Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

6GB RAM blir til 2GB RAM


Anbefalte innlegg

Kjører med følgende oppsett:

 

Intel i7-930

Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 Rev 2

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

 

Satt opp maskina igår. Fikk alt opp og stå, idag forteller maskina meg at jeg kun har 2GB minne. Bytta litt om på rambrikkene for å se om dette gav noen endring. Samme elendigheten. Noen som har tips, eller er det bare å ringe Komplett på mandag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygget selv eller ferdig fra Komplett?

 

Uansett så kan du forsøke å resette bios i min. 30 sekunder. Husk å koble fra alle kabler og sørg for å fjerne statisk strøm fra maskinen før du gjør dette. Jorde seg selv til maskinen er også lurt. Har du ikke nødvendig utstyr berører du metall noen sekunder i kabinettet slik at du utligner spenningen mellom deg og maskinen.

 

Hjelper ikke dette så kan det hende at du må sette verdiene 9-9-9-24 og kanskje også riktig volt for minnet manuelt i bios slik at maskinen gjenkjenner minnet korrekt.

 

Hjelper ingen ting av dette så kan du ringe Komplett.

 

Edit: Ser at dette hovedkortet har støtte for både 2-kanal og 3-kanals minne. Husk at du for trippelkanals minne må bruke bare (eller en farge) de blå. Blander du farger så blir det feil.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

har du satt alle brikkene i enten blåe eller hvite spor på hovedkortet? dette kan være grunnen. eller at du har defekte ram briker. jeg ville først passa på at alle brikkene stod i spor med enten blå eller hvit farge og om det ikke virker teste at alle brikkene virker ved å teste dem en etter en i førse eller andre spor hvis du har fått defekte brikker er det bare å ringe komplett og få dem returnert eller hovedkortet om det viser seg at alle brikkene er fine. da kan det tyde på at du har et hovedkort med defekte ram slots eller at du har et hovedkort som har en bios som ikke er som den skall være. hvis det er biosen kan det hjelpe å flashe den men det er ikke noe du bør begynne med om du ikke har kunnskaper på forhånd. så gjør som jeg har sagt her og finn ut om det er ram eller hovedkort før du kontakter komplett men jeg råder deg egentlig ikke til å begynne å flashe bios medmindre du vet hva du gjør.

Lenke til kommentar

Bygget selv eller ferdig fra Komplett?

 

Uansett så kan du forsøke å resette bios i min. 30 sekunder. Husk å koble fra alle kabler og sørg for å fjerne statisk strøm fra maskinen før du gjør dette. Jorde seg selv til maskinen er også lurt. Har du ikke nødvendig utstyr berører du metall noen sekunder i kabinettet slik at du utligner spenningen mellom deg og maskinen.

 

Hjelper ikke dette så kan det hende at du må sette verdiene 9-9-9-24 og kanskje også riktig volt for minnet manuelt i bios slik at maskinen gjenkjenner minnet korrekt.

 

Hjelper ingen ting av dette så kan du ringe Komplett.

 

 

Kjøpt deler og bygget selv. Har ikke bygget noe de siste 5 årene, så mulig jeg spør litt "dumt". Koble fra kabel til nettstrøm du mener? Så holde inne resetknappen på baksiden av HK (ved portene på baksiden?).

Lenke til kommentar

Fint at det virket.:thumbup:

 

Det kan skyldes at kortet har vært utsatt for statisk spenning fra deg da du monterte delene. Ved å resette nullstiller du ihvertfall bios slik at samtlige minnespor stiller likt.

 

Takker for hjelpen ! !

 

Startet med å montere power, koblet/jordet og tok på armchain (for første gang i livet) før jeg monterte resten, så burde være ganske greit.

Så i manualen til HK at det er mulig å velge optimale innstillinger og det følger med et tool "smart6" for klokking. Erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Takker for hjelpen ! !

 

Ingen årsak, bare hyggelig å kunne hjelpe.

 

Kjenner ikke ditt kort, har selv 4 stk. Asus PT6 hvor jeg setter overklokking til valget X.M.P. (tror jeg det het) og stiller BCLK til foreks. 180. Slår av det som har med energisparing og setter volten på minnet til 1.64 siden i7 920 som jeg kjører med ikke liker spenninger over dette. Kjører du lenge med for høyspenning på minnet kan CPU etter sigende bli sliten og kanskje avgå med en stille død. Når maskinen booter opp er CPU klokket til 3.6GHz. Minnet kan låses på valgt hastighet og klokkes det også.

 

Tool tilsvarende din Smart6 heter TurboV hos meg. Med denne kan jeg klokke CPU, minne og stille Volt på nevnte i Windows, men jeg bruker ikke denne. Liker bedre å stille på disse sakene direkte i bios. Det er egentlig bare å prøve seg fram litt forsiktig.

 

Jeg monterer alltid PSU til slutt for å slippe å sloss med kabler under montering av øvrige komponenter. CPU, kjøler og minne monteres lettest før HK settes på plass.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Takker for hjelpen ! !

 

Ingen årsak, bare hyggelig å kunne hjelpe.

 

Kjenner ikke ditt kort, har selv 4 stk. Asus PT6 hvor jeg setter overklokking til valget X.M.P. (tror jeg det het) og stiller BCLK til foreks. 180. Slår av det som har med energisparing og setter volten på minnet til 1.64 siden i7 920 som jeg kjører med ikke liker spenninger over dette. Kjører du lenge med for høyspenning på minnet kan CPU etter sigende bli sliten og kanskje avgå med en stille død. Når maskinen booter opp er CPU klokket til 3.6GHz. Minnet kan låses på valgt hastighet og klokkes det også.

 

Tool tilsvarende din Smart6 heter TurboV hos meg. Med denne kan jeg klokke CPU, minne og stille Volt på nevnte i Windows, men jeg bruker ikke denne. Liker bedre å stille på disse sakene direkte i bios. Det er egentlig bare å prøve seg fram litt forsiktig.

 

Jeg monterer alltid PSU til slutt for å slippe å sloss med kabler under montering av øvrige komponenter. CPU, kjøler og minne monteres lettest før HK settes på plass.

Knalla til med HAF 932 her, så plass vs. power var ikke noe problem. Gøy å være igang igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...