Gå til innhold

Kjøp av ny laptop, skal hovedsaklig brukes til gaming.


Anbefalte innlegg

Heisann, trenger å fornye min 3 år gamle laptop nå, pc'en skal brukes hovedsaklig til gaming.

Den må ha en grei prosessor og et godt skjermkort. Den må også klare og holde seg kjølig under spilling.

 

Har kikket litt på denne Asus'en http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:3462524;c:100560

 

Setter virkelig pris på all hjelp, er mest på jakt etter en asus, har god erfaring med det.

 

Edit: Prisklasse 8-12000

Endret av henrikus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei, koselig med tilbakemeldinger. Har kikket litt på den envy'en. Men det var ikke helt det jeg var på jakt etter. mtp utseende.

 

Setter stor pris på svar, men lurer på om jeg ikke har funnet noe av det beste som er til 10000 kroner. Det at pc'n holder seg kjølig er viktig.

 

Ser gjerne på flere forslag.

Lenke til kommentar

Heihei, koselig med tilbakemeldinger. Har kikket litt på den envy'en. Men det var ikke helt det jeg var på jakt etter. mtp utseende.

 

Setter stor pris på svar, men lurer på om jeg ikke har funnet noe av det beste som er til 10000 kroner. Det at pc'n holder seg kjølig er viktig.

 

Ser gjerne på flere forslag.

Asus sin kjøleløsning på G-serien er det ingen som slår. Kjenner flere som har den, og de er fornøyde.

Lenke til kommentar

Har selv bestilt denne

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598466

På tilbud i helgen til 9500,- ,men koster 11k til vanlig. Litt svakere grafikkort, men dobbelt så mye lagringsplass som Asusg73

Ikke bare litt svakere skjermkort, veldig mye svakere skjermkort. Acer har DDR3 versjonen av skjermkortet i denne, som mer eller mindre yter litt mer enn HD5650. Ikke verdt de 11 tusen den koster uten tilbud og nesten ikke verdt de 9500 kronene den koster på tilbud heller.

Lenke til kommentar

Har selv bestilt denne

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598466

På tilbud i helgen til 9500,- ,men koster 11k til vanlig. Litt svakere grafikkort, men dobbelt så mye lagringsplass som Asusg73

Ikke bare litt svakere skjermkort, veldig mye svakere skjermkort. Acer har DDR3 versjonen av skjermkortet i denne, som mer eller mindre yter litt mer enn HD5650. Ikke verdt de 11 tusen den koster uten tilbud og nesten ikke verdt de 9500 kronene den koster på tilbud heller.

http://optimitza.cat/news/2010/05/06/laptop-graphics-card-comparison-ati-mobility-radeon-hd-5870-5850-5730-5650-5470-and-nvidia-geforce-gtx-285m-gtx-260m-gts-360m-gt-330m-310m/

I følge den testen yter den nesten dobbelt så mange fps på crysis high som hd 5650 og 14 fps mindre enn hd 5870, så den er svakere ja, men dog mye bedre enn 5650.

I tillegg har den dobbelt så mye lagringsplass, så det får bli en prioriteringssak for trådstarter. Han sparer hvertfall en høvding, og mtp. at ingen mennesker kan merke forskjell på 42 og 56 fps, så er det kanskje et lurt valg?

Endret av PerReidar
Lenke til kommentar

Du merker ikke forskjell på 42 og 56 fps nei, men hvis du ser litt frem i framtiden så vil Asusen vare lenger. Si at du om 1-2 år sitter med et spill på Aceren og har 15 fps og plages over at det ikke går noe bra, kan man til gjengjeld sitte med Asusen med 25+ fps og le av den som kjøpte Aceren for 2 år siden. Dessuten er kjøleløsningen på Asus overlegen Aceren. Asus G73 er helt klart verdt de 1000-1500 kronene mer den koster.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Har selv bestilt denne

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598466

På tilbud i helgen til 9500,- ,men koster 11k til vanlig. Litt svakere grafikkort, men dobbelt så mye lagringsplass som Asusg73

Ikke bare litt svakere skjermkort, veldig mye svakere skjermkort. Acer har DDR3 versjonen av skjermkortet i denne, som mer eller mindre yter litt mer enn HD5650. Ikke verdt de 11 tusen den koster uten tilbud og nesten ikke verdt de 9500 kronene den koster på tilbud heller.

http://optimitza.cat/news/2010/05/06/laptop-graphics-card-comparison-ati-mobility-radeon-hd-5870-5850-5730-5650-5470-and-nvidia-geforce-gtx-285m-gtx-260m-gts-360m-gt-330m-310m/

I følge den testen yter den nesten dobbelt så mange fps på crysis high som hd 5650 og 14 fps mindre enn hd 5870, så den er svakere ja, men dog mye bedre enn 5650.

I tillegg har den dobbelt så mye lagringsplass, så det får bli en prioriteringssak for trådstarter. Han sparer hvertfall en høvding, og mtp. at ingen mennesker kan merke forskjell på 42 og 56 fps, så er det kanskje et lurt valg?

 

De har ikke oppgitt noen tall for HD5850 i den listen din.. hvor fant du tallet 42 ?

 

Hvis vi tar tallene for Vantage, så yter 5870 hele 58 % bedre enn ditt 5850 som har GDDR3 minne. Så, Asusen som koster ca 500-1000 kr mer er helt klart et bedre valg..

 

EDIT: La til grunn feil Bærbar, den asusen med 5870 yter 43% bedre enn Aceren med 5850 i Vantage

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Du merker ikke forskjell på 42 og 56 fps nei, men hvis du ser litt frem i framtiden så vil Asusen vare lenger. Si at du om 1-2 år sitter med et spill på Aceren og har 15 fps og plages over at det ikke går noe bra, kan man til gjengjeld sitte med Asusen med 25+ fps og le av den som kjøpte Aceren for 2 år siden. Dessuten er kjøleløsningen på Asus overlegen Aceren. Asus G73 er helt klart verdt de 1000-1500 kronene mer den koster.

Som sagt får det bli en prioriteringssak for trådstarter. Han må likevel regne med å plusse på prisen for ekstern hdd, siden 500GB holder tvilsomt i 2 år.

 

I tillegg er ikke utviklingen innen grafikk så bratt at pcen vil være utdatert om 1-2 år. Pcen jeg har nå har et nvidia geforce 9500m GS og kjører MW2 på helt greie specs, til tross for at kortet var "utdatert" da jeg kjøpte pcen for 2 år siden.

Lenke til kommentar

Du merker ikke forskjell på 42 og 56 fps nei, men hvis du ser litt frem i framtiden så vil Asusen vare lenger. Si at du om 1-2 år sitter med et spill på Aceren og har 15 fps og plages over at det ikke går noe bra, kan man til gjengjeld sitte med Asusen med 25+ fps og le av den som kjøpte Aceren for 2 år siden. Dessuten er kjøleløsningen på Asus overlegen Aceren. Asus G73 er helt klart verdt de 1000-1500 kronene mer den koster.

Som sagt får det bli en prioriteringssak for trådstarter. Han må likevel regne med å plusse på prisen for ekstern hdd, siden 500GB holder tvilsomt i 2 år.

 

I tillegg er ikke utviklingen innen grafikk så bratt at pcen vil være utdatert om 1-2 år. Pcen jeg har nå har et nvidia geforce 9500m GS og kjører MW2 på helt greie specs, til tross for at kortet var "utdatert" da jeg kjøpte pcen for 2 år siden.

 

Hvis Pcen skal brukes til spilling, så betaler man selvsagt 1000kr ekstra for å få et skjermkort som yter ca 43 % bedre. 500GB holder vel massevis. Og dette kravet fra trådstarter blir oppfylt av Asusen i større grad enn av den Aceren : "pc'en skal brukes hovedsaklig til gaming. Den må ha en grei prosessor og et godt skjermkort. Den må også klare og holde seg kjølig under spilling."

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Du merker ikke forskjell på 42 og 56 fps nei, men hvis du ser litt frem i framtiden så vil Asusen vare lenger. Si at du om 1-2 år sitter med et spill på Aceren og har 15 fps og plages over at det ikke går noe bra, kan man til gjengjeld sitte med Asusen med 25+ fps og le av den som kjøpte Aceren for 2 år siden. Dessuten er kjøleløsningen på Asus overlegen Aceren. Asus G73 er helt klart verdt de 1000-1500 kronene mer den koster.

Som sagt får det bli en prioriteringssak for trådstarter. Han må likevel regne med å plusse på prisen for ekstern hdd, siden 500GB holder tvilsomt i 2 år.

 

I tillegg er ikke utviklingen innen grafikk så bratt at pcen vil være utdatert om 1-2 år. Pcen jeg har nå har et nvidia geforce 9500m GS og kjører MW2 på helt greie specs, til tross for at kortet var "utdatert" da jeg kjøpte pcen for 2 år siden.

 

Hvis Pcen skal brukes til spilling, så betaler man selvsagt 1000kr ekstra for å få et skjermkort som yter ca 43 % bedre. 500GB holder vel massevis. Og dette kravet fra trådstarter blir oppfylt av Asusen i større grad enn av den Aceren : "pc'en skal brukes hovedsaklig til gaming. Den må ha en grei prosessor og et godt skjermkort. Den må også klare og holde seg kjølig under spilling."

 

Jeg tok da utgangspunkt i testen jeg linket til og i følge den ligger hd 5850(gddr3) mellom to kort som yter henholdsvis 41,9 og 39,3 fps i crysis, mens hd 5870 ligger mellom to kort som yter henholdsvis 56,1 og 50,3 fps i crysis. Jeg trekker da slutningen at forskjellen mellom kortene er tilnærmet lik 14 fps, noe som i grunn ikke er urimelig, eller?

 

Trådstarter skriver i tillegg etter at G73jh har kommet opp at han gjerne vil ha flere forslag. Jeg nevner da aceren som har et litt svakere skjermkort(i følge testen jeg linker til), men dobbelt så mye lagringsplass og 1000 kroner billigere. I tillegg til at skjermkortet i aceren neppe vil bli "udatert" før sannsynligvis 4+ år, da begrunnet i tidligere erfaringer jeg har med pcer, legger jeg derfor mitt valg og sier det får bli EN PRIOTERINGSSAK FOR TRÅDSTARTER.

Endret av PerReidar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...