se.

 

Hoya ND-filtere finnes også i flere versjoner, nemlig Standard, HMC, Super-HMC og Ultra. Til digitale kameraer bør man konsekvent velge HMC eller Super-HMC. Disse er "multicoated" og har mindre risiko for refleksjon.

 

Virker som filteret fra Hoya på eBay er standard.

 

Da jeg plutselig fant prisene hos Dustin, Netshop og Scandinavian Photo, begynte jeg å sjekke eBay og utenlandske nettbutikker. På de minste filterene var det noe å spare ved enkeltkjøp fordi man kom under 200 kr grensa. På litt større, som fra 67mm og oppover var det ikke særlig å spare.

 

Billige filtere ala slike til 4 - 8 USD er med en viss sannsynlighet ubrukelige. Og man sparer ikke penger på glass som brukes sammen med optikken - derfor er Hoya HMC eller tilsvarende multicoated filtere det rimeligste jeg aksepterer. Marumi virker å være i samme klasse, noe også Tiffen er. Sjekk denne "butikken" på eBay. De har både Hoya HMC og Tiffen. Har selv ikke brukt den, men både utvalg og priser ser OK ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...