Gå til innhold

Antec P180 får en ansiktsløftning


Anbefalte innlegg

Antec P180 får en ansiktsløftning

 

Dette er altså første post i arbeidsloggen til min nye altmuligmaskin hjemme i stua. At den står i stua stiller visse krav til utseende og støynivå, og det er en viktig grunn til at jeg har valgt å forsøke å friske opp mitt Antec P180. Det er jo tross alt et utrolig elegant kabinett, og det er allerede godkjent av min bedre halvdel ;)

 

Jeg skal forsøke å presentere en slags visjon, og ppdateringer kommer forhåpentligvis ganske jevnlig i og med at hardwaren kommer denne uken (første pakke fra Komplett er allerede i hus - bilder kommer!!) :)

 

Introduksjon, oppsett og plan

 

Hardware:

 

CPU: Intel i7-930

HK: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58

Minne: 6gb Corsair XMS3 1600mhz CL7

GPU1: Asus GTX 470 1280mb

GPU2: Asus GTX 470 1280mb

SSD: Intel® X25-V SSD 40GB (System- og programdisk)

HDD1: WDC 36gb SCSI 10 000rpm (2. programdisk)

HDD2: Samsung SpinPoint F3 1TB

HDD3: Samsung SpinPoint F3 2TB (Kjøpes senere)

HDD4: Seagate 250gb 7200rpm

PSU: Corsair HX 750W

Kabinett: Antec P180 (I første omgang - blir muligens byttet dersom jeg får problemer med oppsett og kjøleløsninger. P180 er pent, men litt trangt)

 

Kabinettet er altså et Antec P180 som i dag huser mitt gamle system. Det er oppgradert med 2x 120mm Papst vifter, en som trekker luft inn foran, en som trekker luft ut bak. Det burde være et godt utgangspunkt også for det nye systemet.

 

Bilder av hvordan kabinettet ser ut i dag kommer i løpet av morgendagen.

 

Jeg har sett mye rundt på nett etter inspirasjon, og her er noen eksempler på hva jeg forsøker å strekke meg mot. Så lekkert som dette blir det antageligvis ikke, men det er lov å forsøke! :)

 

imgp3500x14g3m.jpg

480_I920_v3.jpg

DSC00595.jpg

 

Altså, som dere skjønner liker jeg svart og hvitt, og siden hovedkortet fra Gigabyte har blå elementer er det naturlig å videreføre det også. Slik planen er i hodet mitt akkurat nå går jeg for et hvitt eksteriør, sort interiør med blå og hvite detaljer. Hvite kabler og slanger. Så får vi se hva som skjer ;)

 

Første pakke har ankommet fra Komplett, og med det starter jeg workloggen.

 

DSC_0061-1.jpg

 

Kommer snart: nærmere kikk på hardwaren med masse bilder, forberedelser, maling og den etterlengtede pakken fra Netshop..

 

Wish me luck! :)

 

Forslag til forbedringer? Ris? Ros?

Klikk HER for å komme til kommentartråden for dette prosjektet.

Kommentarer til dette prosjektet mottas med stor glede :)

 

(Note: Jeg har kun laget thumbnails til mine egne bilder, da det nye skinnet til diskusjon.no lager automatiske thumbnails. Om det må endres, let me know!)

Endret av Veanova
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer første store bildeoppdateringen ;) Dagen i dag har gått med til demontering av det gamle systemet, vask og forberedelser av P180en og de første strøkene med maling. :) Deilig å være i gang, og i morgen kommer den nye hardwaren! Yohoo!

 

utgangspunktet.jpg

 

Her er altså maskinen som har tjent meg godt mange år - en AMD Athlon64 og et Geforce 7800 er de viktigste komponentene i oppsettet, som jeg først og fremst forsøkte å få stillegående da jeg satte det opp, med stillegående vifter, Zalman CPU-kjøl og passiv kjøling på GPU og hovedkort. Resultatet ble en maskin jeg er utrolig fornøyd med, men særlig pen ble den ikke ;)

 

Alle de gamle delene er for øvrig up for grabs for en veldig rimelig penge. Noe du er intr. i, let me know! Strømforsyningen er for eksempel en veldig god modulær Tagan 430W som kan anbefales på det sterkeste.

 

utrordringen.jpg

 

Nok mimring - ut med det gamle! Den mest vriene delen av demonteringen var frontpanelet, som er festet med seks mothaker. Ikke lett å få det av uten å ødelegge, men det gikk fint til slutt.

 

naken.jpg

 

Og her er hun, helt naken, klar for vask og maling :)

 

mekkekrok.jpg

 

Slik ser arbeidsplassen min (som er i stua vår) ut de nærmeste dagene. Dama er ikke kjempefornøyd, men hun overlever nok :D

 

malingskrok.jpg

 

Balkongen er blitt et midlertidig lakkrom. Håper naboene tåler litt malingslukt.

 

kabinett_grunning.jpg

 

Jeg fjernet absolutt alt fra metallrammen, inkludert silikonfestene og diverse annet. En del dritt måtte skrapes eller pusses vekk, og jeg kom på flere steder helt ned på metallet. To gode lag med grunning reparerte skadene, og skulle hjelpe fint til når hvitmalingen kommer på.

 

oops.jpg

 

Drivebayene i kabinettet skal lakkeres svarte, men jeg var ikke helt heldig her.

 

oops_fixed.jpg

 

Litt sandpapir og vips er den klar for neste strøk. :)

 

plast_til_metall.jpg

 

En av målene mine er å fjerne eller endre alt som ser ut som plast inne i kabinettet. Dette er plastklipsene som holder på plass ringen man kan dra ut hver drivebay med. Ved å pusse vekk støpemerkene og lakkere dem hvite satser jeg på at det blir litt vanskeligere å gjenkjenne plasten. Alle andre plastdetaljer får samme behandling, der det er mulig.

 

bortmedden.jpg

 

Noen dråper neglelakkfjerner stjålet fra min bedre halvdel gjør kort prosess med stygge logoer og produsentnavn her og der. Drypp, gnukk, farvel :) (Bare ikke ta for mye, du kan gnukke gjennom malingen under også).

 

frste_ferdige.jpg

 

En liten smakebit på det ferdige produktet - toppdekselet er ferdig!! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lenge siden siste oppdatering her nå, av en veldig enkel grunn: Etter å ha ventet to dager på spraylakkering og diverse annet klarte jeg ikke å vente lenger på å teste hardwaren. :D Maskinen er nå montert, selv om den ikke er ferdig, og blir nok stående slik en stund. Her er en liste over de viktigste tingene som gjenstår:

 

Modding

 

- Skal borre noen strategisk plasserte hull i bakplaten for å forenkle kablingen.

- Ser på muligheten for å perforere bakdekslene for å forbedre luftsirkulasjonen bak de UTROLIG varme GTX 470'ene, a là det som er gjort i Antec P193

- Har moddet kabinettet til min (strengt tatt damas) WD Mybook og malt den hvit. Ganske stilig - bilder kommer ;)

 

Maling:

 

- Innvendig: Grunnet og lakkert 2 strøk. Rammen er hvit, men ikke blendahvit. Trenger enda 2-3 strøk for å bli helt 100%. De sorte detaljene er lakkert og ble bra (den sorte lakken dekker tydeligvis mye bedre enn den hvite), men enkelte deler fikk noen skjønnhetsfeil. Skal også gjennom noen ekstra strøk.

 

- Utvendig: Toppanelet er ferdiglakkert, og har fått en fin hvitfarge. Mangler pussing, et siste strøk og polering. Har ikke begynt på sidepanelene, men de blir antageligvis det første jeg går løs på siden de kan plukkes av og sprayes uten at jeg behøver å demontere maskinen.

 

Kabling:

 

- Maskinen er som sagt nå montert, uten særlig fokus på pen kabling. Mangler sleeving, og jeg skal bytte til SATA DVD (den jeg har er IDE, ful som fan) og bytte de blå SATA-kablene som fulgte med hovedkortet til sorte eller hvite kabler.

- Til min store glede var brorparten av kablingen sort ut av esken, så det er ikke så alt for mye som må sleeves.

 

Detaljer og diverse:

 

- Vurderer sorte skruer, men jeg syns forsåvidt krom/metallskruene ser bra ut.

- Vurderer en diskret form for effektlys i kabinettet, hvit eller blå LED.

- Kabinettviftene må oppgraderes, de lager litt for mye lyd. Forsøke å få noen gode, stillegående vifter i sort/hvitt.

 

Vannkjøling:

 

- Driver fortsatt med research, men forventer å kjøpe inn i løpet av en måneds tid.

 

Prosjektet tar seg altså en pitteliten pause mens jeg koser meg med ytelsen og setter den opp slik jeg vil. Er ikke så lett å finne tid til å få tatt de "store" tingene mellom jobb og diverse, men det kommer.

 

Overklokking

 

- Venter med overklokking til vannkjøling er på plass.

 

Mini RAM-mod: Fjerning av stickers.

 

Minnebrikkene fra Corsair hadde en forferdelig stygg blågrå sticker, men en fin sort heatsink. Ved å fjerne dem fikk jeg fine minnebrikker som matcher resten av det jeg prøver å gjøre med kabinettet.

 

DSC_0066-1.jpg

Først fjernes klistremerket..

 

DSC_0067-1.jpg

Så må limrestene fjernes, jeg brukte (igjen) damas neglelakkfjerner.

 

DSC_0069-1.jpg

Voila - Tre pene, sorte minnebrikker med sølvdetaljer. Smooth!

 

 

Jeg har tatt godt med bilder, så jeg kommer til å legge ut litt etter hvert som jeg får tid :) Blir bare disse akkurat nå, fordi bikkja nettop kasta opp på teppet bak meg og tydeligvis må ut en tur. Livet er hardt.

 

 

Forslag til forbedringer? Ris? Ros?

Klikk HER for å komme til kommentartråden for dette prosjektet.

Kommentarer til dette prosjektet mottas med stor glede :)

Endret av Veanova
Lenke til kommentar

Som lovet - flere bilder! :)

 

DSC_0076-1.jpg

 

Diskbayen ferdig lakkert med diskene montert. Ikke det beste bildet, men jeg er veldig fornøyd med hvordan denne ble, og jeg liker den lille hvite detaljen (en plastbit jeg pusset ned og lakkerte hvit, som nevnt i en tidligere post).

 

DSC_0071-1.jpg

 

Her er bakpanelet som fulgte med hovedkortet fra Gigabyte. Forferdelige farger, og unødvendig merking. De eneste portene som kan forvirre er audio inn/ut, men de er fargekodet på selve hovedkortet også, så det er ikke noe problem å spraye hele bakpanelet sort.

 

DSC_0107.jpg

 

Og vips, svart! Slik ser baksiden av kassen ut nå. Her ser dere også dekslene som jeg sprayet sorte, og dere som kjenner P180 ser kanskje at jeg også har gjort PSU-rammen sort. Det viste seg at dekslene bak GTX 470ene var sorte også, så det ble en riktig så lekker sort/hvit kombo bak. Ikke så verst? :) Lyset gjør at rammen ser litt grå ut, som ikke er helt riktig. Jeg er noen strøk unna den blanke hvitfargen jeg ønsker meg, men den ser absolutt ikke grå ut.

 

Jeg lurer også på å gjøre noe med lufteåpningene bak, spesielt bak PSU. Skal opp på Jernia i dag for å kjøpe meg ny Dremel, så de åpningene henger i en tynn tråd ;) Ønsker meg en egen løsning der for å distansere meg litt fra stock-looken, samtidig som det nok vil være en fordel for meg med en litt mer finmasket grill bak siden vi har hund som røyter. Mye. Hundehår på komponentene er ikke noe særlig.

 

Til slutt, noen nye inspirasjonsbilder:

 

murderbox-18.jpg

 

Kabling kan vel ikke bli så mye mer perfekt enn dette.. Denne får meg seriøst til å vurdere å gå fra en blank sort/blank hvit til en matt sort/blank hvit kombo. Fra Million Dollar PC

 

antec-p180-02.jpg

 

En helt "ok" P193 (beskrivelsen sier P180) med et sort/hvitt tema fra Fra Million Dollar PC

 

Forslag til forbedringer? Ris? Ros?

Klikk HER for å komme til kommentartråden for dette prosjektet.

Kommentarer til dette prosjektet mottas med stor glede :)

Endret av Veanova
Lenke til kommentar

En siste før kvelden: Liten oppgradering av WD Mybook.

 

DSC_0061-2.jpg

 

Gjorde dette..

 

DSC_0046.jpg

 

Til dette! Kjempefornøyd, sort/hvitt og matcher P180en. Det er ikke så lett å se på bildet pga. dårlig lys, men det er tre hull i fronten med blå LED bak.

 

Dette ble gjort:

 

- Dekselet tatt av, pusset ned og vasket

- Drillet tre hull i fronten, der det lyste blått gjennom det sorte på originalen. Lakkerte innsiden sort slik at lyset kun syns gjennom hullene.

- Lakkerte dekselet hvitt (2 lag grunning, 5-6 lag hvit blank lakk)

- Satte det hele sammen igjen

 

Artig og enkel mod, men skal man gjøre en skikkelig lakkeringsjobb tar det tid! :) På bildet kan dere se sidepanelene på P180en som jeg ikke har begynt å behandle sammenlignet med toppdekselet som er lakkert hvitt.

 

Forslag til forbedringer? Ris? Ros?

Klikk HER for å komme til kommentartråden for dette prosjektet.

Kommentarer til dette prosjektet mottas med stor glede :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her er første skisse til oppsett av vannkjølingen. Planen er 2 loops - en til CPU og en til GPU, ikke fordi jeg har tenkt å gjøre crazy hardcore overklokking, men fordi opp mot 100 grader under load på GPUene skremmer meg litt :) Den varmen vil jeg holde unna CPU.

 

Skisse_vannkjling.jpg

 

Ting tar naturligvis betydelig mindre plass på skissen enn de vil gjøre i virkeligheten. Dette blir trangt.

 

Planen er altså 3x140mm radiator til GPU'ene i en separat loop. Radiatoren kjøles av luft som trekkes UT av kabinettet. CPU får en 1x140mm radiator i bakpanelet, som også trekker luft UT av kabinettet. I front kommer en 140mm vifte som suger kald luft fra front og inn i kabinettet. PSU og harddisker er i et separat kammer i P180, og planen er å gjøre skillet mellom det øvre og nedre kammeret vanntett slik at de viktigste (harddiskene) og potensielt farligste (PSU) komponentene er helt adskilt fra væsken.

 

Radiator i topp må hardmoddes gjennom panelet i toppen. Dersom det er plass ønsker jeg å få både vifter og radiator internt, men det er mulig at jeg må legge selve radiatoren oppå kabinettet.

 

Dette er min første skisse til mitt første vannkjølte system - ALLE tips og råd mottas med takk. Er dette en fornuftig måte å gjøre det på? Er 1x140mm nok til en CPU som skal overklokkes? Målet er å legge mest mulig internt, det prioriteres over den mest effektive kjølingen.

 

Edit:

 

Her er foreløpig innkjøpsliste av hovedkomponentene i vannkjølingsoppsettet:

 

[Microplex]

- Swiftech CPU-vannblokk APOGEE XT

- 2x Swiftech kjøleribbe for nVidia GTX 470 med MCW80 vannblokk

- Kontroller for Laing DDC pumpe

- 2x Danger Den FillPort, 3/8 "ID, Sort

 

[Digital Impuls]

- EK CoolStream RAD XTC (420) 3x140mm

- EK CoolStream RAD XTC (140) 1x140mm

- 2x Laing DDC-Pumpe 12V DDC-1T/Plus 3/8" Tilkopling

 

Prøver å finne sort eller hvit slange, men no luck. Tips?

 

Forslag til forbedringer? Ris? Ros?

Klikk HER for å komme til kommentartråden for dette prosjektet.

Kommentarer til dette prosjektet mottas med stor glede :)

Endret av Veanova
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...