Gå til innhold

Forslag til hjemmekino/musikkanlegg til rundt 3000?


Anbefalte innlegg

Er forsterkeren Onkyo TX-SR608B god? Tenkte evt å matche denne med en god sub (eksempelvis denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=435260 ) og senere gå til innkjøp av noen ålreite høytalere.. Jeg tenker meg å gå for noe jeg kan bygge litt på, men skal ikke koste skjorta.. Hvordan duger denne forsterkeren til ett rimeligere oppsett, hvis jeg går for en rimeligere løsning, en sammensatt, slik som f.eks dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590141

 

Jeg har noen hint

 

1. Det som du sier er en god sub, er ikke en god sub.

2. Ikke kjøp hjemmekino der man kjøper kaffi traktere og mikrobølg ovner.

 

www.hifiklubben.no

Greit nok.. men uansett, forsterkeren, duger? eller ville du ha gått for noe annet uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Ikke kjøp hjemmekino der man kjøper kaffi traktere og mikrobølg ovner.

Bullshit. Det handler mindre om hvor man handler ting og mye om hva man kjøper. Merkene som "klubben" har agenturet på er i så måte ikke noe bedre enn andre; og en Yamaha, Onkyo eller Pioneer reciever blir ikke noe dårligere av at butikken heter Elkjøp. Gjør man research selv er det lite i veien for å velge best pris. Det er dog dårlig kutyme, som enkelte gjør, å utnytte en spesialistsjappe først for lytteprøving osv. for så å handle et annet sted etterpå. Vil man ha personlig service og den obligatoriske dosen av hi-fi-placebo får man legge igjen pengene sine der også.

Lenke til kommentar

2. Ikke kjøp hjemmekino der man kjøper kaffi traktere og mikrobølg ovner.

Bullshit. Det handler mindre om hvor man handler ting og mye om hva man kjøper. Merkene som "klubben" har agenturet på er i så måte ikke noe bedre enn andre; og en Yamaha, Onkyo eller Pioneer reciever blir ikke noe dårligere av at butikken heter Elkjøp. Gjør man research selv er det lite i veien for å velge best pris. Det er dog dårlig kutyme, som enkelte gjør, å utnytte en spesialistsjappe først for lytteprøving osv. for så å handle et annet sted etterpå. Vil man ha personlig service og den obligatoriske dosen av hi-fi-placebo får man legge igjen pengene sine der også.

 

Jo, takk. Da for mitt vedkommende som i disse tider ikke velger å bruke allverdens av penger på dette, holder det vel langt og lenge med en Onkyo TX-SR608 forsterker? :)Så jeg underveis og etterhvert kan kline til med høyttalere og sub'r av diverse, etter hva ørene og ikke minst lommeboken tillater?

Lenke til kommentar

2. Ikke kjøp hjemmekino der man kjøper kaffi traktere og mikrobølg ovner.

Bullshit. Det handler mindre om hvor man handler ting og mye om hva man kjøper. Merkene som "klubben" har agenturet på er i så måte ikke noe bedre enn andre; og en Yamaha, Onkyo eller Pioneer reciever blir ikke noe dårligere av at butikken heter Elkjøp. Gjør man research selv er det lite i veien for å velge best pris. Det er dog dårlig kutyme, som enkelte gjør, å utnytte en spesialistsjappe først for lytteprøving osv. for så å handle et annet sted etterpå. Vil man ha personlig service og den obligatoriske dosen av hi-fi-placebo får man legge igjen pengene sine der også.

 

Jaja, det er klart. kjente merker som Yamaha og pioneer er jo like bra uannsett hvor du kjøper det. men når det gjelder slike ferdige pakker til 3000kr med "Hele 1000W og dubble bass" så må jeg bare si: vik unna!

Lenke til kommentar

Greit nok.. men uansett, forsterkeren, duger? eller ville du ha gått for noe annet uansett?

http://hometheatermag.com/receivers/onkyo_tx-sr608_av_receiver/

 

Til 3 kilopenger er det. IMHO, et kjempekjøp og et godt utgangspunkt for en budsjetthjemmekino. Det eneste måtte være om du har tenkt å bli bitt av effektbasillen og bruke store/tungdrevne høyttalere etter hvert: Da kunne det kanskje være på sin plass med en modell som har pre-outs.

Lenke til kommentar

Greit nok.. men uansett, forsterkeren, duger? eller ville du ha gått for noe annet uansett?

http://hometheatermag.com/receivers/onkyo_tx-sr608_av_receiver/

 

Til 3 kilopenger er det. IMHO, et kjempekjøp og et godt utgangspunkt for en budsjetthjemmekino. Det eneste måtte være om du har tenkt å bli bitt av effektbasillen og bruke store/tungdrevne høyttalere etter hvert: Da kunne det kanskje være på sin plass med en modell som har pre-outs.

 

Pre-Outs?

Lenke til kommentar

Utganger som ruter forbi effektleddet i recieveren slik at du fortsatt kan bruke denne til prosessering og signalsvitsjing men samtidig koble på egne/kraftigere effektforsterkere eller bruke aktive høyttalere.

 

åja.. slik som høytalere med egen forsterker osv? (eller bass?) men sånt rent praksis, hva er galt med Onkyo forsterkeren ellers? jeg får vel kjørt mye bra på den? Hva koster en forsterker med pre-outs?

Lenke til kommentar

Utganger som ruter forbi effektleddet i recieveren slik at du fortsatt kan bruke denne til prosessering og signalsvitsjing men samtidig koble på egne/kraftigere effektforsterkere eller bruke aktive høyttalere.

 

åja.. slik som høytalere med egen forsterker osv? (eller bass?) men sånt rent praksis, hva er galt med Onkyo forsterkeren ellers? jeg får vel kjørt mye bra på den? Hva koster en forsterker med pre-outs?

 

det koster 1000000000kr

 

Utganger som ruter forbi effektleddet i recieveren slik at du fortsatt kan bruke denne til prosessering og signalsvitsjing men samtidig koble på egne/kraftigere effektforsterkere eller bruke aktive høyttalere.

 

åja.. slik som høytalere med egen forsterker osv? (eller bass?) men sånt rent praksis, hva er galt med Onkyo forsterkeren ellers? jeg får vel kjørt mye bra på den? Hva koster en forsterker med pre-outs?

 

det koster 1000000000kr

 

neida, men Onkyo forsterkeren skal være bra den. det eneste du trenger pre-outs til er hvis du vil ha en sub senere. om ikke den har egen sub utgang da..

Lenke til kommentar

Utganger som ruter forbi effektleddet i recieveren slik at du fortsatt kan bruke denne til prosessering og signalsvitsjing men samtidig koble på egne/kraftigere effektforsterkere eller bruke aktive høyttalere.

 

åja.. slik som høytalere med egen forsterker osv? (eller bass?) men sånt rent praksis, hva er galt med Onkyo forsterkeren ellers? jeg får vel kjørt mye bra på den? Hva koster en forsterker med pre-outs?

 

det koster 1000000000kr

 

Utganger som ruter forbi effektleddet i recieveren slik at du fortsatt kan bruke denne til prosessering og signalsvitsjing men samtidig koble på egne/kraftigere effektforsterkere eller bruke aktive høyttalere.

 

åja.. slik som høytalere med egen forsterker osv? (eller bass?) men sånt rent praksis, hva er galt med Onkyo forsterkeren ellers? jeg får vel kjørt mye bra på den? Hva koster en forsterker med pre-outs?

 

det koster 1000000000kr

 

neida, men Onkyo forsterkeren skal være bra den. det eneste du trenger pre-outs til er hvis du vil ha en sub senere. om ikke den har egen sub utgang da..

 

Mulig jeg tar feil, men i følge dette bildet, har jeg observert pre-out/sub kanaler

 

http://www.audio-net.com.ar/onkyotxsr608.htm

 

to lilla plugger

Endret av larhog
Lenke til kommentar

åja.. slik som høytalere med egen forsterker osv?

Ja, for eksempel. Eller bare for å bruke kraftigere forsterkere uten å bytte ut hele greia.

 

(eller bass?)

Forsåvidt. Men subwooferutgangen(e) er (med mindre vi snakker om sært utstyr) pre-out uansett siden subwoofere stort sett er aktive.

 

hva er galt med Onkyo forsterkeren ellers? jeg får vel kjørt mye bra på den?

Lite galt så vidt jeg kan se (uten å ha prøvd akkurat denne, men den har fått svært gode omtaler), og Onkyo er vel kjent for å ha mest kraft for pengene i "mellomklassen". Som du kan se av testen jeg lenket over gir den solide 82.3 "ekte" watt i 5 kanaler. Dog mye mindre med 7, så der ser det ut som om den går over i et redusert modus for å hindre overbelastning. Ikke at det betyr så mye, langt dyrere recievere enn denne sliter med å gjøre det mye bedre, men skal du ha 7 tungdrevne høyttalere begynner det å bli lite kraft.

 

Hva koster en forsterker med pre-outs?

Ikke nødvendigvis mye mer, men nå er vel akkurat tiden for "modellbyttesalget" i mellomklassen over. Ett steg opp til TX-NR708 fra Onkyo eller NAD T747, for eksempel. Den billigste med pre-out av årets modeller er nok Yamaha RX-V667 (som virker som en fin maskin - skal teste en til uka), men den er nok samtidig hakket veikere enn TX-SR608 i utgangspunktet.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

åja.. slik som høytalere med egen forsterker osv?

Ja, for eksempel. Eller bare for å bruke kraftigere forsterkere uten å bytte ut hele greia.

 

(eller bass?)

Forsåvidt. Men subwooferutgangen(e) er (med mindre vi snakker om sært utstyr) pre-out uansett siden subwoofere stort sett er aktive.

 

hva er galt med Onkyo forsterkeren ellers? jeg får vel kjørt mye bra på den?

Lite galt så vidt jeg kan se (uten å ha prøvd akkurat denne, men den har fått svært gode omtaler), og Onkyo er vel kjent for å ha mest kraft for pengene i "mellomklassen". Som du kan se av testen jeg lenket over gir den solide 82.3 "ekte" watt i 5 kanaler. Dog mye mindre med 7, så der ser det ut som om den går over i et redusert modus for å hindre overbelastning. Ikke at det betyr så mye, langt dyrere recievere enn denne sliter med å gjøre det mye bedre, men skal du ha 7 tungdrevne høyttalere begynner det å bli lite kraft.

 

Hva koster en forsterker med pre-outs?

Ikke nødvendigvis mye mer, men nå er vel akkurat tiden for "modellbyttesalget" i mellomklassen over. Ett steg opp til TX-NR708 fra Onkyo eller NAD T747, for eksempel. Den billigste med pre-out av årets modeller er nok Yamaha RX-V667 (som virker som en fin maskin - skal teste en til uka), men den er nok samtidig hakket veikere enn TX-SR608 i utgangspunktet.

 

javell, takk for konkret og bra svar!

 

Til output'n så kommer jeg neppe til å kjøre 7 høyt belastende høytalere, heller 5(.1) men ikke høyt belastende. jeg starter med to front mest sannsynlig disse:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594354

så bygger jeg meg utover. men disse blir de "kraftigste", med mindre du har noen andre gode tips her også? Hva jeg er ute etter er noe som spiller bra, ikke nødvendigvis høyt, her har jeg mer fokus på riktig og renere lyd. (eller det skal bråke litt også) men til budsjett pris har eg ikke langt å forlange..

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å stjele tråden.. men:

 

Jeg tenker på å kjøpe Onkyo TX-SR608 også.

Det virker som en konge forsterker til en grei pris.

PS: hva er forskjell på Onkyo TX-SR608 og Onkyo TX-SR508?

 

 

Men har noen anbefalinger til høyttalere til den?

5 eller 2 høyttalere. Gjerne så billig som mulig, bare det blir god lyd. Er det mulig å få noe til 2-3k? Eller må man over det for å få noe verd å koble til en slik forsterker?

Lenke til kommentar

5 eller 2 høyttalere. Gjerne så billig som mulig, bare det blir god lyd. Er det mulig å få noe til 2-3k? Eller må man over det for å få noe verd å koble til en slik forsterker?

Hvor stort er rommet? Snakker vi 10m2 TV-hjørne funker noe sånt som de under helt flott. Flytter ikke så mye luft, men gir mye for pengene.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595108

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590141

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594968

 

Er målet nærmere 25m2 kjellerstue kan man i budsjettklassen starte med disse og så spare til en rimelig subwoofer om en lønning eller to.

 

Eller man kan svi av hele budsjettet på fronter (størrelse betinges av lytterommet), og så bygge på etter hvert. Eller man kan kan kjøpe et par mindre, men dyrere, høyttalere som kan degraderes til surroundhøyttalere/sone 2 senere... etc...

 

Nesten uendelige muligheter! :)

Lenke til kommentar

5 eller 2 høyttalere. Gjerne så billig som mulig, bare det blir god lyd. Er det mulig å få noe til 2-3k? Eller må man over det for å få noe verd å koble til en slik forsterker?

Hvor stort er rommet? Snakker vi 10m2 TV-hjørne funker noe sånt som de under helt flott. Flytter ikke så mye luft, men gir mye for pengene.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595108

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590141

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594968

 

Er målet nærmere 25m2 kjellerstue kan man i budsjettklassen starte med disse og så spare til en rimelig subwoofer om en lønning eller to.

 

Eller man kan svi av hele budsjettet på fronter (størrelse betinges av lytterommet), og så bygge på etter hvert. Eller man kan kan kjøpe et par mindre, men dyrere, høyttalere som kan degraderes til surroundhøyttalere/sone 2 senere... etc...

 

Nesten uendelige muligheter! :)

 

Takk for kjapt svar. :)

 

Jeg har en kjeller. men tv stuen er nok ikke mer enn 10*10m.

Satser på nok noe rimelig som de fra komplett av grunner om at jeg ikke er så opptatt av lyd og lite lyd tett opp til etasjen over.

 

F.eks dette oppsette hadde vel vært bra: ?

Harman Kardon HKTS11

Onkyo TX-SR508

 

Høyttaler-pakken er et par år gammel da.. hm.

Skal lese flere reviews :)

Endret av mroystein
Lenke til kommentar

Jeg har en kjeller. men tv stuen er nok ikke mer enn 10*10m.

Ikke mer enn 100 kvadrat...!? Det er faktisk en djevelsk stor stue, og tenker du veggmontering er nok det (et par størrelser) for stort for å få kalibrert slike småtasser som settene jeg lenket over til en vettug lytteposisjon. Da trenger du nok stativer.

 

Høyttaler-pakken er et par år gammel da.. hm.

Det har ikke så mye å si, og det er derfor de er så prisgunstige. Utviklingen går ikke lynraskt på høyttalerfronten, og jeg tviler sterkt på at erstatterne (som koster det dobbelte) er "verdt det" (vel, alt er relativt) hvis man er på et budsjett.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...