Gå til innhold

Bing tar i bruk Openstreetmap


Anbefalte innlegg

Med ny applikasjon kan Bing Maps innhente data fra åpen karttjeneste.

 

<a href="http://www.hardware.no/artikler/bing_tar_i_bruk_openstreetmap/77663" title="Bing tar i bruk Openstreetmap">Les mer</a>

Alt det bing greiene suger, hele bing konseptet kan ta seg selv. Det finner ingenting og er en dårlig markedsidè. Vi har Google, Yahoo, kvasir osv.. Ser ikke vitsen..

Ser du ikke at mer konkurranse i markedet er bra for brukerne? Ser du ikke at valgfrihet er bra? Hvis du ikke liker det, er det bare å la være å bruke det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg ser ærlig talt ikke hva som er problemet. Open Source er jo fritt tilgjengelig nettopp for at hvem som helst kan bruke det, også Microsoft. At de bedrer produktene sine må da være positivt ? Jeg bruker da også Open Source produkter uten å gi noe tilbake, det er såvidt jeg vet ikke noe krav.

Jeg benyttet meg av open street map i sommer for å finne sykkelruter i Skottland. Det var en side som jeg ble tipsa av en Skotte i en sykkelbutikk, eller hadde jeg aldri funnet den. Om dette kunne vært integrert i Bing maps, slik at jeg hadde funnet det før jeg dro, hadde det ikke vært mindre enn genialt, etter min mening

 

Men selvfølgelig, det er jo synd for de som helst skulle sett at Microsofts karttjeneste ikke ble noe bra.

 

Har du lest GPL? GPL tilsier at man ikke kan ta ett program lisensert under GPL, lisensere det på nytt til sin egen lisens, og selge det videre. Microsoft har brutt dette flere ganger.

 

Canonical er helt annerledes, de bruker bare Open Source i deres operativsystem, og de har heller ikke lukket noen av kodene, omlisensert det osv.

 

Til og med deres egen programvare er Open Source og er under GPL.

 

EDIT: Formulert dårlig....

 

Nei jeg har ikke lest GPL, og kommer heller ikke til å gjøre det.

 

Nå har jeg kun lest denne artikkelen, men jeg kan ikke se noen plasser at det står noe om å lisensiere det på nytt og selge videre. Baserer du dette på noen verdens ting, eller er det bare det vanlige konspirasjons våset ?

 

Forøvrig var det snakk om en karttjeneste og ikke et operativsystem. Hva Canonical måtte gjøre i fritiden bryr jeg meg fint lite om

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det er riktig at Canonical bidrar til Open Source for å gjøre produktene sine bedre.

 

Det er feil at Microsoft bidrar til Open Source for å gjøre produktene sine bedre.

 

Microsoft motivasjon er å sikre et størst mulig overskudd, noe som ikke er det samme som et ønske om å gjøre produktene best mulig.

 

Søk etter Mark Shuttleworth (Sjef for Canonical) på nettet, les et par intervju med han og du vil fort skjønne at hans motivasjon er noe mer enn bare å tjene mest mulig penger.

 

For meg er det ganske tydelig at Microsoft og Canonical har klart forskjellige motiver for å bidra kode til Linux.

 

Igjen trekker du inn ting som ikke har noe med saken å gjøre. Påstanden om at det er feil at Microsoft bidrar til Open Source for å gjøre sine egne produkter bedre er jo helt på jordet. Du sier jo selv at de gjorde det for å bedre ytelsen på sine egne produkter tidligere i tråden.

 

Selv om Microsoft og Canonical har forskjellig syn på verden endrer ikke dette på det faktum at de begge bidrar med kode for å forbedre egne produkter.

 

Men som sagt, damned if you don't damned if you do. Det klages når Microsoft ikke er Open Source, og det klages når de omfavner Open Source.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...