Gå til innhold

Et aldri så lite problem...


Anbefalte innlegg

Skal slette mine Linux partisjoner for å få upartisjonert plass ledig til en ny distro...

 

Men, kjørte Partition Magic (gjør dette fra 2 disketter). Fikk en feilmelding (har aldri fått før jeg installerte Linux) om at 2 summer var ulike og at disse måtte være like og at partition magic kunne fikse dette. Trykte YES sikkert 5 ganger.

 

Nå klarer ikke partition magic å hente partisjonsliste eller noe? Error #108 Noe med partition table...

 

Noen løsning??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde dette poblemet på en Bærbar PC for noen uker tilbake... men da inkluderte det noen problemer med en NTFS partisjon.... :grumpy:

 

For meg ble løsningen å ta en Windows 2000 (går sikkert med en bootable XP også) CD, kjøre inn i recovery consoll, og da ta fdisk /mbr

 

fra der av, fikk jeg gjort alt jeg ville, både i Linux og Windows. :D

 

Om du bare skal ha inn Linux, (og ikke har Windows Problemer) har Mandrake et flott verktøy i sin installer. :)

 

lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale alle at dere aldri bruker fdisk for DOS. Dette programmet er et monster som aller helst ønsker å ødelegge alle dine data. Jeg har av latskap (og burde vite bedre) av og til brukt det monstrumet av et program, skjelden har denne opplevelsen vært hyggelig. :o

 

Skaff dere Knoppix eller en annen distro som kan bootes fra CD og bruk linux fdisk eller cfdisk. Da har dere hvertfall litt kontroll over hvasom skjer.

Lenke til kommentar

"fdisk /mbr" sletter master boot record på disken din, det er her det ligger info om hva som skal bootes fra hvor på maskina. om du ikke har noen data du trenger ta vare på på den disken ville jeg kjørt enten fdisk og slettet alt jeg fikk til å slette, eller gå inn på www.google.com og søk etter delpart+download. fant en link til deg:

http://hercules.lss.ksu.edu/download/MSSTU...UFF/delpart.exe

denne sletter alle partisjoner, flott verktøy for sletting av partisjoner når ting har krøllet seg til. om partisjonstabellen din er ødelagt vet jeg ikke hvordan du får ut data hvis du trenger de, men det er kanskje noen andre her som har noen forslag.

Lenke til kommentar

Ok takktakk. Jeg tviler på fdisk er løsningen siden den kun finner 2 partisjoner... Eller dvs den finner 1 som er utvidet dos partisjon, så står det at den inneholder flere logiske, men når jeg trykker for å vise de logiske er det ingen, tydligvis totalt krøll!

 

Men jeg skal prøve verktøyet ditt når jeg gidder å slette alt!

 

(Syns det er litt rart at Partition Magic ikke kan gjøre dette... Eneste valget der er FORMAT ...eh...??)

 

Nå ble jeg litt usikker også... Programmet sletter bare NTFS partisjoner... Jeg har Linux partisjoner også... Og hvordan kan den slette NTFS når den ikke vet hvilke disker som er NTFS?

Lenke til kommentar

sletter ikke delpart alt? det står som info at den sletter ntfs, men ikke bare ntfs :) har ikke brukt det på linux før. har brukt ... ehhh.. pokker ta.. husker ikke hva det heter engang. hehe.. :) sorry.. prøv delpart. det er noe slags vindubasert dos program, du må lage deg en bootdisk. send meg en mail på [email protected] så kan jeg maile deg en bootdisk med delpart på om du ikke får det til :)

Lenke til kommentar
Men vet noen hvorfor jeg fikk den feilmeldingen i SuSe installasjonen?

 

Fordi du enten ikke hadde lagd en root ( / ) (hovedpartisjon i linux) partisjon før du begynte å installere, eller fordi det skjedde noe feil under formatteringen av rootpartisjonen. Dette er sannsynligvis også relatert til problemene du har i partitionmagic :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...