Gå til innhold

Olympus OM 50mm 1.4


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe dette objektivet: http://global.ebay.com/Olympus_OM_Zuiko_Auto-S_50mm_f14_FAST_Prime_lens/170546973012/item . Jeg har Olympus E-450. Vil objektivet passe til kameraet med denne adapteren: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390246777736&ssPageName=STRK:MEWAX:IT ?

Kan jeg få glede av objektivet, eller er det et bortkasta kjøp?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle Olympus OM objektiver er regnet for å være bra manuelle objektiv - som selges svært rimelig. Regner ellers med at du er klar over at du må fokusere manuelt og sette blender manuelt. Tror heller ikke du får fokusbekreftelse med det adapteret - da må du kjøpe et med chip på.

 

Mange kjøper også OM objektiver til f.eks Canon EOS.

 

Hovedgrunnen til lav pris er at Olympus sine OM SLR var relativt populære på 70 og 80-tallet, og det finnes således en god del av disse på markedet. Men da Olympus droppet nesten ut av SLR på 90-tallet og først kom inn igjen med 4/3 godt ut på 2000-tallet, så var fikk man ikke effekt at man kunne ta med seg objektivet videre.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Et spm til: Vil Zuiko 28mm f2.8 passe kameraet mitt med samma adapter?

 

Det skal det. Bare vær forberedt på at det kan være litt krevende å fokusere med disse objektivene, siden søkeren i E-450 ikke er så veldig stor (fremdeles verdens minste digitale speilreflekskamera mener jeg), særlig om man ikke har toppers syn.

Lenke til kommentar

Fokusering vil være lettere med et adapter av denne typen. En del dyrere, men dette skal gi fokuskonfirmering i søker, dvs at fokuspunktene lyser opp når man har fokus.

 

Men generelt krever det trening å fokusere manuelle objektiver på de mattskivene som er på dSLR, særlig innstegskamera. I gamle dager hadde vi splittskiver som var utrolig godt manuelt fokustreff på. Liveview med forstørrelse hjelper en gode del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...