Gjest Harley Quinn Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 Jeg har nå meldt meg som blodgiver og skal inn og starte med dette snart og sitter da og tenker over disse karantene tidene og en av karantene er jo tattovering, men hva ille kan egentlig dette gjøre? Hvis det er infeksjon e.l. så kan jeg jo skjønne det, men om det er en tattovering, som har grodd fint, uten noe mer bak det så er jo 6 mnd lenge.. Spurte ikke damen om dette og kjenner jeg ble litt nysgjerrig i ettertid.
AvidGamer Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 (endret) Du kan gi blod om du har tattoo, men du kan ikke gi dersom du har et ny/fersk tattoo. Den må være 12 mnd gammel. Endret 11. september 2010 av AvidGamer
Gjest Harley Quinn Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 Du kan gi blod om du har tattoo, men du kan ikke gi dersom du har et ny/fersk tattoo. Den må være 12 mnd gammel. Seks mnd er det satt ned til nå.
AvidGamer Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 (endret) Å? Har de redusert det? Men er nokså sikker på at du må også ta blodtestfør du gir. Siden det ligger fare for hepatitis og andre sykdommer. Endret 11. september 2010 av AvidGamer
Gjest Harley Quinn Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 Å? Har de redusert det? Men er nokså sikker på at du må også ta blodtestfør du gir. Siden det ligger fare for hepatitis og andre sykdommer. Jaja, jeg har gått gjennom alt det der. Jeg lurer egentlig bare på hvorfor 6 mnd ved tattovering? Det er jo et sår på en måte, men er da ikke 6 mnd karantene hvis man får et sår.
AvidGamer Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 Er ikke pga såret, men pga blod testen. At eventuele sykdommer kommer frem i testen.
Antatra Skrevet 11. september 2010 Skrevet 11. september 2010 Slik jeg har forstått det så er karantenen satt til 6 måneder på grunn av inkubasjonstiden til sykdommer du kan få ved tatovering. De tester ikke blodet hver gang du gir, derfor har de heller lengre karantenetider, slik at du selv skal merke om du er syk. Sykdommen kan være i blodet uten at du selv merker noe til den.
Gjest rattata Skrevet 12. september 2010 Skrevet 12. september 2010 De tester ikke blodet hver gang du gir, derfor har de heller lengre karantenetider, slik at du selv skal merke om du er syk. Sykdommen kan være i blodet uten at du selv merker noe til den. Blodet blir testet for hiv, hepatitt og HB hver gang. I tilegg tar man syfilisprover med jevne mellomrom. Skulle man latt være å teste i påvente av at man selv oppdaget sykdommer, hadde vi hatt mange tikkende blodgiverbomber der ute. Her er de gjeldende forskriftene for blodgivning i norge. http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00014/IS-1414_14770a.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå