Gå til innhold

Bøker om Universet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da har jeg lest The Grand Design av Stephen Hawking og har virkelig fått blod på tann. Selv om dette emnet er relativt fjernt og på mange måter ubetydelig for oss fleste så syns jeg dette er utrolig spennende! :thumbup:

 

Så da begynner jakten på neste bok. Det jeg likte med The Grand Design var måten de omfavnet emnet på en lettleselig måte og presenterte frem teorier og formler og hvordan ting fungerte på en måte som ihvertfall jeg følte jeg kunne gripe. Det var derimot tider hvor teoriene var veldig vanskelig å skjønne på egen hånd men heldigvis hjalp fysikklæreren min å forklare disse.

 

Det jeg ikke likte med The Grand Design var at det var veldig mye fokus på det overnemnte og heller lite fokus på historien til universet, hva vi VET kommer til å skje, hvordan vi vet det osv. Jeg tror neste bok må være en bok med mindre formler og matematiske betydninger og mer forklaringer/fakta. Hovedsaklig mindre fokus på det som fremdeles er ukjent til en hvis grad for oss, som f.eks M-theory, string theory, kvantefysikk osv. Er mer interessert i "the big picture" enn hva som foregår helt nede på molekylnivå.

 

Jeg såg en dokumentarserie av BBC på NRK2 igår natt, desverre usikker på dokumentaren heter, som omhandlet Aurora Borealis, magnetfeltet på jorden, veldig mye fokus på selve lyset fra sola til jorda, stråling, hva som skjer når sola/stjernen dør - da kjernen kollapser og vil utvide seg til den svelger store deler, (om ikke hele?), av dette solsystemet og så videre.

 

Noen som har en bok som passer mine kriterier å anbefale? :blush:

Endret av Waldemariel
Lenke til kommentar

Desverre leser jeg aldri noen populærvitenskapelige bøker om universet, men jeg kan jo forsøke å titte litt rundt i morgen. Stikkord som du er uteetter vil jeg tolke som "Birds-eye view of the Universe", dvs et digert blikk på alt, og ikke detaljene, enig?

 

Apropo din siste komentar, mot slutten av sin levetid vil sola gå inn i den røde kjempe stadiet, og radiusen til solen vil faktisk dekke jorda, men ikke hele solsystemet.

Lenke til kommentar

Desverre leser jeg aldri noen populærvitenskapelige bøker om universet, men jeg kan jo forsøke å titte litt rundt i morgen. Stikkord som du er uteetter vil jeg tolke som "Birds-eye view of the Universe", dvs et digert blikk på alt, og ikke detaljene, enig?

 

Jeg tror det er en ganske god tilnærming av hva jeg er ute etter. Altså, jeg vil likevel ha detaljrik informasjon men jeg føler ikke et behov for å vite hva som foregår helt ned på molekulært nivå. Tror rett og slett at dette er fordi jeg ikke er "moden" nok til å ta på meg slike utfordringer ennå.

 

 

Apropo din siste komentar, mot slutten av sin levetid vil sola gå inn i den røde kjempe stadiet, og radiusen til solen vil faktisk dekke jorda, men ikke hele solsystemet.

 

Takk for oppklaringen. Det er gjerne slike ting jeg er interessert i å vite mer om! :thumbup:

 

Jeg har søkt litt omkring og tror kanskje Cosmos, av Giles Sparrow, vil være en ok bok?

Lenke til kommentar

De har alltid en del populærvitenskapelige bøker liggende ute på display hver gang jeg er innom og sjekker fysikkseksjonen.

 

Det er forresten et veldig populært astronomifag på Universitetet, det eneste atronomifaget som ikke er et astrofysikk fag. Veldig mange folk som ikke har peil på realfag tar det faget hvert semester. De bruker følgende bok;

 

Neil F. Comins og William J. Kaufmann III: Discovering the Universe (8. utgave), 2008. W. H. Freeman Company. ISBN: 1-4292-0519-9.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med et par folk om dette, og har et par tre eksempler som vistnoks kal være gode. Siden stikkordet ditt er Universet, er disse bøkene mer om Kosmologi, dvs starten og utviklingen av Universet. Så ting slik som solen skal bli en rød kjempe en gang vil nok ikke komme inn siden det ikke er Kosmologi.

 

Big Bang - av Simon Singh, generelt om Big Bang teorien og utviklingen av Universet, finnes også på norsk.

 

The First Three Minutes - av Steven Weinberg, om skapelsen av universet og de første minuttene, så dette er da et dypere blikk på alt som skjedde i starten, men ikke no særlig videre. Usikker på om den finnes på norsk.

 

Hva er Kosmos - av Øystein Elgarøy, en av Professorne på Insitututt for Teoretisk Astrofysikk på Universitetet i Oslo, Omhandler skapelsen og utviklingen av universet generelt, muligens den som best passer deg.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med et par folk om dette, og har et par tre eksempler som vistnoks kal være gode. Siden stikkordet ditt er Universet, er disse bøkene mer om Kosmologi, dvs starten og utviklingen av Universet. Så ting slik som solen skal bli en rød kjempe en gang vil nok ikke komme inn siden det ikke er Kosmologi.

 

Big Bang - av Simon Singh, generelt om Big Bang teorien og utviklingen av Universet, finnes også på norsk.

 

The First Three Minutes - av Steven Weinberg, om skapelsen av universet og de første minuttene, så dette er da et dypere blikk på alt som skjedde i starten, men ikke no særlig videre. Usikker på om den finnes på norsk.

 

Hva er Kosmos - av Øystein Elgarøy, en av Professorne på Insitututt for Teoretisk Astrofysikk på Universitetet i Oslo, Omhandler skapelsen og utviklingen av universet generelt, muligens den som best passer deg.

 

Flott! Hyggelig at du tar deg tid til dette - setter utrolig stor pris på det! Hvilket emne vil du si at solens siste del av levetiden dens vil være?

 

Har vært hos den lokale bokhandelen og sett litt rundt. The Big Bang såg ut til å handle litt mer om diskusjonene rundt The Big Bang og hvorvidt det faktisk er det som har skjedd.

 

Fant ikke The First Three Minutes men den er sikkert å finne på nettet. Har ingenting imot å lese på engelsk - tror nesten jeg faktisk foretrekker det.

 

Tror jeg lander på å kjøpe Hva er Kosmos. Som du sier tror jeg at denne passer meg best. Virket interessant og inkluderte de nyeste idéene for hva som hendte. Kommer til å sjekke ut mer etterhvert!

 

Takk for hjelpen, Morridini! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil anbefale deg å sjekke ut boken "En kort historie om nesten alt" av Bill bryson.
Det første kapittelet omhandler i all grunn universets opprinnelse. Her står det på en veldig enkelt forklart måte, men som alikevell utstyrer deg med mye kunnskap som du kan "leve" på wink.gif

Skal poste navnet på en god dokumentar og, men husker ikke navnet her og nå, så skal search'e litt og komme tilbake senere ^^




Suppekatten

Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Denne posten blir en smule nekro, men minner om at jeg fremdeles er ute etter gode bøker!

 

Har nylig sett ferdig Brian Cox'

og
. Utrolig gode filmer med gode skildringer, forklaringer og visualisering om solsystemet vårt. Har ikke sett mye annet av Carl Sagan enn det som finnes på YouTube, men støtter teorien om at Brian Cox er neste generasjonen av Sagan.

 

:new_woot:

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker serier og lignende må du se Into the Universe With Stephen Hawking. Letffatelig, visjonært og spektakulært. Har selv lest the Grand Design, men ikke stort mer enn dette, så jeg kan ikke hjelpe deg der. Kulturopplevelsen prioriteres liksom foran vitenskapen når jeg leser bøker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Cosmos (både tv-serien og boka) er mye av kilden til min interesse for temaet. Boka var kanskje litt i overkant komplisert for en ti-åring men jeg kom meg gjennom den. Hvis man skulle lest den idag så må man ta hensyn til at den er 30år gammel, og vi har revidert vår forståelse av universet en del i løpet av den tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...