Gå til innhold

Hva mener du om dataspill/dataspilling? farer/ulemper osv.


Er spill skadelige?  

23 stemmer

  1. 1. Er spill skadelige?



Anbefalte innlegg

Hei! Hva syns du om dataspill? hvorfor spiller du? Hva spiller du? Hvorfor spiller du ikke? Evt. farer og ulemper med dataspill/dataspilling?

 

Har i oppgave i norsk å skrive en artikkel om hva et dataspill er, hvorfor dataspill er så populært, skal og drøfte evt. farer/ulemper med dataspill og dataspilling.

så tenkte jeg bare skulle spørre folk hva de mener om dataspill.

 

Personlig synst jeg at dataspill er helt fantastisk, bruker det som avkobling fra jobb og skule og kan lett sitte noen timer med AoEII, Diablo II, CSS og Starcraf II og spille med kompiser. Farer er det jo ved alt en gjør her i livet men en ulempe med dataspill er jo at noen kan bli litt avhengig og sitte i mange timer om dagen med ett spill. også har en jo de svake sinn som kan bli aggresive og voldelige av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mye spilling kan vel fremkalle epilepsi?

 

Dessuten er mange spill svært avhengighetsdannede..."ja fordi de er gode spill" eller "da har du dårlig selvkontroll" kommer sikkert en eller annen tufs til å skrive, men jeg ser på det som et stort problem at folk får for store tilknytninger til en rollefigur. Etter min mening burde ekstreme tilfelle settes på lik linje med spillavhengighet i forhold til gambling/penger.

 

Dessuten er det slett ingen løgn at en joggetur i skogen er laaaangt sunnere og bedre for deg enn å sitte å spille :p

 

 

-Når det er sagt spiller jeg en del selv, mye useriøst spilling, men liker å slappe av med litt MW2 om dagene :)

Lenke til kommentar

Spill er som andre underholdningsmedier akkurat det, underholdning. Spill er på ingen måte mer skadelig enn for eksempel film. Det som skiller spill fra film er at spill er et interaktivt media, mens film ikke er det.

Grunnen til at spill ofte blir fremstilt som skadelig i media er at digitale spill er et relativt nytt fenomen. Det er ingen spill som i har nådd en kundemasse som kan sammenlignes med de populære filmene. 90% av alle spill som blir produsert tjener aldri penger, og de resterende 10% tjener veldig mye. Det vil ta tid før spillindustrien er der filmindustrien er i dag, men det vil skje. Spill er fortsatt en nisje i underholdningsverden, men en gang vil dagen komme der man kan si at spill har samme verdi som film ;-)

Jeg studerer selv som spilldesigner, og spiller masse selv, men jeg vil på ingen måte si at spill er livet. Livet handler om mye mer enn underholdning i form av digitale medier. Gå ut, vær med venner, tren og ha det gøy. Men spill for å ha det moro også, det er jo først og fremst det det er, moro! Grunnen til at folk spiller spill er enkel: De vil gjøre noe de ikke kan gjøre i virkeligheten. Folk vil drepe, folk vil være i verdenrommet, folk vil fly jagerfly, folk vil være aliens, folk vil være spioner, folk vil være en helt som bærer sverd og heavy armor. Det er bare sånn det er, det er ingenting skadelig i å level seg inn i en fantasiverden. Selv om man syns det er morsomt å drepe fienden i et digitalt univers vil det på INGEN måte påvirke en NORMAL persons oppfatning av den samme handlingen i real life.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Spill er en mer interaktiv form for underholdning enn film og TV. Når du spiller så må du i det minste tenke på en eller annen måte, mens TV-titting er en passiv og sløvende form for underholdning.

Det er også sosialt. Mange har gode minner med kameratgjenger som spilte Nintendo 64 eller playstation med multiplayer mot hverandre. Det blir en form for brettspill, og er mye mer sosialt og aktivt enn feks å gå på kino eller lignende. Så har du jo direkte fysiske spill som Wii, musikkspill (guitar hero, rock band, singstar), eyetoy, move osv.

Spill har også fått et økt fokus på historie, og kan være vel så spennende som å lese en bok, eller lignende. Du har også mulighet for å lære om historie (feks Company of Heroes og 2. verdenskrig) eller strategi (det finnes mange forskjellige strategispill med alt fra krig og imperier til sykehus og fornøyelsesparker), eller reaksjonsevne (øye-hånd reaksjon), og masse andre ting.

 

Altså blir det feil å se på spill som en helhet, da variasjonen er såpass enorm, men en må se på hvert spill individuelt.

Som all annen form for underholdning så kan spill også være avhengighetsskapende, noen mer enn andre. Dette bør ikke feies under et teppe, og har blitt et større problem med årene. Flere og flere "rømmer" fra virkeligheten og inn i spillverdenen som en måte å (unngå å) takle problemer på. Dette er veldig usunt.

Mange bruker spill som avslapping, på samme måte som når en leser en bok eller ser en film så er det en form for avkobling. Men en bør være obs når man ikke gjør ting for å spille. Som feks å skulke skole/jobb, droppe sosiale arrangement, eller miste nattesøvnen fordi du bare må fullføre det brettet eller må gjøre opp for den siste kampen så du fortsatt har gode stats. Da begynner det, i mine øyne, å ta for mye overhånd. Dette gjelder nok spesielt når en spiller på nettet, og det er kanskje derfor spillavhengighet har blitt mer utbredt i takt med spilling over nettet.

 

Som mye mye av underholdningen i vår tid er spill generelt en inne-aktivitet uten særlig aktivitet (foruten unntakene som er nevnt ovenfor). Derfor er det mange som klager over at de som spiller ikke går nok ut osv. Dette henger nok nøye sammen med avhengighet, men TV, facebook (eller internett generelt) er nok en større fare enn spill. Vi sitter mer stille i dag enn de gjorde før. En kan være en hel dag på jobb eller skole, og egentlig sitte hele dagen. Når man kommer hjem setter mange seg foran TV-en eller dataen, man sitter når man spiser, også legger man seg på kvelden. Det er mer behov for bevegelse, men det gjelder alle aspekter i vår moderne hverdag, og ikke bare spill.

Men hovedgrunnen til at de fleste spiller er nok virkelighetsflukt og mestringsfølelse, samt avkobling og det sosiale aspektet.

 

Jeg spiller selv, men ofte i perioder. Når jeg har mye å gjøre har jeg ikke tid til å spille. Men etter en hektisk periode er det deilig å sette seg ned og koble av i noen timer. Det er også en fin sosial aktivitet når man ikke kan finne på noe ute. Men jeg liker best å være fysisk i nærheten av personer jeg spiller med. Spiller du over nett så blir det en viss avstand, og det blir ikke helt det samme. Jeg liker mest strategispill fordi en må tenke, er så lei av alt det hjerne-døde tullet på TV...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...