Gå til innhold

Japan Photo og fremkalling av film... kaos uten like


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Har et Lubitel som har ligget i ro i noen år, og i fryseren ligger det en del 120-film som er gått ut på dato, både svart hvitt og farge. Lurte på om eg skulle prøve å få tatt noen bilder. Sikkert ok filmer å øve seg på for en nybegynner.

Ser at JapanPhoto blir anbefalt som fremkaller, og det passer bra siden eg kjenner til dem, har gode erfaringer med firmaet, og det er i nærheten.

 

Men når en får fremkalt bildene, kommer de som bare negativer, kvadratiske papirbilder samen med negativene, eller går det også an å få dem digitalisert på minnebrikke el.l?

Kan en velge hva en vil ha hos JapanPhoto?

Lenke til kommentar

Har et Lubitel som har ligget i ro i noen år, og i fryseren ligger det en del 120-film som er gått ut på dato, både svart hvitt og farge. Lurte på om eg skulle prøve å få tatt noen bilder. Sikkert ok filmer å øve seg på for en nybegynner.

Ser at JapanPhoto blir anbefalt som fremkaller, og det passer bra siden eg kjenner til dem, har gode erfaringer med firmaet, og det er i nærheten.

 

Men når en får fremkalt bildene, kommer de som bare negativer, kvadratiske papirbilder samen med negativene, eller går det også an å få dem digitalisert på minnebrikke el.l?

Kan en velge hva en vil ha hos JapanPhoto?

På 120-film mener jeg du står fritt til å velge hos JP. Du kan enten få kun negativer, med bilder, digitalisert på CD eller alt sammen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Heisann

 

Vet noen hvor lang tid JP pleier å bruke på å fremkalle noen ruller med film? Leverte inn to ruller (C41 - 200) fra noen engangskameraer hos JP i Stavanger sentrum i dag, men glemte å spørre om hvor lang tid det tar.

 

Det blir i grunn spennende å se hvordan resultatet blir da det er snakk om noen engangskameraer som hadde gått ut på dato rundt 2005. Vi fant en hel eske med dem (sikkert rundt 20 stykk) på jobben for 2 år siden og tok en del bilder med dem da. Jeg hadde glemt det helt ut, men fant to ruller fra disse kameraene da jeg ryddet i garderobeskapet mitt på jobb forleden dag og kom frem til at jeg skulle levere dem inn til fremkalling.

Endret av Totenkopf
Lenke til kommentar

Vet noen hvor lang tid JP pleier å bruke på å fremkalle noen ruller med film?

(...)

Det blir i grunn spennende å se hvordan resultatet blir da det er snakk om noen engangskameraer som hadde gått ut på dato rundt 2005.

Tar vel normalt 7-10 dager, litt avhengig av hvor i landet butikken ligger.

 

Med engangskamera fra 2005 kan du nok forvente en del fargestikk i bildene. Men hvis minnene er viktigere enn bildekvaliteten så er kanskje ikke det så farlig.

Lenke til kommentar

Ser jeg har fått en stripe av noe slag helt på siden av bildet, men vet ikke om det er kameraet eller fremkallingen.

Du tenker på det mørke feltet nederst/til venstre? Det er antagelig en liten feil ved auto-cropping av filmrutene under scanningen. Scannet du selv eller fikk du ferdige filer?

 

Jeg foretrekker å sette "maskeringen" manuelt hvis jeg scanner, auto-crop har en tendens til å ta for mye av bildet, spesielt ved nattbilder.

Lenke til kommentar

Ah, det er ikke verre nei. Ja, jeg fikk levert bilder både på papir og på CD. Har negativene også, så jeg tror jeg skal se om jeg får scannet dem selv.

Er du fornøyd med scanningen? Har to CD'er hjemme jeg ikke engang har tatt meg bryet med å sjekke. Kanskje jeg skal gjøre det ikveld :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...