Gå til innhold

Bygger PC, hvilke SSD gir best ytelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, men er det sånn at hvis jeg setter feks 2*128 i raid, så kan jeg kun bruke 128 GB??

Jeg skal ha Win 7, Adobe pakka + 3dsmax på denne disken.

 

Spørs på hvilken raid type du velger.

Raid 1 vil speile diskene som betyr at du alltid vil ha en kopi av disken i tilfellet den ene ryker.

Raid 0 vil dele data 50/50 på hver disk for å øke hastigheten, men om den ene ryker, så må begge diskene formateres og alt data forsvinner.

 

I tillegg så vil ikke TRIM funksjonen fungere i RAID og du kan oppleve noe ytelsestap etter noen måneder.

 

Hvis du er på jakt etter en PC for rendring så vil CPU, mye minne og skjermkortet være avgjørende for hvor raskt PC rendrer og ikke HD.

Jeg ville heller brukt pengene på et hovedkort med dual CPU og mye minne.

Lenke til kommentar

Hvis den ene disken ryker i et Raid0 oppsett, vil all data være korrupt, men disken vil i seg selv være ok. En formatering og reinstallering av OS og programmer løser derimot opp den fungerende disken. Om du velger raid0, sier det seg selv at det er viktig å lagre ALL viktig informasjon på andre disker.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

 

Når det er sagt, vil jeg tro at to SDD i raid0 er totalt overflødig og vil ikke gi noen nevneverdig ytelsesforskjell for rendring i forhold til en enkelt SSD.

Jeg ville heller kjøpt en stor SSD og hatt muligheten for TRIM for å nettopp opprettholde ytelsen til den ene disken, enn å kjøre to stykk i raid0 og miste ytelsen etter en periode.

 

Hvis du tenker på sikkerhetskopiering, kan du speile SSD til en vanlig snurredisk og få en langt rimeligere løsning.

 

Crucial C300 128GB eller 256GB skal være den raskeste SSD'en.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Hmm, da skjønner jeg..

går vel for 1*256 SSD disk som istdet for å holde på med raid kjører (noe jeg har litt dårlig erfaring med fra før) . Kommer til å kjøre vanlige 7200 2TB disker ved sidene av OS disken.

 

CPU = 2 Intel Xenon *x5670

Endret av Bretleon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...