Gå til innhold

spørsmål rundt filsystem/struktur


Anbefalte innlegg

Jeg har gått inn for å lære mer om Linux, da jeg per i dag ikke kan så mye annet enn å installere fra en DVD og bruke det out of the box etter konfig.

 

Har da noen spm ang mappene jeg finner i rotmappa ( "/" ).

 

Versjon 1.02

 

/ - toppnivået i filsystemet. alt ligger under /

 

/bin - inneholder alle binære kjørefiler for systemet

 

/lib - bibliotekmappe som inneholder libfiler for kjørefiler som ligger i /bin og /sbin

 

/dev - her ligger det interface filer for hardwaren som muligjør at apps kan "snakke" med hw. ikke drivere

 

/etc - mappen inneholder konfigurasjonsfiler for OS og programmene installert

 

/home - som "mine dokumenter" eller nivået over på windows. hjemmeområdet til brukerene

 

/sbin - samme som /bin bare noe mer "spesiell"

 

/root - root user sin hjemmeområdet. kan også ligge i /usr/root

 

/usr - alt som installeres av programmer legges her

 

/boot - her ligger kernel "bildene", og alt for å kunne starte kernel som igjen starter linux distro'en som er installert.

 

/var - her ligger variabel filer. programmer og os bruker denne mappa til å lagre unna variabler i filer som forrandrer seg under kjøring.

 

 

 

Noen som kan se over og eventuelt kommentere litt?

 

Kilder:

linux filsystem: http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard

/boot: link

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i /var ligger filer som kontinuerlig endrer seg. Loggfiler, databaser (f.eks over installerte pakker), osv.

 

i /boot ligger kernelen, som er en fil som lastes av bootloaderen, og initrd, som er en image-fil med et filsystem som lastes inn i en initiell ramdisk som kernelen kan "se" under boot. Her ligger f.eks drivere som må lastes inn før filsystemene er mountet (resten av driverne ligger jo på filsystemet, under /lib/modules).

Lenke til kommentar

Alt står jo detjalert forklart i den wikipedialinken. Men for å komme med teskje:

 

/etc inneholder statiske konfigurasjonsfiler

 

/var inneholder filer som kontinuerlig forandrer seg - som loggfiler "variable files" = "filer som endrer seg"

 

/usr inneholder filer som brukes av brukerprogramvare

 

/usr/bin inneholder altså programmer som ikke er kritiske for systemet, mens /bin inneholder programmer som må være der for at systemet kan fungere

 

/sbin inneholder programmer som det er meningen at kun root skal kunne kjøre

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Alt står jo detjalert forklart i den wikipedialinken. Men for å komme med teskje:

 

/etc inneholder statiske konfigurasjonsfiler

 

/var inneholder filer som kontinuerlig forandrer seg - som loggfiler "variable files" = "filer som endrer seg"

 

/usr inneholder filer som brukes av brukerprogramvare

 

/usr/bin inneholder altså programmer som ikke er kritiske for systemet, mens /bin inneholder programmer som må være der for at systemet kan fungere

 

/sbin inneholder programmer som det er meningen at kun root skal kunne kjøre

 

inneholder /etc konfigfiler for OS og programmer eller bare OS

Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan du definerer "OS" og "programmer".

 

Installerer du f.eks Apache webserver 2.x, havner konfigen under /etc/apache2

 

Det er vanlig at konfigen til programmer som kjører som root, eller som en annen bruker enn den vanlige brukeren din, havner under /etc

 

Det var vel det svaret jeg var ute etter :D hva som kjøres som root ser ut til å være nøkelordet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...