Gå til innhold

Kjøler og vifter til Fractal Design Define R3


Bjonski

Anbefalte innlegg

AMD stock kjøler bråker forferdelig så jeg trenger altså en ny stillegående men mer effektiv kjøler.

 

CPU er overklokket til 3.6Ghz og den ligger på 50 grader load, men noe høyere frekvens tror jeg ikke jeg får til med stock kjøler.

 

Støyen fra kjøleren er det værste, den bråker så sykt at jeg får lyst å rive den av.

Har sett litt på Corsair H50 og storebror H70. Begge kjøler godt, men H70 bråker visst litt mer og opptar mye plass.

 

Innenfor luftkjøling har jeg sett på Corsair A70 og Noctua NH-D14, sistenevnte er så stor at den ikke får plass sammen med mine Dominator minnebrikker.

 

Tenker også å kjøpe noen ekstra kabinett vifter, men her er jeg sikker på at jeg kjøper Fractal sine egne vifter da disse er meget gode(stillegående) og passer sammen med kabinettet(svart/hvit).

 

H50 vs. H70 vs. A70 vs. (?)

Vann vs. Luft.

 

Dersom jeg går for H50, vil den kjøle bra nok for overklokking og samtidig være stillegående? Eller vil en vifte være godt nok til samme jobben?

 

Trenger hjelp, er så mange valg.

 

Edit: Kan spare litt penger ved å kjøpe fra netshop, men de har ikke fractal viftene. Noen som ligner og ikke støyer som kan anbefales fra netshop?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Du får plass til Noctua sine største luftkjølere, men på bekostning av at du må demontere å parkere kjøleribbene til minnet ditt, corsair dominator som du nevner.

 

Link : http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&products_id=35&lng=en#DDR3_Corsair

 

 

Ang vifter, så ville jeg valg Noctua sine, har 2-3 stykker selv (både 120mm og 140mm) og er veldig førnøyd. Jeg har sort kabinett selv, men er ikke så opptatt av at alt skal stå i stil. Selvom jeg synes noctua sine farger står fint med sort, særpreg. Men jeg har ikke noe mot Fractal sine vifter, de er veldig stille. :)

 

Noctua sine vifter flytter mye luft og bråker ikke mye. Det spørst hva du mener er "lite lyd", jeg mener under 20dB er stille.

 

Holder selv på å velge meg en cpu kjøler, er usikker på dette området.

 

Spørsmål : Om jeg kjøper Noctua og må demontere kjøleribbene på minnet hva "taper" jeg på det??

 

mvh

hrrr

Endret av hrrr
Lenke til kommentar

Spørsmål : Om jeg kjøper Noctua og må demontere kjøleribbene på minnet hva "taper" jeg på det??

 

Vel, kjøleribbene på minnet er jo der av en grunn. Du kan risikere varmgang på minnet, og da blir det fort en kjip karusell med blåskjermer etc. Vil definitivt ikke anbefale å demontere kjøleribbene. Cruiser selv med DDR3-2000 brikker som jeg kjører på 1600MHz og 1.51v, standard er 1.65 - og de dytter enda en god del varme, man merker at det er god temp på brikkene om man tar på de.

 

H50 tilsvarer jo ellers high-end luftkjøling, så den vil duge bra til overklokking, såfremt vi ikke snakker om sirkusklokking. Vil og støye en del mindre enn tilsvarende luftkjøling.

 

Hvordan hovedkort har du forresten? Har selv kjørt et Asus Rampage Formula med DDR2 Dominator-brikker, med en Thermalright Ultra 120 Extreme, og det passet godt, selv med en ekstra minnekjøler på toppen av brikkene.

Lenke til kommentar

Jeg har et ASUS Crosshair IV Formula.

 

Har prøvd å få litt diskusjon rundt temaet på en irc kanal jeg er på, men det er litt forskjellig som blir sagt.

 

Blant annet så er det noen som anbefaler luft framfor vann pga. gode luftkjølere er mer stillegående enn h50.

 

Det jeg ønsker er en effektiv kjøler som er stillegående, men samtidig får plass i pcen min uten at jeg må gjøre noen endringer.

 

Edit: Har bestilt H50 og noen ekstra Fractal 120mm vifter.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Jeg har et ASUS Crosshair IV Formula.

 

Har prøvd å få litt diskusjon rundt temaet på en irc kanal jeg er på, men det er litt forskjellig som blir sagt.

 

Blant annet så er det noen som anbefaler luft framfor vann pga. gode luftkjølere er mer stillegående enn h50.

 

Det jeg ønsker er en effektiv kjøler som er stillegående, men samtidig får plass i pcen min uten at jeg må gjøre noen endringer.

 

Edit: Har bestilt H50 og noen ekstra Fractal 120mm vifter.

 

Vil tro at du blir happy med det. Når du selv kan skifte ut viftene på H50'en, så styrer du jo i stor grad støynivået selv. Det eneste du ikke har total kontroll over da blir jo selve vannpumpa - men det skal jo være en ganske så diskret affære, såvidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...