Gå til innhold

Tips til kjøp av nytt anlegg


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurte på om noen kan gi meg noen tips til hva slags anlegg jeg skal velge. Når det gjelder lyd er jeg som en pensjonist som skal kjøpe seg PC for første gang :whistle: Med andre ord, jeg har ikke peiling på lyd i det hele tatt.

 

Men nå er det sånn at jeg tenkte å bytte ut mitt gamle anlegg. Det jeg har nå er en gammel Denon forsterker med 2 x Cerwin Vega 10 tommere. Men det er som sagt gammelt og tar opp ganske mye plass. Så det hadde vært greit med et mindre anlegg denne gangen. Noe ala minianlegg eller hjemmekino. Har en 42" Samsung flatskjerm og Samsung blu-ray spiller, så noe fra Samsung hadde kanskje vært noe.

 

Vet ikke om det har noe å si, men det skal brukes til det meste egentlig. TV, Blu-Ray, Xbox 360 osv. Jeg nevnte hjemmekino, men sourround med hundre og ørten høyttalere er ikke så fristende. Tenkte å legge meg på rundt 6-7 tusen. Får jeg noe bra for det? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, her var det ikke mange svar ;)

 

Har nå brukt de siste dagene til å se litt på div pakker og tilbud, men er veldig usikker på om jeg bør gå for en eller annen pakkeløsning eller om jeg rett og slett bare skal kjøpe en forsterker + CD-spiller og to solide høyttalere. Hvor bra er de ulike pakkeløsningene de har på feks Elkjøp, Komplett.no osv? Er det lett å kjøpe katta i sekken ved sånne løsninger?

 

Noen som kan anbefale en god forsterker og et par gode høyttalere for maks 7-8k til sammen? Hjemmekino har jeg egentlig gått bort ifra da jeg allerede har en Blu-Ray spiller jeg er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Sånne all-in-one pakkeløsninger er ofte et dårlig alternativ. Men Jamo S606 + Onkyo 608 er en fin kombinasjon som fungerer både bra til film og musikk. Det blir 7000 uten frakt på komplett nå. Legger du til 1500 får du surroundpakken med samme fronthøyttalere.

Ellers har surround.no en del rimeligere pakkeløsninger som ikke er katta i sekken.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

De fronthøyttalerne så interessante ut må jeg si. Tror nesten jeg velger å gå for kun 2 høyttalere og en forsterker/receiver.

 

Men ser at den receiveren du nevnte er hjemmekino. Bør jeg gå for noe annet om jeg skal ha kun 2 fronthøyttalere eller spiller det liten rolle? Det kan jo selvfølgelig hende at jeg vil utvide litt senere.

 

Forresten..noen tips til hvilke kabler jeg bør gå for?

Lenke til kommentar

Du må nesten bestemme deg om du har tenkt å utvide etter hvert eller ikke. Skal du det ville jeg gått for surroundforsterker med en gang. Hvis ikke så kjøper du heller en stereoforsterker.

 

Etter min mening har kabler lite å si, spesielt på korte strekk. Men har du 2,5 mm^2 kabler så skal du være fornøyd. Biltema og Clas Ohlsson har begge kurante høyttalerkabler, i tillegg til de fleste nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Vil slenge meg på han over her

 

Jamo s606 hjemmekino anlegget med en onkyo reciever funker utrolig bra.

 

Onkyo recieveren funker utrolig bra på 2 høytalere, da du kan bruke utgangene for surround back til å gi mer juice til front settet ditt(Bi-amping). Det står hvordan dette skal gjøres i manualen til recieveren.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...