Gå til innhold

Vurderer nytt allround objektiv til Asiatur.


Anbefalte innlegg

Kjøpte for ca. 1 år siden et Nikon D5000 hus med kitobjektiv (18-55mm?). Har aldri vært helt fornøyd med objektivet, synst ofte fargene blir litt "blasse", og litt uklare.

 

Nå som jeg snart starter på en lengre rundreise i Asia vurderer jeg et nytt innkjøp, rett og slett fordi jeg nesten er "redd" for å komme hjem med blasse/fargeløse bilder viss jeg bruker kitobjektivet. Motiver vil være alt fra landskap til portrett.

 

Ser for meg tre muligheter:

1 - Er det rett og slett jeg som er en ubrukelig fotograf, burde trene mer og fortsette med kitobjektivet?

 

2 - Kjøpe et polariseringsfilter, spriter ikke dette opp fargene litt, men blir vel feil å fotografere med det hele tiden?

 

3 - Innkjøp av nytt allround objektiv, ser da spesielt på Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR.

 

Hva tror dere? Tenker mest på nytt objektiv, da gjerne med polariseringsfilter. Vil jeg merke noe markant forskjell i bildekvalitet, eller blir det totalt unødvendig til mitt formål?

Endret av Enya
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blasse farger kan vel også være innstillinger i kameraet el senere i etterbehandlingen. Bruker du jpeg filer eller RAW (.nef-filer)?

Jeg tipper du har mest å hente i etterbehandlingen.

Bruk RAW-filer og dra i spakene i NIKON ViewNX (v 1.5.2) og se om du får bedre resultat. Se f.eks på

.

Et polariseringsfilter vil uansett kun sprite opp en del av bildet.

Lenke til kommentar

Har tatt de seneste bildene mine både i RAW og jpeg. Har prøvd meg litt på redigering, og det retter jo opp en del, men skal det virkelig være slik at jeg skal etterbehandle nesten alle bildene jeg tar? :dontgetit:

 

Samtidig vet jeg at polariseringsfilter bare fjerner refleksjoner, og legger en ekstra touch på himmel/(gress).

 

Har lest litt rundt på nettet, og de optiske ytelsene til kitobjektivet og 16-85mm er omtrent lik, stemmer det? I så fall, de ekstra millimeterene i vidvinkel og tele, kan det forsvare et slikt kjøp? (merker at oppgraderingsspøkelse har tatt meg :blush: )

 

Hører med til historien at jeg har tilbud om halvt år gammelt 16-85mm med solblender og polariseringsfilter til 3k, burde jeg slå til?

 

Blir bare rot dette her, noen som kan sette meg på riktig spor :)

Endret av Enya
Lenke til kommentar

ville foreslått Nikon 18-200mm på tur. Det er et meget godt objektiv så lenge en bruker det litt nedblendet.

 

Men hovedregelen når man ikke er fornøyd med bildene er ofte ikke utstyret, men brukeren og hva du gjør med bildene.

Bedre utstyr vil gi deg bedre muligheter men ikke nødvendigvis bedre bilder. Kommer jo an på hva en definerer som bedre bilder også da.

 

Med speilrefleks må en gjerne ta høyde for at alle bildene skal etterbehandles. Det er vesentlig forskjell fra kompaktkamera som legger opp til mere ferdige bilder rett fra kamera. Hvis jeg skal tørre å foreslå noe ville jeg skrudd opp litt på skarphet og farger i kameraet. Jeg ville gjort slik at kameraet tok både jpg og rawbilder. Da vil du kunne sammenligne "ferdige" jpg bilder med rawfilene dine. Her vil du mest sannsynlig se at raw-filene er blassere, slappere farger og ikke så skarpe. Raw filer gir mere rom for behandling mens jpgfiler er mere ferdige.

Lenke til kommentar
Har tatt de seneste bildene mine både i RAW og jpeg. Har prøvd meg litt på redigering, og det retter jo opp en del, men skal det virkelig være slik at jeg skal etterbehandle nesten alle bildene jeg tar?

Jeg tar nesten alt i RAW og "fremkaller" kanskje bare 5 - 10% av dem.

Resten ligger på Hardisk klar til redigering om de skal brukes (eller jeg får et kikk).

Lenke til kommentar

Det er en god idé å ta alle bildene i jpeg+raw, som du har gjort i det siste. Siden du ønsker mer punsj i fargene/bildene, så lurer jeg på om du har forsøkt å stille på fargemetning, kontrast og oppskarping i kameraet? Disse innstillingene påvirker kun jpeg-filene, og siden du allikevel tar vare på raw-filene så gjør det ikke noe om jpeg-filene blir litt overprossesert i kamera, da kan du fikse på dem med utgangspunkt i rawfila.

 

Ellers vil jeg anbefale at du sjekker ut et Sigma 30mm f/1.4 eller Nikon 35mm f/1.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...