Gå til innhold

Aktivere 3G/Edge uten bruk av dataroaming. Android 2.1 Huawei U8230


LogouT

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har nylig kjøpt meg en Huawei U8230, som leveres med Android 2.1. Så langt fungerer alt greit, bortsett fra en ting. Jeg får ikke aktivert mobilt nettverk uten å aktivere dataroaming. Slik jeg har forstått det, er dette en funksjon som fort kan bli kostbar, spesielt siden jeg ikke har et abonnement med fastpris på datatrafikk (One Call Faktura). Når jeg går inn på Innstillinger -> Trådløst og nettverk -> Mobile nettverk får jeg opp NWN Internet under Navn på aksesspunkt, altså Network Norway, og Telenor 3G under nettoperatører.

 

Med andre ord ser alt ut til å stemme. Jeg har også muligheten til å "aktivere mobildata som alltid er på", men det ser ikke ut til å gjøre noen forskjell fra eller til. Så, som nevnt innledningsvis er jeg nødt til å aktivere dataroaming for å kunne bruke internett når jeg ikke har tilgang på trådløst nettverk. Uten å gjøre dette, får jeg ikke tilgang til verken 3G eller Edge.

 

Spørsmålet er: Finnes det en måte å gjøre dette på så jeg slipper å ha dataroamingen aktivert? Og hvis ikke, hvor kostbart blir det egentlig å ha dataroamingen aktivert?

Endret av LogouT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dataroaming må aktiveres når du har abonement hos firmaer som "roamer" i andres nett, dvs så lenge du ikke har Telenor eller Netcom så roamer din leverandør i deres nett. Så siden du har One Call/NWN, så roamer de hos Telenor. MAO, du må ha roaming på for å få tilgang til 3g/2g osv. Kostnadene kommer helt ann på abo ditt. Dersom du skal ha tilgang til datanettet, altså 2g/3g MÅ du ha denne funksjonen på så lenge du ikke har en av de to førstnevnte. Så lenge du skal surfe er det en fordel å benytte en datapakke, ellers blir det fort dyrt, uavhengig av om du roamer eller ikke (det har ikke noe å si for DEG, men måten leverandøren leverer tjenesten sin). Anbefaler deg å ta en prat med One Call eller hvem det er som er din leverandør, slik at de kan hjelpe deg med å finne en fornuftig datapakke til ditt abo. Ellers blir du nødt til å enten betale mye for å benytte datanettverk, eller ikke bruke 2g/3g i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Dataroaming må aktiveres når du har abonement hos firmaer som "roamer" i andres nett, dvs så lenge du ikke har Telenor eller Netcom så roamer din leverandør i deres nett.

Dette er feil. Roaming betyr at man bruker et annet nett enn ens eget hjemmenett. For å få lov å roame på en annen operatørs nett så må operatørene ha en roamingavtale.

 

Det som er feil her er:

dvs så lenge du ikke har Telenor eller Netcom så roamer din leverandør i deres nett.

Det er feil. Alle norske operatører med unntak av Telenor, Netcom og Network Norway er virtuelle operatører. Virtuelle operatører har intet med roaming å gjøre. Har du chess f. eks. så er det en virtuell operatør hos Netcom. Med andre ord er Netcom sitt nett ditt hjemmenett. Om du da får tilgang til andres nett (det får du da altså ikke i Norge i det tilfelle, bare i utlandet) så roamer du. Men så lenge du er på netcoms nett, så roamer du ikke, siden chess sitt hjemmenett er Netcom.

 

Når det gjelder trådstarter er situasjonen litt spesiell. Siden Network Norway har et ganske begrenset nett, så har de (som nå eneste i Norge) en roamingavtale med Telenor. Dermed kan folk som har Network Norway som hjemmenett, roame på Telenor sitt nett. One Call er en virtuell operatør på Network Norway sitt nett. Dermed er Network Norway sitt nett ditt hjemmenett, og du roamer på Telenor sitt nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...