Gå til innhold

Lærling & reise på språktur.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en tømrer-lærling og har gått 1 år på skole. Jeg droppet ut etter første året og begynnte rett i jobb. Jeg har nå tatt andre året mens jeg er lærling, så all skole er ferdig.

 

Det jeg lurer på er - sommeren 2011 har jeg tenkt å reise på språk & kultur reise til Kina og bo der i ca 3 måneder. Jeg skal reise rundt felles-ferien.

Jeg vet jeg har rett på 5 måneder ferie - er det sånn jeg kan jobbe inn en del timer og få dette gjort?

Er det noen regel for at lærlinger eller folk generelt kan ta sånne "pauser"?

Eller er det sånn at jeg er nødt til å gå 2 år til som lærling før jeg kan tenke på noe annet?

Det blir vel som å sette læretida på pause og fortsette 3 måneder etter? eller?

 

Har helst lyst på svar hvor du har kilde med. Takk på forhånd.

 

Kent.M

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Rett til 5 måneders ferie -- antar du mener uker?

 

Tre løsninger, prioritert rekkefølge:

(i) få (ubetalt) permisjon fra arbeidsgiver. Dette er ikke noe du har rett på, men arbeidsgiver kan velge å gå med på det

(ii) utsett prosjektet til du har fått fagbrev

(iii) si opp stillingen, sats på å få noe nytt når du kommer tilbake. Hvor lett det for deg er å få noe når du kommer tilbake (eller hvordan lærlingeordningen lar seg tilpasse) aner jeg ikke.

 

Jeg ville naturlig nok satset på første alternativ. Skal mye til for at du rekker å jobbe inn så mye overtid på under et år.

 

For øvrig er Kina et artig land å reise i, og du gjør lurt i å ta deg god tid! Styr unna saktegående tog uten air condition. :)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...