Gå til innhold

Prioritering av nedlasting kontra online spill og surfing.


Anbefalte innlegg

Hei.

Hver gang min søster begynner å laste ned noe, så funker nesten ingenting lengre. Surfing går fantastisk tregt og det er bare å gi opp å prøve å spille noe over nettet. Så jeg lurer på om det finnes noe for å prioritere spill og surfing over nedlastinger. Jeg har en 25000kbs/1800kbs linje(tror jeg), og jeg skjønner ikke at spill og surfing skal stoppe helt opp når noen laster ned 1 fil med 600kbs. Man skulle tro at med en linje på 25000kbs ned, skulle kunne takle dette?

 

Håper noen kunne gi med et lurt svar på dette kjedelige problemet:)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

La meg gjette:

1. søster bruker en torrentklient?

2. søster har brukt torrentklientens innebygde speedtest til å sette opp maks båndbredde og maks samtidige forbindelser?

3. ruteren er gammel, billig, og/eller levert av nettleverandøren, og takler bare en håndfull samtidige forbindelser?

 

En råtten ruter vil knele ved 200 åpne forbindelser, hvis ikke før. Det er ikke vanskelig å få 200 forbindelser med en populær torrent fra en åpen tracker.

 

Hvis jeg har rett i ovenstående er punkt 1 å strupe antall Simultaneous Connections i søsters torrentklient til kanskje 100 eller 150. Gå inn i Settings/Preferences og let etter Global Maximum Connections eller noe lignende.

 

Punkt 2, hvis vi snakker om et fildelingsprogram i det hele tatt, er å sjekke at hun ikke makser opphastigheten på linja. Begrens programmet hennes til 50-60 % av total opplastingshastighet. Eller mindre.

 

Punkt 3 er å kjøpe en ruter med skikkelig Quality of Service (QoS) og deretter sette opp skikkelige prioriteringslister. Noe googling kan påregnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...