Gå til innhold

Kjøpstips vidvinkel. Sigma 10-20mm F3.5 vs 4-5.6


Anbefalte innlegg

på jakt etter vidvinkel til min EOS550 og har vel kommet sånn ca fram til disse to. er på litt stramt budsjett så nå lurer jeg på om det er verdt å gå opp de tusenlappene for å få F3.5. 4-5.6 ligger på ca 4000 kr i norske nettbutikker, lite på bruktmarkedet for øyeblikket, F4 ligger på 6000 kr i norske butikker men man finner det til 4000 på ebay + avgifter..

 

tips og erfaringer på hva jeg bør kjøpe og hvor jeg bør handle hen?

 

thanks :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mellom de to ser jeg ingen vits i å gå for den dyreste (jeg valgte den rimeligste), om prisforskjellen er 2 000 kr. Dog har Sigma 10-20mm f/3,5 noe bedre optisk kvalitet - men når vi nærmer oss 6 000 kr er det konkurrenter som er like bra. Er du opptatt av en svært lyssterk vidvinkelzoom så er nok Tokina AT-X Pro 11-16/2,8 DX et vel så bra valg. Mindre zoomomfang - men vurdert som kanskje den beste videvinkelzoom på markedet når man ser pris/ytelse. Koster omtrent det samme som Sigma 10-20mm f/3,5. Det gjelder også på eBay.

 

Synes du eventuelt også bør se på Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF. Den får du ca 500 kr rimeligere enn Sigma 10-20mm f/4-5,6. Virker som den er bortimot like bra som Sigma sin - men lite tester å finne - dog er den noe mer uskarp på stor blenderåpning (på 10mm f/3,5 - på 10mm f/4 ser den ut omtrent som Sigma).

 

Tokina har ellers en 12-24mm til knappe 6 000 kr, samt at Canon sin egen 10-22mm ligger rundt 6 000 kr. Canon sin virker å være skarp over hele fjøla.

 

Hvor du kjøper spiller liten rolle om du kjøper i Norge - kjøp hvor du får det beste tilbudet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Sigma 8-16mm? Kanskje den beste vidvinkelen til APS-c når det kommer til optiskkvalitet, og den har 2mm ekstra vidvinkel. Link

 

takker for svar så langt.. så denne skal være vesentlig bedre eller? har faktisk ikke kommet på å vurdere den en gang

Jeg har selv Sigma 8-16mm samt Canon EF-S 10-22mm og har tidligere også eid en Sigma 10-20mm 4-5.6. Optisk så vil jeg rangere dem slik:

 

1) Canon EF-S 10-22mm

2) Sigma 8-16mm

3) Sigma 10-20mm 4-5.6

 

Det er ikke veldig stor forskjell i skarphet mellom Canon 10-22mm og Sigma 8-16mm, men motlysegenskapene er bedre for Canon 10-22mm. Det trekker også litt ned for Sigma 8-16mm at du ikke kan bruke skrufiltre da frontelementet er kraftig buet, den har dog innebygd solblender men det er jo ikke store blenderen man får til ved såpass vid vinkel.

 

Men til tross for dette så vil jeg rangere Sigma 8-16mm på førsteplass når det gjelder bruk som vidvinkel, nettopp fordi den er 2 mm videre (forskjellen mellom 10mm og 8mm utgjør mer enn mange kanskje ville tro) og i tillegg er veldig skarp og fin. Canon 10-22mm er en god nr 2 men jeg fortrekker denne enkelte ganger pga bedre motlysegenskaper samt at den er enda hakket skarpere. Begge disse er etter min erfaring en god del bedre enn Sigma 10-20mm 4-5.6, den nyere varianten med f3.5 har jeg ikke prøvd selv så den skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

tips og erfaringer på hva jeg bør kjøpe og hvor jeg bør handle hen?

thanks :D

 

En bekjent av meg skal selge den billigste varianten(kona er sur for han har begge...!). Det kommer annonse på Finn i løpet av noen dager sier han. Tror den var kjøpt på salget hos fotovideo i sommer.

 

du kan jo be ham sende meg en pris her så slipper han kanskje finn.no ;)

 

 

 

 

takker for alle svar og anbefalinger så langt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...