Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alltid trøtt, sliten og lei.


Gjest sliten

Anbefalte innlegg

De siste månedene sånn ca har jeg alltid vært trøtt og sliten.

Jeg sover 7-9 timer hver natt, dette skal være nok søvn, så det er nok ikke det som er problemet.

Tidligere hadde jeg en ganske hektisk hverdag, var oftest bare hjemme for å sove, og trivdes godt med det, jeg tar det litt roligere nå for tiden.

Jeg ble langt ifra så sliten som det jeg er nå.

 

At jeg er trøtt og sliten gjør i tillegg til at jeg langt ifra yter det jeg burde på jobb, jeg har en IT-jobb som krever at jeg er oppegående og "på", jeg er for tiden akkurat det motsatte. Jeg er veldig umotivert på jobb, og dette merkes.

Jeg har altså totalt mistet gløden på jobb.

Alt, både på jobb og privat har blitt ett stort ork.

 

Jeg har egentlig mest lyst til å sykemelde meg og legge meg å sove uten å slippe å tenke på å dra seg opp på jobb hver dag...

 

what to do?

jeg hater å ha det slik...

 

Mvh gutt 25

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker på er kosten din. Spiser du bra? Eller er det helst fast food og enkle løysninger? Får du i deg rikelig med vitaminer og mineraler?

 

Jeg hadde samme problem som deg.

 

Noe som hjalp meg var Q10, og Kostpluss+ (vitamin og mineral osv). Q10 er noe som minker og minker jo eldre vi blir, så den er nokså bra å ta.

Lenke til kommentar

AvidGamer: spiser så godt som aldri junkfood, drikker kanskje en halvliter brus pr uke.

tar vitamintilskudd da jeg vet kostholdet mitt ikke er helt på topp, selv om jeg kanskje spiser Jeg relativt sunt, så er det gjerne ikke ekstremt variert, går mye i pasta, grove brødskiver og knekkebrød.

Får i meg 100% av dagsbehovet av Vitamin A, D3 E, C, B6, B12 Niacin, Biotin, og Folsyre.

Kanskje jeg burde satse på Q10 og Kostpluss+ i tillegg, det er uansett verdt ett forsøk.

 

noob11: Lege har jeg veldig lite lyst til å gå til, om jeg blir sykemeldt vil dette gå hardt ut over min mentale helse, takler egentlig ikke å sitte på rompa hjemme å ikke gjøre noe...

Jeg er heller ikke noe fan av å dra til legen generellt.

 

Jeg glemte forresten å si at jeg aldri ble irritert eller sur før, alltid blid.

Nå er det motsatt, selv om jeg prøver å i hvert fall virke nøytral.

Lenke til kommentar

Som noob11 sa kan det kanskje være jernmangel? Er du mye svimmel?

Svimmel er vel å ta i, men er kanskje litt mer ør enn jeg har vært.

Føler ikke at noe funker slik det skal for tiden...

Lenke til kommentar

Trener du noe? En raskt spaser tur kan være nok per dag.

Går en halvtime hver dag, har prøvd med både lengre fjell-turer og styrketrening, det ender med at jeg sovner på sofa`n når jeg kommer hjem, våkner sånn ca ved legge tid, legger meg i sengen og sover til neste morgen...

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det før man får noe effekt?

Jeg har vel trent annenhver dag i ett par-tre uker uten at det har hatt noe positiv effekt.

Og, hva tror dere hva gir mest effekt, styrke, utholdenhet eller en blanding?

 

Jeg skal forresten handle jerntabletter også(i tilegg til Q10 og Kostpluss) tenkte jeg,

Lenke til kommentar

Ikke gå amokk med vitaminer. Kostpluss+ innholder masse av det du nevnte at du allerede tar. Sjekk innholdet for å ikke ta 2x samme greiene. For mye vitamier blir sløs, du pisser det bare ut igjen.

 

Ang trening så bør det ikke gå lang tid. Om du ikke kjenner noe effekt bør du kanskje trappe opp intensiteten. F.eks, gå lenger, og velg mer variert terreng. Kan også kjøpe slike ankel vekter du fester på leggene mens du går tur.

Lenke til kommentar

At jeg pisser det ut bekymrer meg ikke nevneverdig.

Men, jeg skal se litt hva ting inneholder :)

 

Ang. trening, får kanskje stikke innom trenings-studioet i morgen, regner med at styrketrening gjør samme nytten som en tur i fjellet, men jeg liker best styrketrening...

Eller gjør det samme nytten?

Lenke til kommentar

Jeg vil si at styrketrening er bedre, gir deg ikke den samme frisk luft følelsen, men tar mye mer i kroppen og er mye bedre for å trene hele kroppen. Pluss at det gir deg en kjempedigg mestringsfølelse og får folk flest til å bli mer opplagt.

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Må nesten bare spørre om en ting til her.

Jeg var ganske aktiv på søndag, var ute mesteparten av dagen og var passe sliten når jeg kom hjem. er faktisk støl enda :)

 

Men, hva skjer når jeg kommer hjem?

Joda, da skal jeg plutselig ikke få sove, sliten, men søvnen uteblir til langt utpå natta, hvorfor?

Tror jeg sov 4 timer i natt...

 

:wallbash:

 

 

I morgen er det en del fysisk aktivitet igjen :)

Lenke til kommentar

Har du en fast rytme på søvnen din? Jeg merker at å snu rytmen i helga kan ødelegge for en uke framover.

 

Det kan også være en tilfeldighet? Alle har dager vi sliter med å sovne. Jeg har ofte det hvis det er noe som irriterer meg, gjør meg nervøs og urolig. Eller hvis jeg har drevet med noe som har satt i gang hjernen før jeg la meg, f.eks matematikk.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Ah! Ligner på noe jeg har hatt litt av :p

Få øyene dine sjekket, du kan ha sittet med dårlig skjermer(merket stikk i øyene en periode da jeg hadde tørre øyne PGA dårlig skjerm).

Ete litt mer brokkoli, dog det høres ikke helt ut som du kan ha jernmangel.

Har du stive skuldre, du kan i verstefall være en i en periode.

Jeg sitter hovedsakelig på 3 stk Dell UltraSharp 2408WFP, skal være helt greie skjermer det.

Har store planer om å bytte de ut i noen bedre LED skjermer snart.

 

Brokkoli? foretrekker heller piller, brokkoli er ikke akkurat livretten min. Er vel bare å kjøpe jerntabletter på appoteket, uten resept og slikt?

 

Stive skuldre? nope, aldri vært plaget med noe stivhet av noe slag :)

 

Sebbe: fast søvnrytme har jeg prøvd, men mtp. hvordan hverdagen min oftest utarter seg, så funker dette dårlig, er gjerne ikke hjemme før 2300 2-3 ganger i uka. Men, jeg burde absolutt bli bedre på å komme meg i seng til litt mer fast tid ellers.

Men, leste litt om jern.

Te og kaffe kan også redusere opptaket av jern fra tarmen, og bør helst drikkes utenom måltider og ikke samtidig med jerntilskudd. - drikker masse kaffe på jobb, det ser ut til at det hovedsakelig er da jeg får i meg jern.

Hvis du drikker melk eller tar legemidler som hemmer opptaket av jern, bør jernpreparater tas minst 2-3 timer før eller etterpå - drikker alltid melk til maten, gjerne før også.

Personer med lavt kaloriinntak som for eksempel små barn, eldre, personer som slanker seg og vegetarianere. - jeg prøver å gå ned i vekt og kjøtt er ikke akkurat liv-retten min det heller.

Jeg ser også at jeg har de fleste symtpomene på jernmangel.

 

Tror jern er veien å gå fremover :)

Lenke til kommentar

Høres ut som depresjon spør du meg. Er forsåvidt ingen ekspert, men er AKKURAT sånn det startet med meg. Smarteste jeg gjorde var å komme meg til legen, som skjønte fort hva som foregikk. Det å få noen å prate med har vært utrolig viktig for meg.

 

Men igjen. Diverse mangler på vitaminer kan jo og være en god grunn.

 

Håper du føler deg bedre snart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...