Gå til innhold

2 år gammel Komplett PC med ekstremt støyende vifte


Alexnorge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se til at du har et ryddig bygg.

Kjøp en pakke med strips for å bunte sammen kabler der det er mulig.

 

Fjerne støv og annet skitt fra vifter og kabinett.

Kjøp en flaske eller to med komrimert luft for denne jobben.

PS: Ikke bruk støvsugeren for å fjerne støv fra en PC.

 

Kontroller hvor du har plassert PCen.

En PC bør ha minst 30cm klarning på alle kanter for å få skikkelig luftsirkulasjon.

 

 

Bytte vifter..

Dette er den dyreste, men også den mest effektive måten å redusere viftestøy fra.

Kan nevne merkene; Arctic Cooling, Nexus, Noctua og Zalman som produserer støysvake løsninger.

 

Og til slutt- Nettsiden under inneholder videosnutter som blandt annet forklarer deg hvordan du skal finne støysynderen og hvordan man bytter vifter/kjøling.

http://www.quietpc.com/no-no-eur/media

Lenke til kommentar

Takk for godt svar. Jeg er villig til å bruke noen kroner på nytt ustyr om jeg kan få dyret til å bli stille.. helt vilt det her. Trenger dog løsninger som en novice kan klare sjøl. Skal se gjennom videoene mens jeg er på jobb i morgen.

 

Når jeg holder hånden eller øret for "utgangene" til de tre viftene jeg kan se kommer det lite/ingen luft ut. Er det meningen at man skal kunne kjenne luften pushes ut av kabinettet?. Virker nesten helt dødt her..

 

Etter at jeg kom hjem har jeg også sjekket opp litt mer rundt lydene. Jeg har tre vifter med utganger som jeg kan se. En på toppen(midt på), en på siden(litt bak ganske høyt oppe) og en bak. Alle går så det griner, men det er den bak som hviner(90% sikker på dette). Under viften på siden er det noen riller og der kommer det relativt kald luft ut i små mengder. På frontpanelet er det et Fan speed(speedometer). Den står konstant på 100%.

 

Her er specs på pc'en kjøpt via komplett 5/2008:

 

306652 Komplett AMD Athlon64 X2

100425 Strømkabel PC m/Jord 2m rett plugg

319849 Apevia X-Cruiser, Sølv med Vindu, 2x80mm Blå LED-Vifter (Uten Strømforsyning)

340676 Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

342648 Asus M3A, AMD 770, Socket-AM2+, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

331906 AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

345334 PowerColor Radeon HD 3650 512MB DDR2, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP/HDMI, 128bit

337088 Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM

337088 Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM

344154 USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)

343260 Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black OEM

343260 Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black OEM

327241 Creative SB Surround 5.1, 24-bit, AUX Audio in, SPDIF out

 

308653 Garanti 3 år - Sende inn PC sendes av kunde til Komplett.no

 

Har utover dette oppgradert med 2GB ram til og kjører på Windows 7 Enterprise 64bit

Lenke til kommentar

Her har du en liste over produkter du kan ta en titt på:

 

3stk- Arctic Cooling Arctic F8 PWM

1stk- Arctic Cooling Arctic F12 PWM

1stk- Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev.2

1stk- Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 eller AC Accelero S2

1stk- Arctic Cooling Turbo Module (valgfritt, men anbefales)

1stk- Arctic Silver ArctiClean 1 & 2

^^ ^^

Alt listet opp her får en prislapp på rundt regnet 1000 kroner. Du vil til gjengjeld få byttet ut både kabinettvifter, Prosessorkjøleren og kjøleren på ditt skjermkort med mer støysvake løsninger. Du vil med dette sansynligvis også få bedre kjøleegenskaper. Denne løsningen (Kabinett og Prosessorkjøler) blir også automatisk styrt av systemet. Det vil si at din PC automatisk øker eller reduserer hastigheten på viftene alt etter temperatur.

PS: Ønsker du ikke å seriekoble viftene, har du følgende løsning fra samme produsent:

--

3stk- Arctic Cooling Arctic F8 TC

1stk- Arctic Cooling Arctic F12 TC

1stk- Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2

1stk- Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 eller AC Accelero S2

1stk- Arctic Cooling Turbo Module (valgfritt, men anbefales)

1stk- Arctic Silver ArctiClean 1 & 2

--

Disse produktene vil koste deg rundt regnet samme pris som produktene først listet opp.

Produtkene føres blandt annet av butikkene:

Amentio - Dustin Home - NetShop og QuietPC

 

 

¤¤¤¤¤

 

3stk- Nexus 80mm Real Silent Case Fan

1stk- Nexus 120mm Real Silent case fan

1stk- Nexus VCT-9000

1stk- Nexus DoubleTwin

1stk- Arctic Silver ArctiClean 1 & 2

^^ ^^

Disse produktene fra Nexus koster som produktene fra Arcitc Cooling rundt regnet 1000 kroner.

Du får her kabinettvifter, Prosessorkjøler og redusering av vibrasjonsstøy fra Harddiskene.

Nexsus føres blandt annet av:

Abbo - Komplett og Mamoz

 

¤¤¤¤¤

 

Kunne også listet opp produkter fra Noctua og Zalman, men valgte i denne omgang å ikke gjøre dette grunnet pris. En Noctua kabinettvifte er omtrent dobbel så dyr som en kabinettvifte fra Nexus. Prisen kan i mange måter forsvares, de har god service og deres produkter får tilnærmest top-score på tester utført, spesielt gjelder dette på lavt støynivå. Jeg ser dog bare ikke hensikt med å kjøpe så dyre komponenter på en så pass eldrende PC.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar igjen,

 

endte opp med å ta kontakt med komplett (der jeg hadde kjøpt pc'en) og fikk tilstendt en ny vifte fra dem gratis... very nice! Hadde en 90mm (tror jeg??) og fikk tilsendt en 120mm (tror jeg??). Det gjorde susen - eller - det fjernet susen. I tillegg støvsugde jeg litt i filtrene, buntet opp en del løse ledninger og nå står den ikke på 100% lenger og temperaturene har sunket :) !!

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...