Gå til innhold

Oppsett av mini ITX-basert NAS


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Jeg funderer på å lage meg en NAS basert på PC-Q08B-kabinettet fra Lian Li. Dette er altså et kabinett tilegnet mini ITX-hovedkort, men det er såpass romslig at det har hele 6 interne 3,5"-plasser. Glimrende for NAS med andre ord.

Jeg tenker å kjøre et oppsett med ett RAID-5 array på FreeNAS.

 

Jeg har lyst til å utnytte hele potensialet til kabinettet uten bruk av ekstra kontrollerkort, derfor trenger jeg et hovedkort med 6 SATA-kontakter. Jeg har sett på Zotac H55ITX-C-E, som ser midt i blinken ut. Det er vel faktisk også det eneste mini ITX-kortet jeg fant med 6 SATA-kontaker. Zotac har lenge vært helt ukjente for min del, men det ser ut som om de har spesialisert seg på mini ITX-kort, så det må jo bli bra.

 

Men så var det noen ting jeg er litt usikker på. Hva slags prosessor trenger man til noe sånt? Er det f.eks. tilstrekkelig med en i3-530? Hva med minne? Er det bare å kjøre på med de billigste DDR3-brikkene jeg finner? Nok med 2 GB, eller bør jeg ha 4 med en gang?

 

Hva slags disker gir mest for pengene til et slikt oppsett? Om jeg har forstått det riktig, så er WD sine Green-disker ikke noe særlige til å kjøres i RAID? Jeg tenkte kanskje på en av Samsung sine 2TB-modeller. Brukbart valg?

 

Andre tips/kommentarer mottas også med takk. :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører selv en via C7 1.8Ghz og 1GB ddr2 i min NAS, og med AES256+software raid 5 får jeg fint mellom 50-60MBs over nettverket, så ser ikke for meg at det trengs allverden om du kjører en intel elllr amd cpu som er vesentlig raskere enn C7. Tror ikke jeg har sett minneforbruket over 500MB, er tross alt ingen GUI eller annet overflødig. 4GB vil være helt bortkastet IMHO, og antakelig vil ikke 2GB gi deg noe særlig heller.

 

Kjører 4x samsung ecogreen 1.5TB, og ecogreen tilsvarer vel noenlunde greenpower?

Uansett, i raid5 er de vesentlig raskere enn noe jeg klarer å sende over nettverket, så eneste aber'et måtte være om jeg skulle kjøre en svær SQL-server eller lign. Søketid ser jeg ikke på som viktig siden det stort sett er store filer (10MB->10GB) som ligger på serveren. Som du ser fra hdparm nedenfor så er hastigheten overall høyere enn hva du klarer å få over gigabit nettverk.

 

hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:

Timing cached reads: 692 MB in 2.00 seconds = 345.99 MB/sec

Timing buffered disk reads: 302 MB in 3.01 seconds = 100.23 MB/sec

 

hdparm -tT /dev/md0

/dev/md0:

Timing cached reads: 704 MB in 2.00 seconds = 351.76 MB/sec

Timing buffered disk reads: 564 MB in 3.00 seconds = 187.88 MB/sec

 

hdparm -tT /dev/mapper/md0_crypt

/dev/mapper/md0_crypt:

Timing cached reads: 680 MB in 2.00 seconds = 339.23 MB/sec

Timing buffered disk reads: 342 MB in 3.01 seconds = 113.79 MB/sec

 

Kjører forøvrig debian, men om du ikke bruker linux noe særlig er vel freenas enklere å sette opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har ikke veldig mye erfaring med Linux fra før, så jeg tenkte at FreeNAS ville være det letteste, ja. Men det ser jo ut til at FreeNAS ikke trenger all verden til maskinvare, så antar jeg den billigste i3-prosessoren holder i lange baner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...