Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Systemet henger seg, tvinger restart


Anbefalte innlegg

Jeg har en Multicom Compal JHL90 som funket veldig bra med Windows 7 helt til jeg formaterte den for noen uker siden. Jeg har fortsatt samme OS (Windows 7 Ultimate x32).

 

Problemet er at systemet henger seg etter en stunds bruk. Musa blir ubevegelig i et par sekunder før jeg kan styre den igjen, og et sekund senere skjer det samme igjen. Til slutt blir jeg nødt til å restarte siden at jeg ikke kan leve med at PCen er brukelig i ett sekund og henger seg i 5 hele tida. Av og til får jeg også en farget skjerm (hår fått grå, grønn og rosa). Den gr meg ingen feilmelding, men det går ikke an å komme tilbake i systemet heller. Restart er eneste utvei.

 

Trodde dette ville løses med en ny formatering av systemet, men selv om jeg installerte en annen versjon av Windows 7 så begynte det samme å skje igjen etter tre uker. Dette inntreffer ca en gang per dag, og er krise for meg siden jeg spiller nettpoker.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Har det noe med driveren til nvidia-skjermkortet å gjøre? Verken AdAware eller AVG finner noe rusk i systemet.

 

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok tyde på at det er hardware feil ja, mest sannsynligvis skjermkortet da symptomene du beskriver er nøyaktig likt det jeg opplevde da det ene skjermkortet (begge er "døde" nå) tok kvelden på min XPS M1730. Jeg kjørte da kortene i SLI (8800M GTX) da dette skjedde, fjernet SLI og da virket laptopen normalt helt til det andre skjermkortet også tok kvelden et par måneder senere.

 

Det ser ut som at Multicom Compal JHL90 har et Geforce 9600M GT kort, og de lider visst av samme syke som Geforce 8xxx serien.

Lenke til kommentar

Du kan avinstallere skjermkort dirverne, og laptopen burde da virke normalt, men med standard VGA drivere. Jeg vet ikke hvordan dette vil virke når du spiller nettpoker, det kan være at det ikke vil gå så bra. Dessuten er det mulig at Windows 7 vil installere nye Nvidia drivere og da er du jo like langt.

 

Jeg var ute og reiste da dette skjedde med mine skjermkort, så jeg fjernet driverne og laptopen virket helt fint, men med standard VGA drivere. Litt kjedelig for meg fordi jeg bruker laptopen mye til spilling, pluss Adobe Photoshop etc, men det gikk på en måte. Jeg hadde ikke tilgang til Internett da, så hvordan skjermkortet ville ha virket med Flash spill og slikt, vet jeg ikke.

 

Det er jo noe annet du kan prøve, sjekke temperatur på skjermkortet med HWMonitor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...