Gå til innhold

Hjelp til ny gaming laptop. 10-12k kr


Anbefalte innlegg

Er sugen på en gaming laptop, til rundt 10 000-12 000kr. Har sett litt på disse to:

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=149448&__redir=1 (HP Envy 17-1085eo)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602030 (ASUS G73JH-TY171V)

 

Disse koster det samme, men ASUS'n har i5 og Radeon HD5870 mot HP'en sin i7 og HD5850.

Mitt spørsmål er da, burde jeg gå for kraftigere skjermkort og litt svakere CPU, eller raskere CPU og svakere skjermkort?

 

Hvis noen har gode forslag til andre laptoper i denne prisklassen, kom med dem ;)

 

Mine kriterier er:

17" skjerm

i5/i7

5870/5850 eller tilsvarende på Nvidia sin side.

 

Det med Full-HD og 3D skjerm trenger jeg ikke, men LED bra.

 

Bjox.

Endret av Bjox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For spilling, Asus G73. Core i7 er overkill, med mindre du har spesifikke programmer med flerkjerne-støtte du gjerne vil ha full effekt av. HD 5870 er et merkbart bedre kort enn HD 5850, spesiellt hvis det sitter GDDR3 minne på HD 5850. Det står det ingenting om i spesifikasjonene, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

For spilling, Asus G73. Core i7 er overkill, med mindre du har spesifikke programmer med flerkjerne-støtte du gjerne vil ha full effekt av. HD 5870 er et merkbart bedre kort enn HD 5850, spesiellt hvis det sitter GDDR3 minne på HD 5850. Det står det ingenting om i spesifikasjonene, så vidt jeg kan se.

 

Jeg vet ikke selv hva slags minne det er, men takk for raskt svar. Er rimelig sikker på at jeg går for ASUS'en da. Har hørt mye bra om den :)

Lenke til kommentar

HP'en er en bedre allround-maskin, det skal sies. Større oppløsning på skjermen, mer minne, raskere harddisk, kraftigere prosessor ... men altså til spill er Asus'en bedre. HP'en er et bedre valg, på papiret, hvis du har andre, litt tunge oppgaver å gjøre enn spilling.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

HP'en er en bedre allround-maskin, det skal sies. Større oppløsning på skjermen, mer minne, raskere harddisk, kraftigere prosessor ... men altså til spill er Asus'en bedre. HP'en er et bedre valg, på papiret, hvis du har andre, litt tunge oppgaver å gjøre enn spilling.

HP'en er EGENTLIG ikke en raskere maskin i seg selv. Den kjører en i7 laptop versjon, som har langt lavere hastighet, men flere cores. Derfor vil maskinen være tregere, men kunne kjøre flere ting samtidig. Harddisken vil du ikke ha merkbar forskjell på med mindre du kjører tester, men skjermen er bedre på HP'en,

 

men alt i alt er Asusen er et enkelt valg.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at HP'en egner seg bedre til tunge oppgaver utenom spilling, som f.eks PhotoShop, videoredigering osv. Her vil både 4 kjerner, raskere harddisk og større oppløsning ha mye for seg.

 

Det er også et annet aspekt ved det å ha flere prosessorkjerner å rutte med; Hvis f.eks 1 eller 2 kjerner er fullt opptatt av å kjøre et spill f.eks, så har man fremdeles 2 eller 3 kjerner ledig til å ta seg av alt det andre som alltid kjører i bakgrunnen på en pc, eller rett og slett andre programmer eller oppgaver du kjører samtidig som du spiller. Mens en 1 eller 2-kjernet prosessor må forsøke å skvise inn alt dette andre på 1 eller 2 kjerner som allerede er opptatt med andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...