Gå til innhold

Vidvinkellinse og skjerm på kamera - forklaring?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et potensielt dumt spørsmål. :innocent:

 

Jeg har kjøpt en “jalla” vidvinkellinse (uroiginal) – bare for at den var billig og jeg ville teste.

 

Det som skjer er at jeg får slike svarte felt i hjørnene, det er for så vidt greit, men jeg lurer på hvorfor disse ikke vises på LCD-skjermen.

jeg ser ingen svarte hjørner på kameraet, men når jeg spiller av filen på PC’en så er de der..

 

kan noen gi meg en forklaring på det? :hmm:

(jeg ser stor forskjell med/uten vidvikellinsen på kameraskjermen…)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi skjermen "cropper" bildet som filmes, pleier å være normalt på de fleste kameraer under 10k.

 

Ok, takk for svar! :thumbup:

 

Det har jeg ikke tenkt noe på, men bildet som vises på LCD-skjermen er altså ikke det samme som du får i opptaket da.

 

Prøvde å croppe bort dette i sony vegas, men resultatet ble støy/forstyrrelser på hurtige bevegelser...

Lenke til kommentar

Jeg har selv erfart dårlige vidvinkelobjektiver. De er uskarpe i kantene og har oftes feilbrytning (CA). Dette kan du lett se ved at fargene rundt kantene er litt rare (blå og rødstikk rundt kantene på objekter). Jeg synes 0,7x er passende vidvinkel. Når man går til 0,5x og enda lavere blir bildet helt forvrengt.

 

Jeg har selv et Canon HF-S100 og WD-H58 0,7x som koster 3500 kr. Den er svindyr men har god byggekvalitet og optisk kvalitet. Dessuten er det original Canon og har sikkert blitt laget for å kunne passe til Canons kameraer. WD-H58 må ikke forveksles med WD-58H som er 1000 kr billigere.

Lenke til kommentar

Jeg har selv erfart dårlige vidvinkelobjektiver. De er uskarpe i kantene og har oftes feilbrytning (CA). Dette kan du lett se ved at fargene rundt kantene er litt rare (blå og rødstikk rundt kantene på objekter). Jeg synes 0,7x er passende vidvinkel. Når man går til 0,5x og enda lavere blir bildet helt forvrengt.

 

Jeg har selv et Canon HF-S100 og WD-H58 0,7x som koster 3500 kr. Den er svindyr men har god byggekvalitet og optisk kvalitet. Dessuten er det original Canon og har sikkert blitt laget for å kunne passe til Canons kameraer. WD-H58 må ikke forveksles med WD-58H som er 1000 kr billigere.

 

Takk for nyttig info! skal seriøst vudere å koste på noe slikt...

 

(Har Canon HF-200, så jeg må se om jeg finner en bra linse til dette)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...