Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Opptaks krav til UIB


Anbefalte innlegg

Jeg skal ta siste året på VGS og vurderer på fortsette å studere. Jeg har derfor valgt almen påbygg i år. Tingen er at jeg har gått den yrkesfagelige veien, og leste på ett annent forum at under opptaket til UIB vurderes karakterene for alle 3 årene. Det var også noe med med 94 reformen og noe greier jeg ikke forsto meg helt på.

 

Så spørsmålet er, vil mine semi dårlige VG1 karakterer påvirke min søknad til UIB?

 

Takker så mye for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ta siste året på VGS og vurderer på fortsette å studere. Jeg har derfor valgt almen påbygg i år. Tingen er at jeg har gått den yrkesfagelige veien, og leste på ett annent forum at under opptaket til UIB vurderes karakterene for alle 3 årene. Det var også noe med med 94 reformen og noe greier jeg ikke forsto meg helt på.

 

Så spørsmålet er, vil mine semi dårlige VG1 karakterer påvirke min søknad til UIB?

 

Takker så mye for svar.

 

Slik jeg har forstått det, gjelder kun vitnemålet fra allmenn påbyggning. VG1 karakterene er kun til når du søker på VG2.

Lenke til kommentar

Feil. Du får ikke vitnemål før du fullfører 3-årig videregående skole, og der vil alle karakterer i avsluttende fag og eksamenskarakterer stå. Dette gjelder også fag fra VG1 og VG2, men merk at norsk og kroppsøving ikke er avsluttende før VG3. Det betyr at det kun er karakterene fra VG3 som teller i disse fagene.

Lenke til kommentar

Alle dine programfag vil være med på vitnemålet som du får etter VG3 påbygging. Dette er selvfølgelig noe som man burde bli opplyst om når man begynner på yrkesfag. Dessverre er ikke det tilfellet og man kan gå på en "smell" når man senere bestemmer seg for å søke på høyere utdanning.

 

Naturfag og matte fra VG1 kommer på vitnemålet ( i tillegg til naturfag og matte fra VG3 påbygging), samt engelsk fra VG2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...