Gå til innhold

Formatere harddisk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har litt problemer med å formatere hardisken etter at jeg konverterte den til NTFS filsystem. Kjører Windows XP. Jeg har bare en partisjon. Jeg har prøvd å kjøre recovery CD (som innholder WinME), men den klarer ikke å formatere harddisken til FAT.

 

Jeg har prøvd å opprette en MS-DOS oppstart disk i XP, for å så formatere harddisken via DOS, men da finner ikke DOS harddisken.

 

Hvordan skal jeg få opprettet en oppstart diskett som gjør at DOS finner harddisken?

Eller finnes det andre måter jeg kan få formatert harddisken på?

 

-Gjøran-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg har litt problemer med å formatere hardisken etter at jeg konverterte den til NTFS filsystem. Kjører Windows XP. Jeg har bare en partisjon. Jeg har prøvd å kjøre recovery CD (som innholder WinME), men den klarer ikke å formatere harddisken til FAT.

 

Jeg har prøvd å opprette en MS-DOS oppstart disk i XP, for å så formatere harddisken via DOS, men da finner ikke DOS harddisken.

 

Hvordan skal jeg få opprettet en oppstart diskett som gjør at DOS finner harddisken?

Eller finnes det andre måter jeg kan få formatert harddisken på?

 

-Gjøran-

 

fdisk kan ikke behandle ntfs partisjoner, bare fat partisjoner, så du kan ikke bruke en windows 98 oppstartsdiskett med fdisk til å formatere en ntfs partisjoner.

 

men viss du skal legge inn windows 2000 eller nyere, kan en opprette partisjoner og formatere de (både fat32 og ntfs) i installasjonen.

bare start opp med en installasjons cd.

Lenke til kommentar
Jeg prøvd å starte med XP'cd... men da får jeg bare spørsmål om å slette Windows katalogen og installere på nytt.. Ingen formatering.

 

Årsaken til jeg skal formatere jeg skal selge bærbar'n..

 

du må først slette windows katalogen. etter du har svart ja på de tingene får du formatere.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har litt problemer med å formatere hardisken etter at jeg konverterte den til NTFS filsystem. Kjører Windows XP. Jeg har bare en partisjon. Jeg har prøvd å kjøre recovery CD (som innholder WinME), men den klarer ikke å formatere harddisken til FAT.

 

Jeg har prøvd å opprette en MS-DOS oppstart disk i XP, for å så formatere harddisken via DOS, men da finner ikke DOS harddisken.

 

Hvordan skal jeg få opprettet en oppstart diskett som gjør at DOS finner harddisken?

Eller finnes det andre måter jeg kan få formatert harddisken på?

 

-Gjøran-

 

Gå inn i BIOS, sett CD-rommet ditt til "First boot device" og lagre (F10). Legg i Win XP og start maskinen på nytt. Trykk en tast under oppstart når du får valge "Starte maskinen med CD". Deretter velger du du "Ny Installisjon" og følger anvisningen. Etter en stund får du valget om hvordan og hvilken partisjon du vil formatere. Velg hurtigformatering med NTFS og fortsett med installisjonen :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...