Gå til innhold

Marsvin eller Ørkenrotte?


Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-197195

Kunne vært trivelig å ha en trofast venn den dag jeg studerer.

Jeg kan huske vi hadde ett marsvin, som døde av en medfødt sykdom når jeg var 8.

Nå har jeg ørkenrotter, som er veldig søte kjeledyr, og krever ikke så mye stell.

 

Ørkenrotter sover litt på dagen og litt på natten. De er aktive, altetende og krever lite stell ettersom de er ørkenskapninger og bruker vann og mat effektivt.

Da de er veldig søte, er de ikke særlig kosete. De er ekstremt raske, og kan rømme fra handa på 2 sek, som ender opp med at jeg prøver å fange de i noen timer mens de løper bak møbler.

 

Marsvin er jeg ikke sikker på med døgnrutinen, men de er planteetere, krever mer stell enn ørkenrotter. De elsker å sitte på fanget og slappe av, og er ikke særlig raske. De lever også mye lenger enn ørkenrotter, og kan være litt mer passende i mitt tilfelle, minus mer arbeid.

 

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marsvin blir lettere "tamme", fordi de har lettere for å binde seg til mennesker/skape relasjoner, i allefall slik jeg opplever det. Ørkenrotter bråker om natten, Marsvin er lettere å ha, som dagaktive kjæledyr, og mye, mye lettere å fange om de plutselig får lyst til å stikke av. Det er dessuten litt mer DYR å kose med, enn en liten ørkenrotte.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Marsvin er veldig "kosete" og liker å bli dullet mye med.

Den kunne bare sitte i armkroken og lage koselyder, eller henge på skuldra.

 

Vi hadde et når jeg var liten. Det ble veldig syk plutselig og sluttet å spise, når vi tok den til dyrlegen sa han at marsvinet hadde fått tarmslyng fordi noen hadde løftet den feil, og det kunne han ikke gjøre noe med, annet enn å ta livet av den før den pintes til døde av matmangel.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...