Gå til innhold

problem med pakketap eller noe [løst]


r0zie

Anbefalte innlegg

Trenger litt kyndig hjelp her da jeg har problem med nettverket her som jeg ikke klarer å sette fingen på..

 

Problemet er hovedsaklig at når jeg spiller, modellene til de andre spillerene "teleporterer" regelmessig når de beveger seg rundt, og jeg er nesten helt sikker på at det er tegn på pakketap. Responstiden er helt "norm" og er som oftest under 100ms. Er det noen bedre måte enn å sitte å spille på å få testet dette på?

 

Jeg vet ikke så veldig mye om drifting og testing av nettverk men har trekt kablene til nettverket selv, alt går i k-rør, og er "terminert" med han og ho plugger i alle skøtepunkt

 

leier en leilighet hos moren til en jeg kjenner, jeg fikk med internett i leien, men dette var trådløst fra hennes router, og det fungerte ganske dårlig egentlig, så vi trekte kabel ned til leiligheten jeg bor i.

 

Pga fasttelefon plassering og litt div ble det litt fram og tilbake med trekkingen, så jeg prøvde å lage en tegning som forklarer hvordan vi løste dette.

 

post-62044-1285784982,5045_thumb.jpg

 

Fra sentralen kommer det en sort telekabel med 14 par eller noe, her fra er det brukt scotchlock til vanlig cat5 kabel som går opp til loftet, i dette røret går det 2 datakabler, en til modemet fra sentral og en som går fra modemet og inn til min leilighet, via teleboks 1, huseier sitt sikringsskap, mitt sikringsskap, min teleboks og ut til et termineringspunkt i stuen, her går det til routeren min og til pc.

 

Har prøvd å løse problemet ved å skifte ut kabelen som går fra "Teleboks 1" til "Teleboks 2" til en skjermet kabel, tror det ble litt bedre, men godt mulig det bare er noe jeg tror. Skjermen er ikke koblet til noe jordingspunkt på noen av endene.

 

Har prøvd å pinge modemet fra min pc med større pakker over lengre tid men har egentlig ikke så mye kvalifikasjon til å vite hvor store pakker jeg bør bruke å pinge med, og hvilke resultat som er bra, men har 0% i pakketap så langt..

 

Leverandøren av internett er tele2, som leverer via nextgentel.. Har ikke pratet med de ang dette problemet da jeg egentlig regner med det er nettverksløsningen som er problemet..

 

Hadde satt veldig pris på om noen som kan litt om dette kunne tatt seg tid å hjelpe meg med forslag til feilsøking osv, for er ikke så veldig gira på å kjøpe meg nytt internettab pga noe så tullete som dette..

 

har tilgang til partester av "kontakt" "ikke kontakt" om nødvendig, men den måler ikke motstanden i lederene eller signalkvaliteten..

 

ingenting av det over hadde vist noe med kjernen i problemet å gjøre, se ny tråd her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1363371

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, kan jo skrive noen tanker hvis du ikke har fått løst det enda..

 

Vanskelig å si hva slik lag kommer av. Hvilket spill spiller du, er det dedikerte servere? Har andre spillere problemer, og hvor ofte opplever du det? Hvordan er trafikken ellers på nettet (nedlastning fra deg eller huseier)

 

Det kan være mye forskjellig. Alt fra modem, switch, maskinvare på pc, feil kobling av kabel (ved korte kabler vil det fremdeles kunne fungere "greit"), telesentralen, server, osv..

 

Bare å starte i en ende og teste.

En grei måte å teste det på er jo å få koblet seg rett i modemet, evt via det trådløs nettverket hvis det fungerer nogenlunde å koble seg til.

Blir det bra da er det jo greit.

Hvis det da ikke blir bra kan du teste hvordan andre fps spill er, teste annen PC, teste PC'n din fra et annet sted osv..

 

Håper du finner feilen

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Huseier er 74 år og bruker så å si aldri nettet, mitt eget wlan er kryptert, men er usikker på om huseier har kryptert sitt nett - burde vel få sjekket dette. Slår selvsagt av min egen aktivitet når jeg skal spille.. har også sjekket f.eks ved å pinge www.vg.no og får grei respons og ingen pakketap (45 ms)

 

Er ikke det noen annen måte å få testet dette skikkelig uten å måtte spille spill? F.eks pinge med vist store pakker eller lignende? jeg vet ikke hvor mye som er å forvente av en adsl linje

 

Spillene som er verst er battlefield 2 og bad company 2, da "teleporterer" folk plutselig - har spillt dette helt fint uten problem der jeg bodde før.

 

Det er litt bedre i half-life 2 og tf2, men ser fortsatt tendenser, tror det bare er bedre fordi hl2 har en innebygd funksjon som motvirker eller noe..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

skiftet tcpackfrequency fra 2 til 1 så kom alt seg betraktelig.. forstsatt ikke lagfritt i bad company2 men vesentlig forbedring..

 

http://www.speedguide.net/articles/windows-7-vista-2008-tweaks-2574

gikk gjennom denne, koblingen er nå feilfri..

 

edit;

 

alt jeg har prøvd hittil har bare vist seg å være midlertidig løsninger som vender tilbake.. har laget ny tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1363371

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...