Gå til innhold

usikker på studievalg


femfulle

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på 26 år som er veldig usikker på hva han skal utdanne seg til og har egentlig ett stort behov for å skrive om det han tenker og få feedback på mine tankemåter og valg.

 

I mine "yngre" år var jeg sikker på at jeg ville utdanne meg innen IT.

Jeg kunne sitte timesvis bakom datamaskinen og lærte meg om programmering, nettverk, Ooerativsystemer, osv..

Jeg startet derfor etter videregående rett på ett studium innen informasjonsteknologi.

Jeg fullførte første året med glans med toppkarakter i alle fag.

Så kom IT krisen, noen kompiser av meg, gikk ut ferdig utdannet uten sjangs å få jobb.

Alle forståsegpåere fortalte meg at du MÅ ta en ingeniørutdanning ellers finnes det ingen sjangs i havet å få jobb innen IT.

Jeg lyttet til desse.

Jeg sluttet på studiet innen informasjonsteknologi og startet å jobbe/studere for å få realfagkompetanse.

 

Iløpet av denne tiden kom jeg i kontakt med nye mennesker og fikk dermed nye inpulser, IT krisen var fortsatt stor og en jeg begynte å se etter nye muligheter.

Jeg startet da på ett studium innen byggingeniør,inspiert av min bror og min far, her skulle de iallefal ikke være noen problem med jobb ble jeg fortalt.

Jeg så mye bort ifra mine egne interesser og hørte for mye på andre og sluttet etter 1 år.

 

Jeg traff en fantastisk dame, en dame som ikke bodde på samme plassen mange månene i slengen da hun elsket å reise.

Jeg slo meg med på hennes livsstil.

Vi jobbet og reiste om hverandre.

I løpet denne perioden har jeg vært heldig å få jobbe med support på ett stor IT selskap og innen forsikingsbransjen.

Begge jobbene har gitt meg mye på mange måter og jeg har hatt en stor personlig utvikling.

Nå er jeg 26 år, den fantastiske damen er ikke så fantastisk lenger og jeg har tidligere aldri vært mer usikker på hva jeg vil med mitt liv.

 

Folk som "kjenner" meg er forundret over at jeg ikke har utdannet meg innen IT da jeg kan mye og har interesse for faget.

Men selv føler jeg en dalende IT interesse og har vanskelig for å se for meg megselv som 50 år gammel og jobbe innen denne bransjen, da denne bransjen krever at man må holde seg oppdatert på nyeste tekonologi - min mobil i dag er nokia n70 og sist jeg bootet min linux var for 1443 dager siden...

- samtidig kjenner jeg av og til for å fullføre mitt informasjonteknologi studie få en bra jobb og tene ok med cash og trives halvveis i det jeg jobber med.

 

 

Jeg har nå fått en stor interesse for økonomi, jeg fikk øynene opp for dette feltet igjennom min jobb innen forsikringsbransjen.

Jeg har gode analytiske evner og føler jeg har talent innen dette faget, men jeg har aldri hatt økonomidag før og er derfor usikker.

Jeg kjenner i dag at jeg kan velge å utdanne meg innen dette, men kjenner samtidig at jeg ikke har planer å gå mer enn 3 år da jeg er blitt 26 år og ikke ser for meg at vil studere mer enn dette.

Derimot har jeg stor motivasjon til å ta desse 3 årene.

Hvordan stiller man med en 3 årig utdannelse innen økonomi idag?

 

Andre studieområdet som jeg har tenkt på/tenker på iblandt:

sosionom, barneværnspedagog, produktutviklingsingeniør, logisikk, naturguide,webdesigner, politi.

Jeg har helt enkelt et veldig bredt interesse område som endret seg etter fra dag til dag, miljøet jeg er befinner meg i og mitt humør.

 

Jeg har på en måte innsett at jeg aldri kommer å vite hva jeg vil utdanne meg til, men jeg har mye redsel for å gjøre feil valg, så mye at det går på psyken iblandt.

Når jeg vuderer studievalg legger jeg følgende til grunn ( i prioritert rekkefølge):

- jobbmuligheter ( ett stabilt liv er viktig for meg)

- interesse

- studiested og mulighet for å skaffe kontakter iløpet av studietiden.

- nærhet til venner

- friluftsliv

 

Jeg vet også at jeg har gjort en del, sett ifra dagens perspektiv, dårlige valg, men jeg mener egentlig at jeg var for umoden til å egentlig se konsekvensene av mine valg og klandrer således ikke meg selv i de hele tatt.

 

Jeg setter veldig pris på tilbakemeldinger, gjerne førsteintrykket dere sitter igjen med etter å ha lest dette, tips/råd tas gjerne imot med takk, men best av alt er om det finnes noen som har vært i lignende situasjonen og kan dele med seg.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hm, ikke så lett å svare på dette, og jeg har ikke så mange erfaringer å komme med, annet enn at jeg også en gang vurderte webdesigner. Kom fram til at arbeidsmarkedet ville bli for dårlig. Dette er jo også et yrke der man må holde seg superoppdatert, og man kan ikke nødvendigvis forvente at lønna stiger med antall år i bransjen, ettersom det alltid kommer til å finnes ungdommer på vgs som er minst like flink, men villig til å jobbe nesten gratis.

 

Av de retningene du nevner, tror jeg kanskje økonomi kan være et ok valg. Hva med bachelor i økonomi og administrasjon?

 

http://www.nhh.no/no/studietilbud/bachelor-i-%C3%B8konomi-og-administrasjon.aspx

Der nevnes i alle fall gode jobbmuligheter og aktivt studentmiljø. I tillegg utdannes du til en profesjon, samtidig som du kan benytte utdanningen på mange områder om du ønsker.

 

BI har 17 bachelorstudier du kan velge mellom, flere knyttet til økonomi:

http://www.bi.no/no/Heltid/Bachelorstudier/

BI er også kjent for å knytte kontakter under studietiden, slik at sjansen for å ha jobbtilbud før du i det hele tatt er ferdig å studere, er ganske stor! Også her kan man ta en allsidig utdanning.

 

Eller kanskje byggingeniør kan være noe? Kjenner flere som er det. De jobber med dataprogrammer der de tilpasser og tegner hus. Man kan også ha en lederrolle innen byggeprosjekter på byggeplass. Gode jobbmuligheter.

 

Produktutviklingsingeniør kan sikkert også være et ok valg, men jeg vet lite om dette yrket, og jobbmulighetene.

 

 

Fortidens dårlige valg spiller ingen rolle! Det er aldri for sent å begynne på nytt! :)

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...