Gå til innhold

Spill-PC til ca. 16 - 17000 kr. Noen anbefalinger til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hallo, Hardware. Det begynner så smått å nærme seg tiden for en oppdatering/nykjøp av spill-PC'n min - Den begynner å henge litt etter, merker jeg. "Spilleren"-seksjonen i "Anbefalinger" er ikke blitt oppdatert siden i fjor en gang, så litt usikker på hva jeg skal foreta meg, tenkte jeg jeg skulle prøve å spørre direkte på forumet.

Budsjettet mitt ligger på en litt vag maksimum på rundt 17000 - men jeg skulle nok i verste fall greie å skrape sammen noen lapper til, skulle det være nødvendig.

De eneste kriteriene jeg så smått har satt meg til; er at PC'n skal være så bra som overhodet mulig til prisen, og ideelt sett kjøre de mest krevende spillene som kommer ut i nærmeste fremtid på maksimale grafikkinnstillinger. Vil det være realistisk med dette budsjettet? I tillegg skal jeg gå over til Windows 7, så jeg kan benytte meg av den nyeste DirectX'en - hva nå enn det er. Så grafikkortet må selvfølgelig støtte den.

---

Så, om noen av dere veldig mye bedre informerte mennesker enn meg kunne være så vennlige å plumpe ut med noen anbefalinger til hva slags komponenter dere synes jeg burde kjøpe? Det gamle, utdaterte oppsettet jeg har for øyeblikket, (så langt jeg husker.), er:

Sapphire Radeon HD 5870. (Mener jeg å huske.)

Enten 2 eller 4 GB med RAM.

Asus P5Q PRO. (Dette er hovedkortet, ikke sant? :ermm:

Creative SB X-Fi.

Intel Core 2 Duo CPU.

Husker ikke navnet på harddisken min, men den er på 698 GB, og jeg fikk den fra en tidligere "Anbefalinger/Spilleren" -liste her på Hardware.

...Er det noe jeg har glemt eller misforstått, så for all del si ifra.

---

Så det er altså dette oppsettet jeg helst skulle oppgradere fra, for ca. 16/17000 kr, med tanke på absolutt best mulig ytelse overhodet. Har dere noen råd til meg?

Veldig mange takk på forhånd.

*EDIT*

Oisann. Glemte å påpeke at jeg i og for seg ikke har tenkt til å overklokke.

Endret av St1gar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

•CPU: AMD 1055t

•HK: Asus IV Formula

•RAM: Corsair Dominator GT CL8 m/kjøler

•PSU: Corsair HX 750

•GPU: 2x Asus 5850

Så kjøper du 2x 22" samsung skjermer

og en ssd disk som primær og en stor wd raptor til å ha div filer som filmer osv..

Edit:

oops, mente 5870..

Endret av CustomTP
Skrevet (endret)

Det der var jo ganske svakt da med tanke på han sier han vil ha "noe av det beste" og så setter du opp 2x skjermkort som såknapt er raskere en det han har fra før av ? :)

1x http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=593867 (Asus P6X58D-E)

2x http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=606628 (GeForce 480GTX)

1x http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=609506 (Intel Core i7 950 , klokker lett til 4ghz+)

1x http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=600360 (Corsair dominator GT 6gb pc3-2000mhz)

1x http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=497261 (Cooler master SilentPro 1000w )

1x http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=605770 (NZXT Phantom.. mye for pengene)

2x http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=601876 (Crucial C300 64GB 2x i Raid0 = 128GB med 500 MB+s read 160MB+s write)

Kabinett er igrunn smakssak, så der må du bare finne hva som er greit i forhold til pris. NZXT phantom har integrert viftestyring med 5 kanaler, og har stor ryddig plass inni.

Cooler master HAF X er og et kabinett det skrives mye om for tiden, og virker og som et veldig godt alternativ.

Strømforsynings messig så er 1000w ca det en bør ha for å ha grei overhead med 2x 480gtx og litt moderat klokking. en bør ikke under 1000w med 2 kort.

sum 18000 kr ca .. nå er ikke mpx de billigste så det kan sikkert finnes billigere andre steder. Men jeg gir bare en pekepinn i forhold til hva som virkelig er kjapt.

Har ca samme maskin selv, bare med 2x 280gtx skjermkort , og det er sykt nice ytelse.

har dog overklokket cpu til 4,2 ghz med Noctua NH-D14 kjøler (700kr) .

med 2x ssd i raid0 så laster win7 på rundt 10 sekunder etter tweaks.

Og spill går unna med heftig ytelse, selv med mine eldre 280gtx .

med 2x 480GTX så er det mer en nok til å drive alt som er ute i max på 1920x1200 og meste på high i 2560x1600 , om en ikke regner med Crysis som i bunn og grunn er et jævla kjedelig spill som er dårlig optimalisert for alt uansett. Skjønner fremdeles ikke åffer det skal hypes så sykt "bla bla this 30.000+ pc can run crysis at 50 fps wohoo cause the game is so uber fun.. er no"

Red : http://img808.imageshack.us/g/dscf1694.jpg/ her kan du f.eks. se åssen min build ble, i nzxt phantom hvitt kabinett :) hadde lyst på noe annet en sort siden jeg altid har hatt sorte kabinett. og jeg må si, jeg likte det. og ryddig og god lufting / plass rundt skjermkort og komponenter. fikk og montert sideviften selv med feit kjøler på cpu.

Endret av Skognisse
Skrevet (endret)

Synes ikke forslaget til CustomTP var noe særlig å skryte av.

For det første så er det nå en kjent sak at de nye fermi kortene skalerer bedre i SLI enn AMD sine kort gjør i Crossfire. Feks så vil 2x 460GTX yte bedre enn 2x HD5850, og de vil også være billigere. Jeg ville nok selv vurdert i dette tilfellet å bare kjøpe et HD5870 til... det virker mest logisk.

Synes absolutt trådstarter bør se på en skjerm rundt 26/27" med 1900x1200 oppløsning.

Som nevnt er det et "must" med en god SSD disk til operativsystemet, og feks en WD Caviar Black 1TB som lagringsdisk. Du kan så klart bruke den gamle disken din til lagring også.

Endret av fflex
Skrevet

Synes ikke forslaget til CustomTP var noe særlig å skryte av.

For det første så er det nå en kjent sak at de nye fermi kortene skalerer bedre i SLI enn AMD sine kort gjør i Crossfire. Feks så vil 2x 460GTX yte bedre enn 2x HD5850, og de vil også være billigere. Jeg ville nok selv vurdert i dette tilfellet å bare kjøpe et HD5870 til... det virker mest logisk.

Synes absolutt trådstarter bør se på en skjerm rundt 26/27" med 1900x1200 oppløsning.

Som nevnt er det et "must" med en god SSD disk til operativsystemet, og feks en WD Caviar Black 1TB som lagringsdisk. Du kan så klart bruke den gamle disken din til lagring også.

gtx kort i SLI er en del bedre enn ati kort i crossfire, MEN (!) de støyer så utrolig mye mer!

Skrevet

Hvilke kort har du erfaring med, når du sier at de støyer såpass? Mitt Gigabyte GTX 460 er uten tvil det mest stillegående kortet jeg har vært borti.

Skrevet

Jeg synes skognisse har det beste oppsettet for trådstarter bortsett fra en ting, hvis han har en 5870 nå, så burde han legge til en 5870 eventuelt en 5970 og kjøre crossfire så han får utnyttet den han har. Da er det ytelse tilsvarende 2x eller 3x 5870, selv om én er bra.

Så trenger han en kontroller hvis han skal raide ssd'ene og da mister man trim support bare så det er sagt. Men ellers henger jeg med på den listen der. Haf X kabinettet er noe av det beste mht kjøling, fått utrolig mye skryt. D14 cpukjølern er også top notch.

Skrevet

Jeg synes skognisse har det beste oppsettet for trådstarter bortsett fra en ting, hvis han har en 5870 nå, så burde han legge til en 5870 eventuelt en 5970 og kjøre crossfire så han får utnyttet den han har. Da er det ytelse tilsvarende 2x eller 3x 5870, selv om én er bra.

Så trenger han en kontroller hvis han skal raide ssd'ene og da mister man trim support bare så det er sagt. Men ellers henger jeg med på den listen der. Haf X kabinettet er noe av det beste mht kjøling, fått utrolig mye skryt. D14 cpukjølern er også top notch.

aha glemte cpu kjøler :p ja jeg ville også valgt Noctua kjøleren, men hvordan hadde du tenkt at han skulle kjøre 5870 + 5970 i crossfire? + ssd uten trim kan lett falle ned til under ytelsen til en 7200 rpm hdd etter et par måneder

Skrevet

aha glemte cpu kjøler :p ja jeg ville også valgt Noctua kjøleren, men hvordan hadde du tenkt at han skulle kjøre 5870 + 5970 i crossfire? + ssd uten trim kan lett falle ned til under ytelsen til en 7200 rpm hdd etter et par måneder

Ettersom en 5970 i praksis er 2x 5870 i ett kort kan man kjøre de sammen i crossfire, men jeg leste akkurat at da burde man klokke den litt opp

http://hardforum.com/showthread.php?t=1470368

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid=131256

Men det er ganske drøyt ja, en 5870 til holder jo egentlig i massevis, men jeg skrev det så han vet mulighetene sine.

Du har rett i det med ssd uten trim, det er derfor jeg skrev at man mister trim support om man raider så man er obs på det. Hvis tar sjansen på at ytelsen holder seg noenlunde uten trim, kan man raide opp. Jeg turte ikke det, så jeg kjører en singel c300 128gb til systemdisk som jeg er veldig fornøyd med. Jeg ser ikke handlekurven din i den linken forresten beirch

Skrevet (endret)

Først og fremst regner jeg med at dette skal brukes til spilling?

Og at det bare er komponenter du trenger, og ingen skjerm?

Jeg går ivertfall ut fra at det er slik saken er.

Regner med du ikke har noen preferanser på Intel eller AMD, så jeg går for AMD da det generelt er mer ytelse for pengene (spesielt i spill).

Crosshair IV Formula

AMD Phenom II X6 1090t BE

Corsair Dominator GT DDR3 1600MHz 4GB

Corsair HX 850

XFX Radeon 5970 black

Intel X25-M 80 gb

Samsung spinpoint f3 1tb x2 i Raid

Corsair obsidian 800D

Samsung DVD+RW burner

Dette blir totalt 17041 hos komplett.

Dette vil nok gi deg best ytelse til det meste for pengene, men mye kan endres for en lik spillopplevelse til mye mindre.

Kabinettet valgte jeg fordi jeg bruker det selv, og det er utrolig pent å se på, lett å arbeide med og mye muligheter, på toppen av dette gir det god kjøling.

Skulle du ønske en stillere pc (da stock CPU vifte og GPU vifte bråker som bare faen :ph34r: syns ivertfall jeg) kan du kjøpe Arctic Cooling accelero extreme 5970 til GPU'en og corsair H50/H70 til CPU'en.

SSD'en bruker du til OS, kontorprogrammer og et MMO hvis du spiller det (da SSD virkelig hjelper i MMO spill)

De andre 2TB du har med lagring kan du enten bruke i tandem eller som klone, det er opp til deg.

Skjermkortet er det kraftigste kortet på markedet (stock selvfølgelig), og det kan du sette i CF med ditt gamle for ganske så kraftig ytelse, derfor valgte jeg også 850 watts ( er ikke helt sikker på om du trenger mer, men dette kan jeg/du sjekke før evt kjøp)

CPU'en er en 6 kjerne med turbo. Med andre ord clocker den seg selv når den bruker 1 eller 2 kjerner, slik at du får bedre ytelse men ikke noe mer strømforbruk.

tilgi meg hvis jeg har gjort noe feil, men har vært en lang skoledag :p

gjerne spør om utdyping

Endret av Diabolicelf
Skrevet

Ettersom en 5970 i praksis er 2x 5870 i ett kort kan man kjøre de sammen i crossfire, men jeg leste akkurat at da burde man klokke den litt opp

http://hardforum.com/showthread.php?t=1470368

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid=131256

Men det er ganske drøyt ja, en 5870 til holder jo egentlig i massevis, men jeg skrev det så han vet mulighetene sine.

Du har rett i det med ssd uten trim, det er derfor jeg skrev at man mister trim support om man raider så man er obs på det. Hvis tar sjansen på at ytelsen holder seg noenlunde uten trim, kan man raide opp. Jeg turte ikke det, så jeg kjører en singel c300 128gb til systemdisk som jeg er veldig fornøyd med. Jeg ser ikke handlekurven din i den linken forresten beirch

ah, hva med nå? http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=839719&su=4EB914EA-1FE8-42D9-8A16-45D0A434386B

Skrevet (endret)

Ja det er mange veier man kan gå for. Er forsåvidt enig i det at 480GTX i SLI nok er ganske høylydt, spesielt pga de står så tett.

Han kan spare en vesentlig del penger bare med å kjøpe et til 5870 og kjøre Crossfire, det vil gi helt OK ytelse. Så kan han event legge i mer skjermkort senere. Om han bare skal spille på en skjerm, så holder det bra.

ANG Cpu kjøler, så valgte jeg å ikke ta med noe beist. Rett og slett fordi at om han ikke skal overklokke med det første, så er stock kjøleren helt ok. Du kan og greit ta den opp til 3,6 ghz uten å øke volten, enda med stock kjøling.

Men skal du 4+ så er det ingen vei utenom. Da er min personlige anbefaling http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803 Noctua NH-D14. Den er stor, den er massiv, men den er utrolig bra. Men obs! vær sikker på du faktisk får plass i kabinettet :)

Off topic :

Hadde for ca 2 uker siden et ATI Radeon HD5970 , og jeg kan bare si med en gang at om du skal spille på 3 skjermer , og bytte desktop profiler og slikt ofte, så kan du bare glemme det. ATI driverne er og blir umodne når det gjelder slikt. Testet både med 10.5 , 10.7 og 10.8. Kjørte driversweeper for å fjerne alt innimellom og.

Kjører i dag 2x 280GTX som er eldre kort, men surround gaming fungerer strålende endelig! og heller ikke noe problem å bytte skjerm oppløsning og desktop settings, uten at alt klikker ;) Eneste jeg savner er litt mer krefter hehe men sån er det.

Men det var nå litt off topic..

Endret av Skognisse
Skrevet

Ja det er mange veier man kan gå for. Er forsåvidt enig i det at 480GTX i SLI nok er ganske høylydt, spesielt pga de står så tett.

Han kan spare en vesentlig del penger bare med å kjøpe et til 5870 og kjøre Crossfire, det vil gi helt OK ytelse. Så kan han event legge i mer skjermkort senere. Om han bare skal spille på en skjerm, så holder det bra.

Off topic :

Hadde for ca 2 uker siden et ATI Radeon HD5970 , og jeg kan bare si med en gang at om du skal spille på 3 skjermer , og bytte desktop profiler og slikt ofte, så kan du bare glemme det. ATI driverne er og blir umodne når det gjelder slikt. Testet både med 10.5 , 10.7 og 10.8. Kjørte driversweeper for å fjerne alt innimellom og.

Kjører i dag 2x 280GTX som er eldre kort, men surround gaming fungerer strålende endelig! og heller ikke noe problem å bytte skjerm oppløsning og desktop settings, uten at alt klikker ;) Eneste jeg savner er litt mer krefter hehe men sån er det.

Men det var nå litt off topic..

kjører selv 5970 + eyefinity og ja det er en del problemer med å sette det opp når man bruker en adapter.

men bruker man skikkelige DP skjermer, eller VGA-DP så skal det funke ganske smertefritt. Men irriterer meg ganske så mye over det selv :p

nå når jeg har 10.9 + cap fungerer det strålende, ikke noe problem enda! :D

Men såvidt jeg vet har ikke OP noen planer om Eyefinity, så da er jo det problemet borte :p

Skrevet

litt offtopic reply. Ja, det var noe styr det med DP. Kjørte på 3x Dell U23 skjermer, som har native DP. Problem #1 var at kortet ikke ville boote med DP porten koblet i. problem 2 var at jeg måtte plugge den i manuelt etter å ha boota til windows. men det er forsåvidt en ting.

største problemet var hver gang en byttet skjermoppsett. Men nok om det :) tror ikke trådstarter har noe stor drøm om 3skjerms spilling, da må vi nok heve budsjettet betraktelig (har jeg smertelig fått erfare).

Skrevet (endret)

hm jeg tenkte HAF 932 siden jeg har det selv og det er helt utrolig bra på kjøling. trodde det var viden kjent at 460 og 480 i SLI generer en del varme ^^ men kanskje du valgte det med tanke på støy?

Endret av beirch
Skrevet

Du setter ikke 480 gtx sli i et lydisolert kabinett uten intake på siden , det kommer iværtfal til å svette godt da :)

" . The downside is there's no direct cooling for the graphics area - Fractal did comment on perhaps adding an adjustable 120-140mm fan, but with a predominant commitment to clean lines there will be no side intake on the Define XL. "

Skrevet (endret)

Satt opp et nytt forslag da,

se handleliste her :

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=839826&su=615B1DB3-AABC-4646-B793-745C46DBDB49

tror det funker å dele.

Siden han bare skal spille på 1 skjerm, og jeg antar det ikke blir en 30" med 2560x1600 oppløsning så bør egentlig et 480gtx som er litt overklokka, holde greit ?

Har uansett dimensjonert strømforsyning bra, og hovedkort / kabinett med tanke på å sette i ett ekstra kort til for SLI, dersom han skulle ønske å få enda mer grafikk ytelse.

samtidig så slang jeg på en Noctua cpu kjøler, da den bare er herlig stillegående (rundt 900rpm) og kjøler i massevis.

I tilegg så slipper en original kjølinga på 480gtx, det AMP kortet med Zalman c3000 er stillere og ligger i visse tester, 30c lavere under load :)

Ang lagringsdisk la jeg ikke med i opsettet, da trådstarter sikkert har en disk fra før av, eller kan skaffe seg dette utenom. disker er så sykt billige for tiden uansett :)

Ang SSD ,så velger jeg 2x 64 gb vs 1x 128 for rett og slett få mye høyere ytelse, til lavere pris. kjører selv C300 2x 64gb på ich10r raid , og ligger flat strek på 550 MB/s read , windows 7 starter på under 10 sekunder, og jeg gav rett over 2k for begge diskene.

Endret av Skognisse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...