Gå til innhold

Kjøp av CS5/Lightroom i utlandet


Anbefalte innlegg

Om jeg kjøper CS5/Lightroom i et annet land enn Norge, vil jeg da få noen problemer med installasjon / registrering av programvaren? Det er jo en del penger å spare på å handle f.eks i Junaiten, men ønsker å få bekreftet at det faktisk går før jeg drar kredittkortet.... de er jo neppe mulig å returnere programvaren til butikken om den er åpnet og det ikke funker som tenkt.

 

Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke CS5, men både CS1 og CS4 (oppgradering) kjøpte jeg fra Amazon.com. Ingen problemer med aktivering.

 

Ser at det ikke er så ekstremt å spare på Lightroom 3 om du skal importere det normal vei til Norge, men på resten av Adobe sine produkter er det mye å spare - ofte er ikke prisen etter at man har betalt moms i Norge mer enn 60 % av prisen i Adobe sin nettbutikk.

 

Nå vet jeg ikke om du har sjekket - men det er få amerikanske nettbutikker som selger programvare til land utenom USA/Canada (om noen). Adobe "forbyr" f.eks Amazon.com å selge programvare til f.eks EMEA området. Dette for å kunne opprettholde den store prisforskjellen mellom ulike markeder.

 

Så om du ikke skal til USA selv, eller har noen som kan kjøpe for deg, så må du bruke en "adressetilbyder" i USA. Personlig så anbefaler jeg JetCarrier - har hatt god erfaring med disse. For programvare vil kostnaden være på en 240 eller 355 kr for frakt/tollbehandling med JetCarrier. Når du da faktisk kan klare å få fri frakt internt i USA - er dette en god løsning. Og så får du regning. Ulempen - tar litt lengre tid.

Lenke til kommentar

Takker for svar, klar over at de store ikke sender til Norge, så planen var å kjøpe selv, få det via jetcarrier e.l. eller åf noen bekjente der til å gjøre det for meg. Jeg er imidlertid ikke interessert i å ha et amputert program som ikke blir oppdatert eller som krever noe mikk for å virke som det skal.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takker for svar, klar over at de store ikke sender til Norge, så planen var å kjøpe selv, få det via jetcarrier e.l. eller åf noen bekjente der til å gjøre det for meg. Jeg er imidlertid ikke interessert i å ha et amputert program som ikke blir oppdatert eller som krever noe mikk for å virke som det skal.

 

Det finnes omveier, om du nå skulle ha noen slike.

Joda, CS5 og Lightroom 3 er vesentlig billigere på det amerikanske markedet. Jeg gjorde slik: har en gammel barndomsvenn i Minneapolis.

Opprettet en Amazonkonto i hans navn i Minneapolis, betalte med norsk kort (!!!), fra Minneapolis ble programmene sendt til en bekjent av meg i Strømstad, dermed er norsk fortolling ute av verden. Så var det bare å hente i Strømstad. Samme framgangsmåten med fotoutstyr, forøvrig.

Vel, det er nå min løsning. Absolutt ingen problemer med oppgraderinger.

Alle pakkene påføres "Gift". :))

Evt fortolling er vesentlig enklere i EU- området.

Lenke til kommentar

Er egentlig fortolling i EU enklere enn i Norge. Reglene er nesten identiske, jeg vet i alle fall at i Tyskland er det momsfritt utenfra EU under ca 25 Euro. Giftwrapping er heller ikke der lov fra kommersielle aktører for å spare VAT innen EU. Og de driver med stikkprøvekontroll akkurat som i Norge. "Gift" fra private til private har også i EU beløpsgrenser.

 

At JetCarrier også er aktive i det svenske og danske markedet når det gjelder import fra USA forteller at reglene er omtrent like.

 

I tillegg krever jo din løsning at man kjenner noen i USA og kjenner noen i Sverige, samt at avstanden til Sverige er akseptabel. Det er kun fra privatpersoner til privatpersoner "giftwrapping" garantert fungere. Men den pakka hadde trolig gått glatt igjennom også i Norge, selv om grensa er 1 000 kr her til lands. Jeg har i alle fall fått gaver fra USA med verdi på langt over 1 000 kr som har gått rett igjennom.

 

Fra meg koster det faktisk en 800 - 1 000 kr i utgifter for å komme meg til Sverige. JetCarrier fikses alt dette for meg, jeg får adresse i USA, de ordner frakten og de ordner all avgiftsbehandling. For mange varer gir det faktisk lavere frakt enn nettbutikkene selv tar til Europa.

 

Så det enkle er ofte det beste.

 

Og så kan man kjøpe Lightroom på nettet (Adobe Store) uten å betalte mva i det hele tatt. Velg bare nedlastbar versjon. Adobe Store i Europa er lokalisert til Irland så vidt jeg vet, og det er ikke mva på nedlasta programvare for privatpersoner. Prisen blir da ca 2 300 kr. Klarer man å bruke den amerikanske nettbutikken til Adobe - skal faktisk gå det også, så er prisen under 1 800 kr.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøpe det i student/elev-versjon? Hvis du ikke selv er elev, har du kanskje en bror eller søster som er det? En som kan verifisere det med et bekreftet brev fra utdanningsinstitusjonen? Funket som bare juling for min del. Fullversjon av CS5 på to maskiner for under 1600 kroner.

 

Sjekk denne tråden

 

eitp

 

Vel,jeg fikk prisen til og bli ca 2600.-,kan hende jeg finner feil utgave,har du mer informasjon "produktnummer".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...