Gå til innhold

Hjelp med forsterker som skal drive to stk. Cerwin Vega cls-15 + to stk Wharfedale xarus 5000 med mer.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter veldig med å finne en forsterker til vår kjære russebil..

 

Vi tenkte å ha en "stueforsterker" som skal kobles på aggregat.

 

Høyttalerne som skal drives er:

 

2stk Wharfedale xarus 5000

Specs: inpedanse 6 ohm, 25 - 250 watt.

 

2stk Linear phase 8812

Specs: inpedanse 8 ohm, 125 watt.

 

2stk Bang & Olufsen 6504

Specs: inpedanse 8 ohm, 45 watt.

 

2stk Cerwin Vega cls-15

Specs: Impedanse 8 ohm, 400 watt

 

Er det annen info som trengs for at dere skal vite hvor "tungdrevne" høyttalerne er?

 

Setter stor pris på hjelp, da jeg dessverre forstår svært lite av dette..

 

Er det f.eks billigere/bedre å kjøpe to forsterkere, og kople begge på et stereoanlegg? Er dette i det hele tatt mulig?

 

Gi også gjerne tips til hvilke høyttalere som bør seriekoples sammen, og hvilke som bør parallellkoples!

 

Ser frem til et oppklarende svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Sliter veldig med å finne en forsterker til vår kjære russebil..

 

Vi tenkte å ha en "stueforsterker" som skal kobles på aggregat.

 

Høyttalerne som skal drives er:

 

2stk Wharfedale xarus 5000

Specs: inpedanse 6 ohm, 25 - 250 watt.

 

2stk Linear phase 8812

Specs: inpedanse 8 ohm, 125 watt.

 

2stk Bang & Olufsen 6504

Specs: inpedanse 8 ohm, 45 watt.

 

2stk Cerwin Vega cls-15

Specs: Impedanse 8 ohm, 400 watt

 

Er det annen info som trengs for at dere skal vite hvor "tungdrevne" høyttalerne er?

 

Setter stor pris på hjelp, da jeg dessverre forstår svært lite av dette..

 

Er det f.eks billigere/bedre å kjøpe to forsterkere, og kople begge på et stereoanlegg? Er dette i det hele tatt mulig?

 

Gi også gjerne tips til hvilke høyttalere som bør seriekoples sammen, og hvilke som bør parallellkoples!

 

Ser frem til et oppklarende svar! :)

 

Vanskelig å si hva dere må ha, men dere må nok ha flere enn en forsterker.

 

denne vil nok klare og drive alle høyttalarene du nevner, men med denne må dere han en annen liten forsterer som behandler lydsignalene dere sender inn. Jeg tulla. den kan bare dirve 7 av høyttalerene. men dere må ha en forsterer til forran, så denne kan ta eventuelt 2 høyttalere.

 

du kan jo se på den, men den koster sjorta ;P

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/forsterkere/nad_m25_effektforsterker_grigio.htm

 

ett annet alternativ er http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/forsterkere/nad_t975-_effektforsterker_grafitt.htm også veldig dyr.

 

hvis dere velger en av disse må der uannsett ha en hjemmekino reciver forran denne, til og behandle lyden. disse bare forsterker effekten og har ingen inganger til f.eks. cd spiller eller noe annet.

 

ett alternativ er en forsterker til dine Bang og Olufsen + Linear phase.

 

så en effekt forsterker til Cerwin vega og Wharfedale xarus.

 

for og si det sånn, det er ganske mye effekt som skal til her. så dere må nok ganske høyt opp i pris. det jeg ville gjort var og sende en mail til hifi klubben. si hva dere skal drive og hvor mye penger dere har.

Jeg har opplevd de veldig hjelpsomme og hyggelige. Får somregel svar innen 2 dager.

 

[email protected]

 

Lykke til med russe feiringen!

Endret av Tomat1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar :)

 

Må si at prisene her var skremmende høye, og følgende mail er nå sendt til hifi-klubben:

 

 

Hei!

Vi er russ i 2011 og har skaffet oss følgende høyttalere:

 

2stk Wharfedale xarus 5000

Specs: inpedanse 6 ohm, 25 - 250 watt.

 

2stk Linear phase 8812

Specs: inpedanse 8 ohm, 125 watt.

 

2stk Bang & Olufsen 6504

Specs: inpedanse 8 ohm, 45 watt.

 

2stk Cerwin Vega cls-15

Specs: Impedanse 8 ohm, 400 watt

 

 

Derfor lurer vi på om vi kan få et tilbud av dere på en eller flere

forsterkere som er kapable til å dra dette anlegget for oss, og som er

billigst mulig i innkjøp.

I utgangspunktet har vi et budsjett på kr. 5000,- til forsterker.

Alle høyttalerne vil kun bli brukt når bilen står rolig, og vil få

strøm av aggregat, noe som betyr at forsterkeren vår ikke må være en

bil-forsterker!

 

Ser fram til svar

 

Håper på positivt svar fra dem ! :)

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar :)

 

Må si at prisene her var skremmende høye, og følgende mail er nå sendt til hifi-klubben:

 

 

Hei!

Vi er russ i 2011 og har skaffet oss følgende høyttalere:

 

2stk Wharfedale xarus 5000

Specs: inpedanse 6 ohm, 25 - 250 watt.

 

2stk Linear phase 8812

Specs: inpedanse 8 ohm, 125 watt.

 

2stk Bang & Olufsen 6504

Specs: inpedanse 8 ohm, 45 watt.

 

2stk Cerwin Vega cls-15

Specs: Impedanse 8 ohm, 400 watt

 

 

Derfor lurer vi på om vi kan få et tilbud av dere på en eller flere

forsterkere som er kapable til å dra dette anlegget for oss, og som er

billigst mulig i innkjøp.

I utgangspunktet har vi et budsjett på kr. 5000,- til forsterker.

Alle høyttalerne vil kun bli brukt når bilen står rolig, og vil få

strøm av aggregat, noe som betyr at forsterkeren vår ikke må være en

bil-forsterker!

 

Ser fram til svar

 

Håper på positivt svar fra dem ! :)

 

Ja, det ser bra ut :p

vet ikke om dere kommer så langt med 5000,- men jeg kan ha oversett noe.

 

lykke til

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville konsentrert meg om å få 2 høyttalere til å spille høyt nok. Med et budsjett på 5000 skal det godt gjøres å få noe som helst lyd ut av 7 forholdsvis digre høyttalere.

 

Denne brukte receiveren sammen med den kina-boksen du linket til vil sikkert klare å få liv i et par store høyttalere og kanskje et par mindre:

 

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=67072&cat=13

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vil denne forsterkeren kunne dra hele anlegget?

 

Eller vil den i værstefall kunne dra CV og Wharfedale høyttalerne?

 

-Matsbk

 

den forsterkeren du har linket til er en kjempe kraftig forsterker. men som du ser på bildet har den bare utgang for 2 høyttalere. post-220647-1284042789,8549_thumb.jpg

 

Så at det bare var 2 utganger nå...

 

Klarer du å se hva som er den laveste ohmen denne forsterkeren tåler?

 

Tenker på seriekople 2 og 2 høyttalere(CV og Wharfedale høyttalerne), da det er mer enn nok watt og ta av :)

 

Innspill på dette? :)

 

-Matsbk

Lenke til kommentar

Det høres bra ut :)

 

Noen som vet hvordan man regner ut ohm i seriekopling, og hvordan det påvirker antall watt?

 

Tenkte det var lettest å koble en wharfedale og en CV sammen x 2, slik at det skulle bli lik motstand på hver kanal.. Noen synspunkter? :)

 

når du seriekobler må du plusse motstandene.

 

Jeg er ikke sikker på dette, så du burde sjekke det med noen litt mer kyndige før du eventuelt tester det.

 

hvis du parralell kobler med to høyttalere med samme motstand blir motstadnden halvert.

 

Jeg gikk faktisk elektro i fjor, men husker nesten ikke noen ting.

 

men hvis jeg skal tippe vil det funke slik:

 

Kobler du en lednign fra pluss på forsterkeren til pluss på en CV høyttaler, så videre fra minus til pluss på en annen høyttaler. (dette høres litt feil ut, men jeg ser ingen annen måte og gjøre det på:p) og fra minus på den høyttaleren til minus på forsterkeren.

 

Da må du plusse motstandene. med CV og Wharfedale får du da 14 ohm.

 

om du paralell kobler høyttalerene (2 kabler bra pluss på forsterkeren og 2 fra minus, så bare en pluss og en minus til hver) blir motstanden: 3,4 ohm. (6+8)/(6*8)= 3,4 ohm. du burde som sagt sjekke dette med noen med dyktige en meg før du prøver dette.

 

Du får du mer effekt, hvis jeg har skjønt riktig. Du må skjekke med levrandøren om forsterkeren tåler en motstand på kun 3,4ohm.

 

Har du fått noe svar fra hi-fi klubben enda?

 

-Eivind

Lenke til kommentar

Hei!

 

Beklager sent svar, men har hatt problemer med nettet noen dager nå.

 

Hifi-klubben var dessverre veldig negative..

 

Jeg lurer på om jeg skal en Samson-forsterker, enten sx1800 eller s2000.

 

Tror begge vil gjøre jobben med parallellkoblede høyttalere, selv om jeg ikke finner noe sted jeg får bekreftet at s2000-modellen tåler så lav ohm som 3,4.

 

Tror du det er skadelig for høyttalere eller forsterkere å bruke en forsterker som er oppgitt til å tåle 4 ohm med kun 3,4 ohms motstand? Man skulle jo ikke tro det var rare forskjellen?

 

Ser fram til svar!

 

-Matsbk

Endret av Matsbk
Lenke til kommentar

Hei!

 

 

Tror begge vil gjøre jobben med parallellkoblede høyttalere, selv om jeg ikke finner noe sted jeg får bekreftet at s2000-modellen tåler så lav ohm som 3,4.

 

Tror du det er skadelig for høyttalere eller forsterkere å bruke en forsterker som er oppgitt til å tåle 4 ohm med kun 3,4 ohms motstand? Man skulle jo ikke tro det var rare forskjellen?

 

Ser fram til svar!

 

-Matsbk

Det er jeg ikke sikker på, men det vet sikekrt levrandøren.

Men om den s2000 modellen tåler det, så kan jo den brukes. jeg vet ikke om det kanskje er mye forskjell i pris på s2000 og sx1800.

 

vær obs på at dette er kun en effekt forsterker, så dere må ha en for-forsterker i tilleg. dette kan egentlig være en hvilken som helst forsterker, så lenge den har pre-outs utganger. dere kan jo legge litt penger i denne også, så den kan eventuelt drive ett par høyttalere.

 

oops. jeg trodde du skrev at du hadde fått bekreftet at s2000 tåler 3,4 ohm.

 

Men siden du ikke har det, ville jeg sendt en mail eller ringt forhandleren og spurt.

Endret av Tomat1
Lenke til kommentar

Takk for infoen, jeg visste nemlig ikke at man trengte forforsterker til disse to.. :whistle:

 

Men har de fleste forsterker pre-out, eller hvordan kan jeg i såfall sjekke dette? Hvordan ser en slik inngang ut, og hvordan kobler man den til forsterkeren som faktisk skal drive høyttalerne?

 

Regner med at man stiller lyd osv på forforsterkeren, slik at vi ikke trenger å ha så lett tilgang på forsterkeren i russebilen vår?

 

Mvh Matsbk

Lenke til kommentar

Takk for infoen, jeg visste nemlig ikke at man trengte forforsterker til disse to.. :whistle:

 

Men har de fleste forsterker pre-out, eller hvordan kan jeg i såfall sjekke dette? Hvordan ser en slik inngang ut, og hvordan kobler man den til forsterkeren som faktisk skal drive høyttalerne?

 

Regner med at man stiller lyd osv på forforsterkeren, slik at vi ikke trenger å ha så lett tilgang på forsterkeren i russebilen vår?

 

Mvh Matsbk

de fleste har det ja, du kan se etter det på bilder. og noen ganger står det i spesifikasjonene. det er en helt vanlig rød og hvit utgang

Lenke til kommentar

MEn hvorfor i alle dager skal dere ha stueforsterkere, det må da være den klart dårligste og dyreste løsningen, ikke bare må dere ha flere svinedyre trafoer, men strømmen må konverteres to ganger, noe som vil trekke masse unødvendig strøm.

 

Ta to slike f.eks:

 

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4068&katid=35&mid=m436&id=&vn=736

 

Brokoble en av dem på CV'ene, slik at du får 2*300watt på dem, og så koble den andre på wharfedale og linear phase.

 

Siden skaffer dere en grei CD-spiller, og kobler B&O'ene rett på den (Antar at pen lyd ikke er prioritert her)

F.eks: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7694&katid=2&mid=m436&id=&vn=736

 

Så skaffer dere noen phono-kabler, splitter dem til forsterkerne, kobler det til høytalerne, siden kan dere justere volum på hver av forsterkerne slik at det blir passe.

 

Totalprisen blir garantert lavere enn for forsterkeri som klarer å levere nok effekt til såpass store høytalere, for ikke å snakke om invertere som kan levere nok strøm til dem.

Lenke til kommentar

Dette blir dyrt ja, og agregatet dere skal bruke må være litt kraftig...

 

Jeg ville brukt 2stk Dynabel BF4501 forsterkere, og koblet 1stk cv og 1stk wharfedale på hver, og det burde egentlig holde i massevis i en russebil.

 

Dere vil nok også trenge et nytt batteri og et skillerele til dette, slik at det ikke tapper hovedbatteriet når motoren ikke er i gang ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...