Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oksosyrer og syrlinger


Anbefalte innlegg

Jeg har noen dilemmaer når det kommer til Kjemi1 på VGS. Vi holder nå på med Oksosyrer og syrlinger, og det er noe jeg ikke helt forstår.

 

Det står i boka (Kjemien stemmer1) at nitrogensyre (saltpetersyre) har formelen NHO3, mens saltpetersyrling har formelen NHO2. Hvordan kan det ha seg at man fjerner ett oksygen-atom, men at man forstatt beholer samme ladning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle atomer i grunntilstand er (heldigvis) elektrisk nøytrale. Alle sammensetninger av slike er følgelig også som helhet elektrisk nøytrale.

Ioner (som er elektisk ladede) oppstår ved at at elekton(er) blir opptatt/avgitt. Siden utgangspunktet er nøytralt blir det alltid dannet både positive og negative ioner.

Lenke til kommentar

Jeg har noen dilemmaer når det kommer til Kjemi1 på VGS. Vi holder nå på med Oksosyrer og syrlinger, og det er noe jeg ikke helt forstår.

 

Det står i boka (Kjemien stemmer1) at nitrogensyre (saltpetersyre) har formelen NHO3, mens saltpetersyrling har formelen NHO2. Hvordan kan det ha seg at man fjerner ett oksygen-atom, men at man forstatt beholer samme ladning?

Noe av grunnen er at man ikke fjerner et oksygenatom, dvs det er ikke lett å starte med salpetersyre og så gå derfra til salpetersyrling. Oksidasjonstallet på Nitrogen i NO3- og NO2- ionene er forskjellige og det er derfor ladningen blir annerledes. Utifra dette betyr det også at bindingen i NO3 er annerledes enn i NO2. Spør du meg er dette et godt spørsmål men relativt komplisert å forklare skikkelig :) Er du som jeg antar i begynnelse av andre klasse er det vanskelig å forklare slike problemer før du lærer om oksidasjonstall i 3 klasse.

 

Cobos

Endret av Cobos
Lenke til kommentar

Jeg har noen dilemmaer når det kommer til Kjemi1 på VGS. Vi holder nå på med Oksosyrer og syrlinger, og det er noe jeg ikke helt forstår.

 

Det står i boka (Kjemien stemmer1) at nitrogensyre (saltpetersyre) har formelen NHO3, mens saltpetersyrling har formelen NHO2. Hvordan kan det ha seg at man fjerner ett oksygen-atom, men at man forstatt beholer samme ladning?

Noe av grunnen er at man ikke fjerner et oksygenatom, dvs det er ikke lett å starte med salpetersyre og så gå derfra til salpetersyrling. Oksidasjonstallet på Nitrogen i NO3- og NO2- ionene er forskjellige og det er derfor ladningen blir annerledes. Utifra dette betyr det også at bindingen i NO3 er annerledes enn i NO2. Spør du meg er dette et godt spørsmål men relativt komplisert å forklare skikkelig :) Er du som jeg antar i begynnelse av andre klasse er det vanskelig å forklare slike problemer før du lærer om oksidasjonstall i 3 klasse.

 

Cobos

 

Selv om innlegget til Cobos inneholder mye som er riktig, kan jeg vanskelig se at det virker særlig klargjørende.

Det fundamentale utgangspunktet er hele tiden at oksygenatomet O er elektrisk nøytralt det samme gjelder for hydrogenatomet H, og som nevnt i et tidligere innlegg for alle andre atomer i grunntilstanden.

Det betyr at om man fjerner eller legger til atomer i en forbindelse så har ikke dette noen betyning for den totale elektriske ladningen. Det betyr ikke at molekyler ikke kan ha ladningen ujevnt fordelt og oppvise et elektrisk dipolmoment.

 

Det er utvilsomt riktig at det rent teknisk er vanskelig å produsere HNO2 ved å fjerne et oksygenatom fra HNO3. Ikke desto mindre er det dette oksygenatomet som utgjør forskjellen mellom stoffene!

Videre er strukturene nokså ulike noe som går fram av denne og denne linken.

Det samme gjelder for en rekke andre egenskaper.

 

Ionene NO-3 og NO-2 har samme ladning -1.

 

Red: Jeg har rettet noen skrivefeil i det originale innlegget.

Endret av compus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...