Gå til innhold

C#: Trenger man å være flink i matte for å lære C#?


Anbefalte innlegg

Hmm Jeg lurte på Hvor mye Matte fortståelse jeg må ha for å begynne med C#? pga jeg tenker å gå ferdig læretiden min, og så Fag skole i Porgrammering, el datasikkerhet, med programmering, og så studere spill Programmering eller Spill Design...men jeg hører at jeg må være flink i matte?

 

tenkete C# pga det de bruker på XNA for å lage xbox spill osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å starte å skrive noen enkle programmer trenger du nok ikke mye matte, for å gjøre noe spennende må du kunne telle til 10 og skjønne begreper som +-*/. Datasikkerhet trenger man ikke spesielt mye matte der heller. Kommer da litt ann hva slags datasikkerhet du tenker på, men uansett ikke spesielt mye matte. Spillprogrammering trenger man matte, masse matte. Særlig innenfor feltet linær algebra (matriser, vektorer).

 

EDIT: (dette under)

Det er såklart forskjell på spillprogrammering, 3d tranfomasjoner bruker man ofte vektor matematikk, mens i 2d er ting endel enklere og det holder lenge med litt addisjon, subtraksjon.

Endret av aC
Lenke til kommentar

Matematikk er nyttig, men ikke et krav. Du trenger ikke klare å radredusere en 4x4 matrise, eller finne determinanten hvis du har et bibliotek som gjør alle matriseoperasjoner for deg.

Samme gjelder vektorer egentlig... Du kan bruke vektorer som helt vanlige tall i de aller fleste sammenhenger.

 

Så matte er et pluss, men ikke noe krav. Det bare hjelper veldig å forstå det.

Lenke til kommentar

Har vel nesten null behov for matte i programmering, så fremt du ikke skal kode grafikk.

Det meste av matte som foregår i programmering må vel være: for(int i=0;i<TALL;i++)

 

Ellers må jeg innrømme at de siste 10 årene jeg har jobbet med helt vanlige winforms o.l. så har matte vært usedvanlig lite brukt.

Lenke til kommentar

Matematikk er nyttig, men ikke et krav. Du trenger ikke klare å radredusere en 4x4 matrise, eller finne determinanten hvis du har et bibliotek som gjør alle matriseoperasjoner for deg.

Samme gjelder vektorer egentlig... Du kan bruke vektorer som helt vanlige tall i de aller fleste sammenhenger.

 

Så matte er et pluss, men ikke noe krav. Det bare hjelper veldig å forstå det.

 

Hvis du skal gå Programmerings linjen hos NITH så er matte(R1) et krav for å komme inn 2. året. Matten(R1) kan du ta første året.

Lenke til kommentar

Matematikk er nyttig, men ikke et krav. Du trenger ikke klare å radredusere en 4x4 matrise, eller finne determinanten hvis du har et bibliotek som gjør alle matriseoperasjoner for deg.

Samme gjelder vektorer egentlig... Du kan bruke vektorer som helt vanlige tall i de aller fleste sammenhenger.

 

Så matte er et pluss, men ikke noe krav. Det bare hjelper veldig å forstå det.

 

Hvis du skal gå Programmerings linjen hos NITH så er matte(R1) et krav for å komme inn 2. året. Matten(R1) kan du ta første året.

Jeg går ingeniør på HiVE, og kravet var 3MX og 2FY for å komme inn. vet ikke hva det er i nye systemet dog.

Men om det er viktig for selve programmeringen er en annen sak. Stort sett kommer du ALDRI borti integrasjon eller engang derivering når du driver med programmering. Du implementerer løsninger som noen allerede har funnet ut for deg.

 

Matematikken er ikke det vanskelige i programmering, det er struktur og tankegang.

 

Struktur er alfa omega for om løsningen din er god eller ikke, og stort sett det eneste som ikke allerede er funnet ut av 100%. Det som er vanskelig er å finne en løsning som er effektiv og skalerbar. Matematikken er ofte nærmest klipp og lim, eller enkel algebra.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Matematikk er nyttig, men ikke et krav. Du trenger ikke klare å radredusere en 4x4 matrise, eller finne determinanten hvis du har et bibliotek som gjør alle matriseoperasjoner for deg.

Samme gjelder vektorer egentlig... Du kan bruke vektorer som helt vanlige tall i de aller fleste sammenhenger.

 

Så matte er et pluss, men ikke noe krav. Det bare hjelper veldig å forstå det.

 

Hvis du skal gå Programmerings linjen hos NITH så er matte(R1) et krav for å komme inn 2. året. Matten(R1) kan du ta første året.

Jeg går ingeniør på HiVE, og kravet var 3MX og 2FY for å komme inn. vet ikke hva det er i nye systemet dog.

Men om det er viktig for selve programmeringen er en annen sak. Stort sett kommer du ALDRI borti integrasjon eller engang derivering når du driver med programmering. Du implementerer løsninger som noen allerede har funnet ut for deg.

 

Matematikken er ikke det vanskelige i programmering, det er struktur og tankegang.

 

Struktur er alfa omega for om løsningen din er god eller ikke, og stort sett det eneste som ikke allerede er funnet ut av 100%. Det som er vanskelig er å finne en løsning som er effektiv og skalerbar. Matematikken er ofte nærmest klipp og lim, eller enkel algebra.

 

Helt enig i det, bare nevner det, at dersom du skal inn på programmeringslinjen til NITH må du ha R1.

Lenke til kommentar

Henger meg på det meste av det grusom sier. Programmering i seg selv trenger en ikke spesielt avansert matte til. Heller ikke grafikk da en finner cut/paste kode for det meste en trenger.

 

Imidlertid MÅ en ha mattematikk for mange tekniske applikasjoner. Dette er grunnen til at f.eks. Siv.Ing studiet i datateknikk ved NTNU er såpass realfagsbasert. For min del(som siv.ing og utvikler) er faktisk matte fremdeles det punktet føler jeg burde kunnet mere.

 

Dette er selvfølgelig svært avhengig av hva en jobber med, men jeg hadde slitt med de fleste oppgaver i min jobb uten en god forståelse for mattematikk. Jobber en med mange andre ting som web, typiske CRUD applikasjoner etc. er selvfølgelig ikke matte spesielt viktig.

 

For å gjøre et langt svar litt enklere :) Du er ikke avhengig av matte direkte for å bli en god programmerer, men den er veldig nyttig for å løse de problemene programmet ditt faktisk skal gjøre for brukerne. For min del innebærer dette betydelig mattematikk samt domenekunnskaper innenfor det jeg jobber med. Programmeringspråket er bare verktøyet jeg løser problemene med.

 

EDIT: Er du bare student grusom :!: Må si jeg er imponert over programmeringskunnskapene dine!

Endret av OleM80
Lenke til kommentar

WOW, hehe mye pratt her ser jeg ja :p jeg har 1 år igjen som lærling som ikt servicefagarbeider, mener jeg det heter, jeg kalle meg datamann haha, har bare 1 år vgs mate, hva det hva vet jeg ikke, og gikk ut 10klasse med 2 i matte, skjøner ikke selv hvordan jeg greide meg gjenom årene hmmm, sånn sommer kurs, førkurs, hvor finner man slik og kan jeg bare begynne på deT?

Lenke til kommentar

Trenger du å kunne noe særlig matte for å lære C#? Nei. Er det veldig nyttig til veldig mange formål (deriblant spillutvikling og datasikkerhet)? Ja absolutt.

Med ferdig fagbrev så skal man kunne begynne rett på forkurs evt. påbygging, ja. Jeg gjorde iallefall det, og kjenner andre også som tok den veien. Men hvis du kun har hatt ett år med matte på VGS bør du belage deg på en del arbeid siden det er mye som skal læres på kort tid. Men det går greit om man er motivert for det. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...