Gå til innhold

Hvilket operativsystem skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Trenger ikke å kunne så veldig mye ,hvis man prøver seg på f.eks. Mandrake 8.1.

Selvom det må endel prøving å feiling til.Ikke alt som er helt enkelt.

Å så er det gratis.Slippe å spa penger opp i r*** til Bill.Er det noen som kan forsvare prisen på

Microsoft WindowsXP Home Norsk Retail kr. 2312

Microsoft Windows XP Professional Norsk Full Retail

4,158,-

Er vel mye pirat kopiering ute å går

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort oppsummert:

Win98/me er det raskeste alternativet, både på 3d (spill og programmer) og applikasjoner generelt. Problemet er som kjent stabiliteten :smile:

 

Har drevet med Xp i ca. 4 uker nå, og ikke opplevt en bluescreen enda (og jeg kjører pc'en hardt! masser av nye programmer, testing osv). Men uansett hva microsoft sier: Xp ER treigere enn win2k. Har kjørt alt for mange tester med samme resultat. Det eneste xp er raskere på (som jeg kommer på i farten), er selve oppstarten av maskinen. Oppstart av applikasjoner, 3d-ytelsen, harddisk-aksess, osv går treigere i xp.

 

..Men likevel bruker jeg Xp.. Ikke vet jeg, det er vel den grønne startknappen som gjør det :smile:

Lenke til kommentar

Du installerer selvsagt XP. Hvis det av en eller annen grunn ikke skulle funke - det er da du skal installere 2K. høyst sannsynlig takler XP PC'en din fint.

 

Det er helt fjernt å si at "hvis du skal ha et stabilt system installerer du 2K". XP er minst like stabilt som win2k. Siden begge to er meget stabile er ikke stabiliteten lenger det mest vesentlige når det gjelder valg av OS.

 

Det finnes to grunner til å installere 2K isteden for XP:

1. XP funket ikke

2. Du trenger ikke et fancy og fargerikt OS og vil heller ha det gråe kjedelige.

 

 

Men Dual-boot er jo forsåvidt en bra løsning, men unødvendig siden du ikke kommer til å boote 2K når du har vendt deg til XP. (det er min erfaring)

 

Forresten en ting til:

det er sinnsykt mange som klager på at det er så mye stress å skifte tilbake til classic theme og skifte settingser slik at winXP blir slik som de vil ha det - de sier at de heller vil kjøre 2k med diverse servicepacks... å installere win2k og deretter installere servicepacks tar jo mye lenger tid og er mye mer stress...

Lenke til kommentar

Du har ikke sagt en skitt om bruksområder ........

Kun at det skal være stabilt,....

 

Og dermed kan ingen her motsi meg da med at Linux ikke ville vært det desidert beste alternativet for en Desktop PC basert på (ix86) CPU arkitektur.

 

Linux er stabilt, sikkert, kraftigt, og brukervennlig (varierer fra distro til distro,...) __________________________________________________________

 

Ingen Windows har noen gang vært så stabilt som Linux er,... og slik vil det nok fortsette og,......

Lenke til kommentar

Ja kanskje Lindows blir bra ! :smile:

 

Jeg leste en review om Lindows test releasen de hadde hatt,...

 

Og det virket litt tragisk,... får inderlig håpe at det ikke blir sånn,...

 

Viss ikke skal han Michael slite litt !

#######################################

 

Leste dette på /. tror jeg,.... - husker ikke helt ,...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Goofy skrev: Torsdag, 31 Jan 2002 klokken 13:46:

Installer Win2k+SP2+I6+DX8.1+MP7.1+pre-sp3 og andre patcher. Det er både stabilt og trygt.

 

Det å kjøre windows XP(erimental) er ren gambling. Kjør ALDRI Microsoft produkter som ikke har servicepack eller noe lignende utgitt på det, da er du både naken og sårbar plutselig!

 

Good luck!

 

Nå er det jo en god stund siden Windows XP Service Pack 1 kom ut da... :roll:

Lenke til kommentar

hallo.. Linux er jo perfekt!! finner ikke et os som er mer stabilt.. hvs du er "gamer" har du jo wine eller wineX.. funker fint det :)

kan jo ha noe fra ms inne og.. da hadde jeg anbefalt 2k, men xp er likt (synes jeg da..) Hvi du går for linux trenger du ikke å "kunne" det.. bare kjør grafisk så går det som juling det :)

 

Håper du blir fornøyd med valget samme hva du velger da :)

vil anbefale Linux Red Hat 8.0 hvis du går for Linux... :)

Lenke til kommentar

Xp kan by på mange problemer.Det er flere bra og dårlige ting ved Xp.

En bra ting med Xp er at det er lite problemer med drivere. du kan kjøre standard drivere. Det er også lett å koble til skriver, skanner , web cam osv.. i xp. En dårlig ting er at Xp ikke støtter dine aldre programmer. det er veldig mange programmer of elsre spill du ikke får brukt i Xp. Xp er vel kanskje egentlig beregnet til kontor arbeidet. Xp er laget for å kunne gjøre flere profiler, og det er lett å bytte bruker. Vet ikke så mye om Windows 2000 men det er vel veldig stabilt. Win 2000 er basert på etterfølgere av Windows ME eks..

Lenke til kommentar

Xp kan by på mange problemer.Det er flere bra og dårlige ting ved Xp.

En bra ting med Xp er at det er lite problemer med drivere. du kan kjøre standard drivere. Det er også lett å koble til skriver, skanner , web cam osv.. i xp. En dårlig ting er at Xp ikke støtter dine aldre programmer. det er veldig mange programmer of elsre spill du ikke får brukt i Xp. Xp er vel kanskje egentlig beregnet til kontor arbeidet. Xp er laget for å kunne gjøre flere profiler, og det er lett å bytte bruker. Vet ikke så mye om Windows 2000 men det er vel veldig stabilt. Win 2000 er basert på etterfølgere av Windows ME eks..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...