Gå til innhold

Hjelp til å velge SSD mellom 1000-1600 kroner i dag :)


Anbefalte innlegg

Jeg vet ganske lite om SSD, og synes det er utrolig mange tall og spesifikasjoner å sette seg inn i.. Nå skal jeg kjøpe en støvsuger(av alle ting) på komplett.no, og er klar til å trykke på bestill-knappen. Jeg tenkte det kunne vert gøy å slenge med en SSD-harddisk, men orker ikke å lese meg frem til hvilken som er "best", og derfor trenger jeg litt hjelp av dere :p

 

Disken skal først brukes som OS-disk i en stasjonær PC. Her skal jeg kjøre windows7, visual studio 2010 og starcraft2. (etter hvert tenker jeg å flytte den over til den bærbare, men først når jeg er lei av starcraft2. her blir det ssd + gammel harddisk i cd-rom-slot)

 

Pris mellom 1000 og 1600 nok.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ble det en Corsair Force 80 GB :) Komplett var tomme for 60 GB-versjonen, og 40 var kanskje litt lite.

 

Hvorfor er egentlig Intel X25 trekt frem så ofte? Såvidt jeg har sett har den lavere skrivehastighet enn f.eks. Corsair F80 (?) Hvilken er "best" av Corsair F80 og Intel X25-M G2 80?

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med SSD :thumbup:

 

Du må ikke se deg blind på sekvensiell lese/skrivehastighet. Når det kommer til SSD så er det langt viktigere med rask henting av små filer og her har Intel vært veldig gode i 2 år nå. Siste 6-7 mnd så har det kommet disker kom ligger på samme nivå, som bl.a Crucial C300 og en rekke disker med Sandforce kontroller (Corsair Force, Ocz Vertex 2 osv)

Lenke til kommentar

Gratulerer med SSD :thumbup:

 

Du må ikke se deg blind på sekvensiell lese/skrivehastighet. Når det kommer til SSD så er det langt viktigere med rask henting av små filer og her har Intel vært veldig gode i 2 år nå. Siste 6-7 mnd så har det kommet disker kom ligger på samme nivå, som bl.a Crucial C300 og en rekke disker med Sandforce kontroller (Corsair Force, Ocz Vertex 2 osv)

 

 

Hei

ikkje for å stjele tråden men lurte på kva tall du skal sjå på for å finne ut om disken er bra eller ikke?

er lese/skrive hastigheta ubetydlig?

Lenke til kommentar

Ubetydelig vil sekvensiell skriv/les aldri bli. Det er summen av det og les/skriv av små filer som gir en total ytelse på SSDen.

 

Du må leste tester og benchmark av diskene på nettet for å få en god oversikt på dette. Ofte så skriver produsentene på les/skriv og et IOPS tall som ser flott ut men det er først når diskene får kjørt seg litt at man får den riktige ytelsen.

 

F.eks.

 

En populær HDD. Samsung Spinpoint F1 1TB. Den har ifg Samsung en hastighet på 175 MB/s på sekvensiel les/skriv. Under så har jeg testet den i AS SSD.

 

 

Her ser du at hastigheten på sekvensiell les/skriv ligger på mellom 100-110 MB/s.

Lengre ned så ser du at når disken prøver å lese/skrive små filer (4K-64Thrd) så klarer den ikke det veldig godt. 64 Thrd betyr at det venter 64 les/skriv forespørsler i kø på å bli gjort på disken og det er det som gjør at pcen føles så raskt og responsivt med en SSD

 

Her er forrige generasjon OCZ Vertex. Hvis du tar en titt på tallene her så har den langt raskere lesing av små filer.

 

 

I den nyeste generasjon Vertex, OCZ Vertex 2 så ser du at resultatene har blitt ennå bedre.

 

 

 

Når du skal kjøpe SSD så lønner det seg å søke etter tester enten gjort med AS SSD eller CrystalDiskMark 3.0 TP for å gi deg en pekepin på hvor god disken er.

Endret av BAT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...