Gå til innhold

Systemet er kjøpt - nå begynner moroa :)


Anbefalte innlegg

Jeg satt nylig sammen en oppgradering av min gamle, gode stasjonære maskin. Takk for alle innspill og tips :)

 

Neste steg blir nå selvfølgelig selve monteringen, planlegging av kjøling og overklokking. Denne tråden kommer til å bli en worklog, og ALLE innspill mottas med takk. Jeg kommer garantert til å gjøre noen teite valg, og forhåpentligvis klarer dere å peke meg i riktig retning.

 

Innhold:

 

1.0 Oppsett

2.0 Kabinett

3.0 Kjølingsalternativ 1 - Luft

4.1 Oppsett 1: Oppsett 1: Swiftech base

4.0 Kjølingsalternativ 2 - Vann (Kommer)

5.0 Overklokking (Kommer)

5.1 CPU

5.2 GPU

5.3 Minne

 

 

1.0 Oppsett

 

CPU: Intel i7-930

HK: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58

Minne: 6gb Corsair XMS3 1600mhz CL7

GPU1: MSI GTX 460 1gb Cyclone OC Endret til Asus GTX 470 1280mb etter tips her.

GPU2: MSI GTX 460 1gb Cyclone OC Endret til Asus GTX 470 1280mb etter tips her.

SSD: Intel® X25-V SSD 40GB (System- og programdisk)

HDD1: WDC 36gb SCSI 10 000rpm (2. programdisk)

HDD2: Samsung SpinPoint F3 1TB

HDD3: Samsung SpinPoint F3 2TB (Kjøpes senere)

HDD4: Seagate 250gb 7200rpm

PSU: Corsair TX 750W PSU Endret til Corsair HX 750W etter tips fra Maccan i denne tråden.

Kabinett: Antec P180 (I første omgang - blir muligens byttet dersom jeg får problemer med oppsett og kjøleløsninger. P180 er pent, men litt trangt)

 

2.0 Kabinett:

 

Kabinettet er altså et Antec P180 som i dag huser mitt gamle system. Det er oppgradert med 2x 120mm Papst vifter, en som trekker luft inn foran, en som trekker luft ut bak. Det burde være et godt utgangspunkt også for det nye systemet.

 

 

 

3.0 Kjølingsalternativ 1 - Luft

 

test_207644.jpg

topp.788x346!.jpg

 

CPU: Prolimatech Megahalems om får tak i den og jeg har plass - evt. Noctua NH-U12

 

Noen testresultater:

Test fra Legitreviews.com

 

Test fra Benchmarksreview.com

 

Testene spriker altså litt, men Noctua NH-U12 gjør det skarpt, sammen med Prolimatech Megahalems (om den er å få tak i her til lands). Dette er rene ytelsestall, men jeg ønsker meg også en kjøler som evner å kjøle uten å bråke for mye, og da vender jeg meg som vanlig til www.silentpcreview.com. Både Megahalems og NH-U12 er på deres liste over anbefalte kjølere, og begge får gode kritikker i forhold til støynivå. Good to go!

 

GPU: Ikke bestemt.

 

GTX 470 er et varmt kort. Forslag?

Hovedkort: GA-P55A-UD kommer med passiv kjøling, så med mindre det blir varmt pga. overklokking lar jeg det være.

 

Pros: Billig, enkelt.

Cons: Antageligvis støyende. 2x Cyclone-vifter kommer til å bråke.

 

4.0 Kjølingsalternativ 2 - Vann

 

Drømmen er altså et vannkjølet system, litt fordi jeg er en skapentusiast, og litt fordi jeg ikke har forsøkt det før. Jeg ønsker meg et stillegående og effektivt system som lar meg overklokke systemet mitt trygt med lave temperaturer, uten å fylle opp og rote til kabinettet totalt. Jeg har ikke glassdør og en million LEDs i kabinettet eller noe slikt, men jeg legger litt stolthet i et ryddig og godt montert kabinett.

 

Uten å ha peiling på vannkjøling i det hele tatt har jeg i utgangspunktet følgende ønsker:

 

- Vannkjølet CPU og GPU

- Diskret radiator (antageligvis toppmontert, men jeg har sett noen lekre løsninger hvor radiatoren er montert i bunnen av kabinettet både for å få kald luft fra gulvet og for å få viftestøyen lengst mulig unna brukeren)

- Gjerne en baymontert kombinert pumpe/vanntankløsning, både for å få den ryddig på plass i kabinettet og for å få betjent den fra fronten på maskinen

 

4.1 Oppsett 1: Swiftech base

 

Dette er forslag til oppsett uten egentlig å vite så veldig mye om delene annet enn at Swiftech er en kvalitetsleverandør :) Tips og råd mottas med STOR takk.

 

i_644368.250x222.jpg

MCW80-GTX470-HS-INSTALLED.png

 

- Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe

- XSPC Acrylic Dual 5.25” Reservoir for MCP655

ELLER

- EK WB EK-Multioption RES X2 - 150 Adv

- XSPC RX360 Triple 120mm Radiator med 3x Noctua NF-S12B ULN

- Swiftech CPU-vannblokk APOGEE XT Review

- 2x Swiftech kjøleribbe for nVidia GTX 470 med MCW80 vannblokk

- Hvite og/eller svarte slanger (Klar kjølevæske (destillert vann + noe for å drepe bakterier)

 

Har ikke begynt å tenke på nipler og slanger enda, det er siste hånd på "verket" :)

Endret av Veanova
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som et fint system! ;) Men den CPU kjøleren virker ikke som noe jeg ville satset på. Har hatt Akasa kjøler før og det er ikke noe å skryte av, iallefall ikke til overklokking. Skal du bruke så lite penger som mulig kjøper du denne. Jeg vil derimot anbefale deg å bruke litt mer og kjøpe noe sånt som denne eller denne med denne ;)

 

De fleste skjermkort idag støyer en del under last, men når de er idle er de ganske så stillegående. Det at GPU'en du har valgt har oppgradert kjøleløsning tror jeg heller er positivt i forhold til støy :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Skal du bruke så lite penger som mulig kjøper du denne. Jeg vil derimot anbefale deg å bruke litt mer og kjøpe noe sånt som denne eller denne med denne ;)

 

De fleste skjermkort idag støyer en del under last, men når de er idle er de ganske så stillegående. Det at GPU'en du har valgt har oppgradert kjøleløsning tror jeg heller er positivt i forhold til støy :) Lykke til!

 

Takk :)

 

Pris er egentlig ingen hindring, jeg baserte valget mitt på en overbevisende test jeg fant - uansett hvilken luftkjøler jeg velger vil det være billigere enn vannkjølingsalternativet :) Skal gjøre litt mer research og poste det jeg finner senere. Takk for tipsene!

 

Joda, oppgraderte kjøleløsninger er vel og bra det, men det blir desverre slik for meg at alt måles opp mot den passive kjølingen jeg hadde på den gamle gpu'en ;)

Lenke til kommentar

Hvis penger ikke er noen hindring på kjøleren kan jeg også anbefale kjøleren jeg kjører selv, Noctua NH-D14. Denne er SVÆR, er et helvete å mekke inne i kabinettet med denne i veien :p Holder så og si alltid min i5 som er klokket til 4GHz under 60 grader, litt avhengig av romtemp. ;) Det er nok ikke mange kjølere som kan konkurrere mot passiv kjøling på gpu nei :p Men litt må man da tåle ^^

Lenke til kommentar

Hvis penger ikke er noen hindring på kjøleren kan jeg også anbefale kjøleren jeg kjører selv, Noctua NH-D14. Denne er SVÆR, er et helvete å mekke inne i kabinettet med denne i veien :p Holder så og si alltid min i5 som er klokket til 4GHz under 60 grader, litt avhengig av romtemp. ;) Det er nok ikke mange kjølere som kan konkurrere mot passiv kjøling på gpu nei :p Men litt må man da tåle ^^

 

Takk for tipset :) Jeg så også på NH-D14, men størrelsen kan bli et problem i mitt Antec P180. Fant heller ingen tester hvor NH-D14 gjorde det vesentlig bedre enn NH-U12, og ingen hvor det toppet Megahalems-beistet (som jeg for øvrig fant til salgs hos Microplex.no, yay). Om du finner tester som sier noe annet må du si i fra :) Får se når hardwaren er på plass og montert i kabinettet hvor mye jeg egentlig har å gå på i forhold til størrelse på kjøler.

 

Oppdaterer OPen nå straks med første forslag til vannkjøling, tips og tilbakemeldinger mottas med STOR takk!

Lenke til kommentar

Bump. Oppdatering: Første skisse til vannkjølingsoppsett + noen endringer i oppsettet.

 

Råd, innspill og tips til vannkjølingsoppsettet mottas med MANGE takk!

 

(Edit: Jeg innser at denne tråden muligens hører hjemme i worklog-forumet. Mods, flytt gjerne, om mulig:) )

Endret av Veanova
Lenke til kommentar

Test

 

NH-D14 er et par små grader bedre, men denne testen var ikke så gjennomført at det gjorde noe da... Megahalems er nok et godt valg, og mye bedre mtp. plass! Også vil jeg kommentere viftene du har valgt til vannkjølingen, de er absolutt stillegående, men egner seg bedre som kabinettvifte siden de har lite statisk trykk. Dvs. det er vanskeligere for de å trykke luft gjennom tette kjøleribber som f.eks. en kjøler eller i dette tilfellet en radiator. Disse har høyere statisk trykk og vil etter min mening være et bedre valg. Blir det for bråkete kan sette på noen av resistansene som medfølger. (tror iallefall de skal følge med, gjorde det med mine NF-S12B FLX. Følger det ikke med kan jeg sende deg noen i posten. Har haugevis til overs etter at jeg bestilte 3 NF-S12B og 4 NF-14 :p)

Lenke til kommentar

Åssen får du en i7-930 (socket lga-1366) til å passe på et LGA-1156 hovedkort ??

 

Magi.

 

Nei, det er feil i lista. Hovedkortet er Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 :) Fikset!

 

Denne tråden er for øvrig død, alle oppdateringer kommer i workloggen her fremover!

Endret av Veanova
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...