Gå til innhold

Databruk på iPhone i utlandet - hvordan kutte?


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på hvordan jeg best mulig kan kontrollere databruken på min iPhone i utlandet?

 

I Norge har jeg fri bruk av data, så her er det ikke noe jeg trenger å tenke på.

 

Vet at jeg kan skru av roaming for å strupe ALL datakommunikasjon, men vil gjerne ha den på slik at jeg kan motta og sende MMS osv. (Og ikke må skru den på manuelt hver gang jeg faktisk VIL bruke data.)

 

Det jeg HAR gjort er å skru av push-notifications på e-post, kalender og kontakter, videre har jeg skrudd av dette for alle apps OG jeg har logget meg ut av min iTunes-konto på telefonen (slik at den ikke sjekker for oppdateringer av apps osv.).

 

Likevel opplever jeg at telefonen bruker noen MB om dagen på "bakom-ting". Ikke vet jeg hva det er, men databruken går ikke i null i hvert fall, selv om alt dette er avslått. Og 1 MB i Norge er jo nada, men 1 MB i utlandet koster jo gjerne en 50-lapp. Da blir det fort penger ut av det.

 

Så hva gjør dere når dere tar med iPhone til utlandet? Burde jo vært en egen knapp som strupet alt av data foruten det man trenger ifm. MMS-meldinger eller når man aktivt henter e-post/surfer på nettsider gjennom Safari/Opera.

 

(Temaet er sikkert tatt opp før, men fant ikke noe konkret når jeg søkte.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktiver og deaktiver 3G: Velg Generelt > Nettverk, og slå deretter 3G på eller av.

Med 3G blir data lastet ned raskere fra Internett, men 3G kan redusere

batteribrukstiden. Hvis du ringer mye, kan du slå av 3G for å forlenge batteribrukstiden.

Slå Mobildata på eller av: Velg Generelt > Nettverk, og slå deretter Mobildata på eller av.

Når Mobildata er slått av, vil du ikke kunne få tilgang til Internett hvis du ikke er koblet

til et Wi-Fi-nettverk. Standardinnstillingen er at Mobildata er slått på.

Slå dataroaming på eller av: Velg Generelt > Nettverk, og slå deretter Dataroaming på

eller av.

Hvis Dataroaming er på, får du tilgang til Internett og Visual Voicemail via

mobilnettverket når du er i områder som ikke dekkes av nettverket til operatøren

din. Hvis du er ute og reiser, kan du for eksempel slå av Dataroaming for å unngå

roamingkostnader. Standardinnstillingen er at Dataroaming er slått av.

Slå Internett-deling på eller av: Velg Generelt > Nettverk > Internett-deling, og slå

deretter Internett-deling på eller av.

Med Internett-deling (det er mulig at dette ikke er tilgjengelig i alle land eller

områder) kan du dele Internett-forbindelsen til iPhone med en datamaskin som er

koblet til telefonen via USB eller Bluetooth. Følg instruksjonene på skjermen for å

fullføre konfigureringsprosessen. Ekstrakostnader kan påløpe. Les «Bruke iPhone som

 

http://manuals.info.apple.com/no_NO/iPhone_iOS4_Brukerhandbok.pdf

Lenke til kommentar

Jo takk.... jeg kan å lese manualen, men det der er jo ikke noe svar på spørsmålet mitt da.

 

3G har bare med hastigheten å gjøre, ingenting med datamengde. Roaming vet jeg alt om, og har også nevnt det i mitt innlegg. Og deling av internett har i hvert fall ingenting med saken å gjøre.

 

Må være det med mobildata i tilfelle da. Hvis man slår av mobildata, kan man fortsatt sende og motta MMS? I tilfelle kan jo det være en løsning...

 

(Med mindre alle systemer og applikasjoner som har savnet internett-tilgang mens mobildata har vært avslått, plutselig laster ned når mobildata blir tilgjengelig igjen da.)

Lenke til kommentar

Jo takk.... jeg kan å lese manualen, men det der er jo ikke noe svar på spørsmålet mitt da.

 

3G har bare med hastigheten å gjøre, ingenting med datamengde. Roaming vet jeg alt om, og har også nevnt det i mitt innlegg. Og deling av internett har i hvert fall ingenting med saken å gjøre.

 

Må være det med mobildata i tilfelle da. Hvis man slår av mobildata, kan man fortsatt sende og motta MMS? I tilfelle kan jo det være en løsning...

 

(Med mindre alle systemer og applikasjoner som har savnet internett-tilgang mens mobildata har vært avslått, plutselig laster ned når mobildata blir tilgjengelig igjen da.)

Litt OT men....jeg bruker bestandig Opera Mini med bildevisning avslått. Veldig gjerrig browser når du velger å bruke nett.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Litt OT men....jeg bruker bestandig Opera Mini med bildevisning avslått. Veldig gjerrig browser når du velger å bruke nett.... :thumbup:

Joda, det gjør jeg selv. (Selv om jeg synes Opera på iPhone er elendig.)

 

MEN det hindrer ikke telefonen i å laste ned de mystiske MB'ene selv når alt skal være avslått...

 

Flere forslag?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Dette er jo helt absurd elendig med iPhone, og har irritert meg mang en gang.

MMS blir taksert inkludert datatrafikk. Er helt enig med trådstarter at det burde (MÅ!) være separate innstillinger for å stenge datatrafikk generelt samtidig som man kan ha MMS-trafikk åpen.

 

Så snart man skrur på datatrafikk går det kjapt noe småtteri i handshake/polling og ofte blir man belastet for en minstepris, f.eks. 100kB, uansett hvor liten trafikken er.

Tidligere har jeg i Polen opplevd at telefonen handshaket hvert kvarter og jeg ble belastet for 8,- hver gang (pris for 100 kB) selv om den spesifiserte utskriften jeg ba om viste 0,000 kB på hver eneste record.

 

Nå satt det jo rimelig langt inne for Apple å i det hele tatt medta MMS-funksjon på iPhone, det skal visst sendes mail i stedet - uten at det hadde gjort det noe bedre datamessig i utlandet..

Så derfor blåser de vel i å skille datatrafikk og MMS-trafikk. De bruker ikke MMS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...